Title: Sistemātisks pārskats: Teikumu atkārtošanas testa izmantošana pirmsskolas un skolas vecuma bērniem specifisku runas un valodas traucējumu izzināšanai
Other Titles: Systematic review: Use of the Sentence repetition test to identify speech and language disorders in preschool and school-age children
Authors: Andra Vabale
Karīna Makrjakova
Rehabilitācijas fakultāte
Faculty of Rehabilitation
Keywords: bērni;teikumu atkārtošana;atkārtošanas tests;specifiski runas un valodas traucējumi;children;sentence recall;repetition test;specific language impairment
Issue Date: 2022
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Darba nosaukums: Sistemātisks pārskats: Teikumu atkārtošanas testa izmantošana pirmskolas un skolas vecuma bērniem specifisku runas un valodas traucējumu izzināšanai. Darba mērķis: Sistemātiski apkopot un analizēt pieejamos pētījumus par teikuma atkārtošanas testa lietderīgumu kā valodas komponentu traucējumu pazīmju identifikatoru pirmskolas un skolas vecuma bērniem specifisku runas un valodas traucējumu izzināšanai. Pētījuma metodes: Datu vākšanai izmantotās datubāzes: National Center for Biotechnology Information (NCBI), Wiley Online Library, PubMed, ScienceDirect. Pētījumā iekļauti pilna apjoma brīvpieejas pētījumi, kas nav vecāki par 15 gadiem, atbilst iekļaušanas un izslēgšanas kritērijiem. Pētījumu novērtēšanai izmantota PEDro skala. Rezultāti: Sistemātiskajā pārskatā tika analizēti trīs pētījumi, kuros tika pētīta teikumu atkārtošanas testu lietderība valodas komponentu traucējumu pazīmju identificēšanai skolas un pirmskolas vecuma bērniem ar specifiskiem runas un valodas traucējumiem. Visos pētījumos pētāmā grupa tika salīdzināta ar kontroles grupu. Visi pētījumi apstiprina, ka teikumu atkārtošanas tests atspoguļo bērnu lingvistiskās grūtības. Divos pētījumos teikuma atkārtošanas testa rezultātus saista ar indivīdu atmiņas spējām. Secinājumi: Veiksmīga vecumam atbilstošu teikumu atkārtošana pirmskolas un skolas vecumā liecina par attīstītām fonoloģiskām prasmēm. Teikuma atkārtošanas tests atspoguļo pirmskolas un skolas vecuma bērnu grūtības manipulēt ar teikuma gramatiskajām konstrukcijām, bet neatspoguļo visu lingvistisko grūtību apjomu. Analizētie pētījumi nesniedz viennozīmīgu atbildi par atmiņas nozīmi teikuma atkārtošanas testa izpildē pirmskolas un skolas vecuma bērniem specifisku valodas traucējumu izzināšanai. Nepieciešami papildus pētījumi, lai precizētu, kāda atmiņa atbild par tūlītēju teikumu atsaukšanu.
Title of the work: Systematic review: Use of the Sentence repetition test to identify speech and language disorders in preschool and school-age children. The aim of the work: Systematically summarize and analyze the available research on the usefulness of the sentence repetition test as an identifier for signs of language component disorders in preschool and school-age children for specific speech and language disorders. Research methodology: Databases used for data collection: National Center for Biotechnology Information (NCBI), Wiley Online Library, PubMed, ScienceDirect. The full, open-label studies not older than 15 years included in the research meet the inclusion and exclusion criteria. The PEDro scale was used to evaluate the studies. Results: The systematic review analyzed three studies examining the usefulness of sentence repetition tests to identify signs of impairment of language components for school and preschool children with specific speech and language disorders. In all studies, the study group was compared with the control group. All studies confirm that the sentence repetition test reflects children's linguistic difficulties. Two studies linked the results of the sentence repetition test to an individual's memory ability. Conclusions: Successful repetition of age-appropriate sentences at pre-school and school age indicates developed phonological skills. The sentence repetition test reflects the difficulty of preschool and school-age children in manipulating the grammatical constructions of a sentence but does not reflect the full range of linguistic difficulties. The analyzed studies do not provide an unambiguous answer about the role of memory in performing the sentence repetition test for preschool and school-age children to identify specific language disorders. Further research is needed to clarify which memory is responsible for immediate sentence recall.
Description: Audiologopēdija
Audiologopaedics
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Bakalaura darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.