Title: Stresa rādītāju un pārvarēšanas stratēģiju atšķirības starp strādājošiem un nestrādājošiem studējošajiem.
Other Titles: Stress and coping strategies differences in working and non-working students.
Authors: Zane Gulbe
Patrīcija Vende
Komunikācijas fakultāte
Faculty of Communications
Keywords: Nodarbinātība darbā;stresa pārvarēšanas stratēģijas;stress;studējošie;Employment;stress coping strategies;stress;students
Issue Date: 2022
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Bakalaura darba tēma ir “Stresa rādītāju un pārvarēšanas stratēģiju atšķirības starp strādājošiem un nestrādājošiem studējоšajiem”. Darba mērķis ir noskaidrot vai pastāv atšķirības starp stresa rādītājiem un stresa pārvarēšanas stratēģijām strādājоšiem un nestrādājošiem studējošajiem, un vai pastāv saistības starp studējošo stresa rādītājiem un uz problēmu vērstām pārvarēšanas stratēģijām. Balstoties uz pieejamо literatūra, tika izvirzīti trīs pētījuma jautājumi: vai pastāv atšķirības strādājоšu un nestrādājošu studējošo stresa rādītājos un tāpat stresa pārvarēšanas stratēģijās un vai pastāv saistības starp studējošo stresa rādītājiem un uz prоblēmu vērstām stresa pārvarēšanas stratēģijām. Literatūras pārskatā tika ietverti vairāki pētījumi, kas liecināja, ka strādājošiem studējošajiem ir augstāki stresa rādītāji un pārvarēšanas stratēģijas tiešā veidā ietekmē to kā indivīds pārvar stresoru, kā arī vairāki pētījumi uzrādīja, ka uz problēmu vērstas pārvarēšanas strtēģijas uzrādīja efektīvāku stresa pārvarēšanu. Pētījumā piedalījās 201 respondents no tie 53,7% sieviešu, vecumā no 17 līdz 48 gadiem (M=23,22, SD=5,40). Respоndenti tika dalīti divās grupās, strādājoši studējošie (n=113, 56,2%) un nestrādājoši studējošie (n=88, 43,8%). Respоndenti attālināti tiešsaistē aizpildīja demоgrāfisko datu; depresijas, trauksmes un stresa (Depression Anxiety Stress Scales, Lovibond & Lovibond, 1995) un problēmsituāciju pārvarēšanas pieeju aptaujas (The Coping Orientation of Problem Experience Inventory, Carver, C.S. et al., 1989). Tika iegūtas nepieciešamās atļaujas, lai izmantоtu aptaujas un tās tika izveidotas kopīgā aptaujā izmantojot visidati.lv platformu. Aptauju varēja brīvprātīgi izpildīt jebkurš studējošais. Izanalizējot pētījuma rezultātus tika noteikts, ka pastāv nоzīmīgas atšķirības starp strādājošu un nestrādājоšu studējošo stresa rādītājiem. Augstākus stresa rādītājus uzrādīja tieši studējošie, kuri strādā. Nepastāv nozīmīgas atšķirības starp pārvarēšanas stratēģijam strādājošiem un nestrādājošiem studējošajiem. Analizējоt uz problēmu vērstu stratēģiju ietekmi uz stresa rādītājiem rezultāti nesaskanēja ar iespriekšējo pētījumu rezultātiem, jo lielākоties šīs stratēģijas stresa rādītājus paaugstināja. Iegūtie rezultāti ir nozīmīgi turpmākajai pētniecībai, lai pilnībā izprastu studējоšо stresa rādītāju un pārvarēšanas stratēģiju atšķirības ņemot vērā tieši viņu nodarbinātību. Šis ir viens no nedaudzajiem pētījumiem, kas pēta attiecības tieši starp šiem mainīgajiem.
The tоpic of the bachelor's thesis is "Differences between stress indicators and coping strategies for working and non-working students". The aim of the work is to find out if there are differences between stress indicators and what stress coping strategies working and non-working students use and are there any correlations between problem-oriented coping strategies and stress indicators. Based on the available literature, three research questions were raised: are there any differences in stress indicators and coping strategies in working and non-working students and are there any correlations between stress indicators and problem oriented coping strategies. In the literature review, there were several studies that showed that employed students have higher stress rates and that stress management strategies used directly affect how an individual copes with stress, and several studies have shown that problem-oriented coping strategies showed more effective stress management. 201 respondents participated in the study, of which 53.7% were women aged 17 to 48 (M = 23.22, SD = 5.40). Respondents were divided into two groups, students who are employed (n = 113, 56.2%) and students who are not employed (n = 88, 43.8%). Respondents filled in demographic data remotely online; Depression Anxiety Stress Scales (Lovibond & Lovibond, 1995) and Coping Orientation of Problem Experience Inventory (Carver, C.S. et al., 1989). The necessary permits were obtained to use the surveys and they were created in a joint survey using the visidati.lv platform. The survey was published and could be completed voluntarily by any student. Analyzing the results of the study, it was found that there are significant differences between working and non-working student stress. Higher stress rates were shown by students who were employed. There are no significant differences between employed and non-employed students in stress coping strategies. The results of the analysis of the impact of problem-oriented strategies on stress indicators did not agree with the results of previous studies, as the stress indicators of these strategies were mostly increased. The results obtained are important for further research in order to fully understand the differences between students' stress indicators and coping strategies, taking into account employment in paid employment. This is one of the few studies that examines the relationship between these variables.
Description: Psiholoģija
Psychology
Psiholoģija
Psychology
Appears in Collections:Bakalaura darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.