Maģistra darbi
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Maģistra darbi by Author "Agnese Drunka"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Psiholoģiskas palīdzības sniedzēju profesionālās identitātes aptaujas izveides pirmais posms(Rīgas Stradiņa universitāte, 2021) Agnese Drunka; Elīna Akmane; Kristīne Mārtinsone; Rehabilitācijas fakultāte; Faculty of RehabilitationMaģistra darba mērķis ir izveidot profesionālās identitātes aptauju psiholoģiskās palīdzības sniedzējiem, iekļaujot tajā pantus, kas atbilst mākslas terapeita profesionālās identitātes specifikai un izpētīt aptaujas atbilstību zinātnē pieņemtiem psihometrikas rādītājiem. Speciālistu profesionālā identitāte un tās formēšanās un attīstīšana ir viens no nozīmīgākajiem aspektiem, kas veicina katras profesijas pastāvēšanu (Purvlīce u.c., 2018; Spurgeon, 2012). Nespēja definēt skaidras profesionālās identitātes atšķirības starp profesionāļu grupām, saistās ar draudiem profesijas ilgtermiņa pastāvēšanai (Spurgeon, 2012). Pētījuma metode: pētījuma pirmajā posmā, lai iegūtu kritērijus, kas raksturo mākslas terapeita profesionālo identitāti, tika veikts darbības jomas pārskats. Pētījuma otrajā posmā kopā ar vēl divām pētniecēm (Agnese Kolmane, Elīna Akmane) tika ģenerēti aptaujas panti, kas atbilst mākslas terapeita darbības specifikai un psiholoģiskās palīdzības sniedzējiem kopumā, kā arī ar ekspertu palīdzību tika veikta izveidoto pantu izvērtēšana. Pētījuma trešajā posmā tika veikta datu ievākšana, izmantojot izveidoto “Aptauju psiholoģiskās palīdzības sniedzēju profesionālās identitātes mērīšanai”. Pēc datu iegūšanas tika noskaidrota profesionālās identitātes aptaujas atbilstība zinātnē pieņemtiem psihometrikas rādītājiem. Dati tika iegūti no 239 psiholoģiskās palīdzības sniedzējiem (psihiatri (n = 13), māsas (n=37), ārsti psihoterapeiti (n = 8), mākslas terapeiti (n=45), psihologi (n = 55), psihoterapijas speciālisti (n = 28) un sociālie darbinieki (n = 53)) - 227 sievietēm un 12 vīriešiem. Pētījuma rezultāti: kritērijus, kas raksturo mākslas terapeita profesionālo identitāti var iedalīt astoņās kategorijās: “Profesionālā mijiedarbība”; “Profesionālais pašvērtējums”; “Profesionālais ”Es””; “Zināšanas par profesiju”; “Profesionālā loma”; “Iesaistīšanās uzvedība”; “Praktizēšana profesijā”, “Sevis kā profesionāļa pilnveidošana”. Pēc faktoru analīzes “Aptauja psiholoģiskās palīdzības sniedzēju profesionālās identitātes mērīšanai” sastāv no astoņām skalām, kas aptver trīs sfēras: “Individuālā sfēra” (skalas: “Profesionālais pašvērtējums un pašefektivitāte”; ”Profesionālā attīstība un pilnveide”; “Zināšanas par profesiju”); “Attiecību sfēra” (skalas: ”Savstarpējās profesionālās attiecības”; “Iesaistīšanās uzvedība”); “Kolektīvā sfēra” (skalas: “Piederības izjūta”; “Profesijas ilgtspēja”). Aptauja pēta vienotu pazīmi, skalās kopā ir iekļauti 38 savstarpēji saskanīgi panti (α = 0,715 – 0,873). Tomēr jāatzīmē, ka reakcijas indekss ir augsts trīs no astoņām skalām. Izstrādātā aptauja var kļūt par ieguldījumu psiholoģiskās palīdzības sniedzēju grupu profesionālās identitātes stiprināšanā.