Title: Jauniešu ar uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindromu funkcionēšanas izpēte
Other Titles: Study of the functioning of young people with attention deficit hyperactivity disorder
Authors: Lolita Cibule
Olga Mihailova
Rehabilitācijas fakultāte
Faculty of Rehabilitation
Keywords: ergoterapija;UDHS;jaunieši;SFK;ikdienas funkcionēšana;pieredze.;Key words: occupational therapy;ADHD;youth;ICF;daily functioning;experience
Issue Date: 2022
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Bakalaura darba nosaukums: Jauniešu ar uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindromu funkcionēšanas izpēte. Bakalaura darba autore: Olga Mihailova, Rehabilitācijas fakultātes studiju programmas “Ergoterapija” 4.studiju gada studente. Aktualitāte: Lielākajai daļai personu ar bērnībā diagnosticētu uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindromu (turpmāk – UDHS) funkcionēšanas traucējumi turpinās arī pieaugušo vecumā. Epidemioloģiskos pētījumos noskaidrots, ka pieaugušo populācijā UDHS novēro 4,2–4,7%. gadījumu. Jaunieši ar UDHS ziņo, ka viņi nespēj realizēt izglītības un profesionālās lomas ne tikai spēju trūkuma dēļ, bet arī skolotāju, darba devēju un vienaudžu negatīvās attieksmes rezultātā. Ir maz informācijas par funkcionēšanas problēmām Latvijā dzīvojošiem jauniem cilvēkiem ar diagnosticētu UDHS. Pētījuma mērķis: izmantojot Starptautiskās funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācijas (turpmāk SFK) struktūru, raksturot jauniešu ar UDHS funkcionēšanu ikdienā - dalību ikdienas nodarbēs un nodarbju veikšanu. Pētījuma metodes: tika realizēts kvalitatīvs stāstījuma pētījums. Dalībnieku atlase tika īstenota pēc nolūka, izmantojot ērtības un “sniega bumbas” principu. Dalībai pētījumā piekrita piecas pilngadīgas personas ar diagnosticētu UDHS. Informācijas iegūšanai tika izmantota daļēji strukturēta intervija, pamatojoties uz SFK kategoriju pamatkopu personām ar UDHS vecumā no 17 gadiem. Dalībnieki sniedza atbildes uz intervijas jautājumiem latviešu valodā. Intervijas tika īstenotas attālināti, izmantojot Zoom Meeting platformu un Google Meet platformu, kā arī audioierakstus. Tika veikta intervijas satura analīze, izmantojot deduktīvo pieeju interviju satura analīzei. Pētījuma rezultāti: Jaunieši raksturo savu funkcionēšanu ar 24 no pamatkopas 48 kategorijām. Sadaļā Aktivitātes un dalība grūtības tika identificētas 12 kategorijās no pamatkopas 21 kategorijām. Tika identificēti 7 funkcionēšanas veicinātāji un 2 funkcionēšanas šķēršļi. Secinājumi: pētījuma dalībnieku - jauniešu ar UDHS funkcionēšanu raksturo liels skaits dažādu SFK komponentu kategoriju, kas liecina par UDHS plašo ietekmi uz personu ikdienas dzīvi. Dalībnieku funkcionēšanas raksturojumā Ķermeņa funkcijas un struktūras līmenī biežāk tika identificēti uzmanības funkciju traucējumi; Aktivitātes un dalība līmenī biežāk tika identificēti ierobežojumi, pildot aktivitātes skolā (izpildīt mājasdarbus, iesniegt darbus termiņos) un veicot darba pienākumus; dalībnieku funkcionēšanu ietekmē vides konteksts – vairākumā gadījumu vides faktori veicina dalību ikdienas nodarbēs un reti kavē ikdienas funkcionēšanu.
Title of the Bachelor`s thesis: Study of the functioning of young people with attention deficit hyperactivity disorder. Author: Olga Mihailova, fourth year Occupational Therapy student, Faculty of Rehabilitation Background: For most people with childhood experience, attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) continues to occur in adulthood. Epidemiological studies have shown that ADHD is present in 4.2-4.7% of the adult population. case. Young people with ADHD report that they are unable to fulfill the roles of vocational education, not only because of a lack of skills, but also because of the negative attitudes of teachers, employers and peers. There is little information about the functioning problems of young people living in Latvia with experience of ADHD. The aim of the study: using the structure of the International Classification of Functioning, Disability and Health (hereinafter ICF), to describe the daily functioning of young people with ADHD - participation in daily activities and activities. Methods: a qualitative narrative study was carried out. The selection of participants was done on purpose, using the principle of convenience and "snowball". Five adults diagnosed with ADHD agreed to participate in the study. A semi-structured interview based on the ICF category core population of 17-year-olds with ADHD was used to obtain information. Participants provided answers to the interview questions in Latvian. The interviews were conducted remotely using the Zoom Meeting platform and the Google Meet platform, as well as audio recordings. Interview content analysis was performed using a deductive approach to interview content analysis. Research results: Young people describe their functioning with 24 out of 48 categories in the coreset. In the Activity and Participation section, 12 categories were identified out of the 21 categories in the coreset. In the environmental section 7 facilitators and 2 barriers to functioning were identified. Conclusions: The study participants - young people with ADHD - are characterized by a large number of different categories of ICF components, which indicates the wide impact of ADHD on individuals' daily lives. In the characteristics of participants' functioning, attention disorders were more often identified at the level of body function and structure; At the level of activities and participation, restrictions were more often identified when performing activities at school (completing homework, submitting work on time) and performing work duties; The functioning of the participants is influenced by the environmental context - in most cases, environmental factors facilitate participation in daily activities and rarely impede daily functioning.
Description: Ergoterapija
Occupational Therapy
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Bakalaura darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.