Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.25143/socr.16.2020.1.076-086
Title: Consumer Rights and Personalised Advertising: Risk of Exploiting Consumer Vulnerabilities
Other Titles: Patērētāju tiesības un personalizētās reklāmas: patērētāju ievainojamības izmantošanas risks (Kopsavilkums)
Authors: Dāvida, Zanda
The University of Latvia, Faculty of Law
Keywords: personalised advertising;vulnerable consumer;unfair commercial practice;personalizētā reklāma;mazaizsargāts patērētājs;negodīga komercprakse
Issue Date: 2020
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte / Rīga Stradiņš University
Citation: Socrates: Rīgas Stradiņa universitātes Juridiskās fakultātes elektroniskais juridisko zinātnisko rakstu žurnāls = Rīga Stradiņš University Faculty of Law Electronic Scientific Journal of Law. Rīga: RSU, 2020, Nr. 1 (16). 76.–86. lpp. https://doi.org/10.25143/socr.16.2020.1.076-086
Series/Report no.: Socrates 2020, 1 (16)
Abstract: Have you ever received a frighteningly personalised advertisement with a specific product at the moment when you are thinking about buying that product? Digital technologies have huge positive potential, but their uncontrolled use poses many risks. However, the notion that the current direction of technological development is unavoidable and that the problematic aspects of technology simply need to be tolerated poses a much greater threat to the future. Therefore, this paper discusses one of the risks – personalised advertising that seeks to exploit consumer vulnerabilities. Thereby, the aim of the article is to analyse legal problems of targeted and personalised advertising that seeks to exploit consumer vulnerabilities and to propose ways to solve the identified problems. In the article, the author puts forward a thesis (hypothesis) that consumers should be protected from personalised and targeted online advertisements that seek to exploit their vulnerabilities. The hypothesis of the article is confirmed. Therefore, the article identifies four ways that, in the author’s opinion, will improve or will provide consumer protection from personalised advertising that seeks to exploit consumer vulnerabilities. In addition, to fully reach the aim of the article, the author analyses the concept of consumer vulnerability. In brief, the article affirms that all of us can be vulnerable in a situation. Therefore, the article applies to all of us.
Vai Jūs kādreiz esat saņēmis biedējoši personalizētas reklāmas ar konkrētu preču vai pakalpojumu piedāvājumiem tieši tajā brīdī, kad Jūs domājat par šīs preces vai pakalpojuma iegādi? Digitālajām tehnoloģijām ir liels pozitīvs potenciāls, bet vienlaikus tās rada daudzus to nekontrolējamas izmantošanas riskus. Tomēr daudz lielākus draudus nākotnei rada uzskats, ka pašreizējais tehnoloģiju attīstības virziens ir neizbēgams un ka tehnoloģiju lietošanas negatīvās blaknes ir vienkārši jāpieņem. Šī raksta ietvaros tiek analizēts viens no šiem riskiem, proti, tehnoloģiskā prakse attiecībā uz personalizētajām reklāmām, kuras balstās vai ir tendētas uz patērētāja mazaizsargātības (ievainojamības) izmantošanu, kā arī analizēta šīs prakses tiesiskā problemātika un piedāvāti identificēto problēmu risinājumi. Rakstā tiek izvirzīta hipotēze, ka patērētāji ir jāaizsargā no šādām personalizētām reklāmām, un piedāvāti četri tiesību izpratnes veidi, kas varētu uzlabot patērētāju tiesību aizsardzību no tām. Lai pilnībā atklātu raksta mērķi, papildus tiek analizēts patērētāja mazaizsargātības koncepts, savukārt secinājumos apstiprināts, ka mēs visi varam būt mazaizsargāti kādā konkrētā situācijā. Līdz ar to šis raksts ir aktuāls mums visiem.
DOI: https://doi.org/10.25143/socr.16.2020.1.076-086
ISSN: 2256-0548
License URI: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:Socrates. 2020, 1 (16)

Files in This Item:
File SizeFormat 
Socrates-16_08_Daavida_076-086.pdf189.22 kBAdobe PDFView/Openopen_acces_unlocked


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons