Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorMarta Urbāne-
dc.contributor.authorAlvis Veldre-
dc.contributor.otherEiropas studiju fakultātelv-LV
dc.contributor.otherFaculty of European Studiesen-UK
dc.date.accessioned2022-08-16T14:03:38Z-
dc.date.available2022-08-16T14:03:38Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://dspace.rsu.lv/jspui/handle/123456789/8839-
dc.descriptionStarta uzņēmējdarbības vadībalv-LV
dc.descriptionStartup Entrepreneurshipen-UK
dc.descriptionVadība, administrēšana un nekustamo īpašumu pārvaldībalv-LV
dc.descriptionManagement, Administration and Real Estate Managementen-UK
dc.description.abstractBakalaura darba tēma ir “Sociālās uzņēmējdarbības biznesa modeļu analīze Latvijā”. Laika gaitā ir pierādījies, ka nevalstiskās organizācijas jeb trešais sektors, pilda svarīgas funkcijas sabiedrībā, nodrošina sabiedrības labklājību un risina dažāda veida sociāla rakstura problēmas. Arī sociālo uzņēmējdarbību uzskata kā daļu no trešā, jeb bezpeļņas sektora. Bieži vien nevalstiskās organizācijas atrisina un izprot sociāla rakstura problēmas labāk nekā publiskais sektors, jo nevalstiskais sektors ir cilvēki, jeb sabiedrība, kas izprot problēmas sakni, kā arī ir sekmīgi šo problēmu risinātāji. Eiropas Savienībā sociālo uzņēmumu skaits svārstās no 10 tūkst. uzņēmumiem tādās valstīs kā Francija, Vācija, Itālija, līdz dažiem simtiem sociālo uzņēmumu tādās valstīs kā Latvija un Igaunija. Pastiprinoties dažādiem ārējiem apstākļiem kā Covid-19 krīzei un novērojot statistikas datus, ka Latvijā 2019.gadā 27% iedzīvotāju tiek pakļauti sociālās atstumtības un nabadzības riskam, kas ir augstāk nekā ES vidējais rādītājs 21,1%, Latvijā ir nepieciešami papildus plaši pētījumi sociālo uzņēmumu biznesa modeļu kontekstā. Biznesa modelis tiek uzskatīts kā centrālais motīvs, kas palīdz definēt uzņēmuma stratēģiju, identificēt tirgu, vērtību ķēdi, kā arī noteikt aktīvus organizācijas mērķu sasniegšanai. Pētījums sastāv no 3 daļām, kur pirmajā daļā tiek apskatīts sociālās uzņēmējdarbības jēdziens, biznesa modeļi, loma ekonomikā un sociālās ietekmes mērīšanas metodes. Otrajā nodaļā tiek pētīta Latvijas sociālās uzņēmējdarbības statistika un regulējums, kā arī biznesa modeļi, papildus aplūkota arī sociālās uzņēmējdarbības prakse Lietuvā, Igaunijā un Francijā. Trešajā nodaļā ir kvantitatīvais pētījums, jeb sociālo uzņēmēju aptauja ar mērķi noskaidrot biznesa modeļu atšķirīgās iezīmes un kvalitatīvais pētījums, ekspertu intervijas ar mērķi pilnveidot biznesa modeļu attīstības iespējas, kā arī rezultāti. Nobeigumā ir izstrādāti galvenie secinājumi un priekšlikumi. Pētījuma tika izmantotas vairākas metodes: monogrāfiskā metode, statistikas datu analīze, grafiskās analīzes metode, sekundāro datu analīze, kvalitatīvā pētījuma metode, kvantitatīvā pētījuma metode. Pētījuma mērķis ir balstoties uz teorētiskajām atziņām un empīrisko pētījumu, izpētīt sociālās uzņēmējdarbības biznesa modeļus, lai izstrādātu pamatotus secinājumus un priekšlikumus sociālās uzņēmējdarbības attīstības iespējām Latvijā. Tika secināts, ka sociālā uzņēmējdarbība Latvijā ir vēl sākuma attīstības stadijā, patreiz Latvijā ir 202 aktīvi sociālie uzņēmumi ar juridisko statusu, kopš Sociālā uzņēmuma likuma stāšanās spēkā 2018.gadā. Visplašāk izmantotie biznesa modeļi un piemērotākie esošajai sociālās uzņēmējdarbības stadijai Latvijā ir pašvaldības līdzdalības un valdības līdzdalības modeļi, kur sociālie uzņēmumi darbojas pamatā ar valsts vai pašvaldību atbalstu.lv-LV
dc.description.abstractThe topic of the bachelor’s thesis is “Social entrepreneurship business model analysis in Latvia”. Over time, non-governmental organizations or the third sector, have proven to play an important role in society, it ensures the well-being of society and adresses a wide range of social issues. Social entrepreneurship is also considered to be a part of the third or non-profit sector. Often, non-governmental organizations solve and understand social problems better than the public sector, because the non-governmental sector are the people, thus society, who understand the root of the problem and ar successful in solving it. The number of social enterprises in the European Union varies from few hundred companies in such countries as Latvia and Estonia up to a 10 thousand companies in countries such as France, Germany, Italy. As various external conditions intensify, such as the Covid-19 pandemic and observing statistics that in 2019 in Latvia 27% of the population is at risk of social exclusion and poverty, which is higher than the EU average of 21,1%, Latvia needs additional extensive research on social enterprises in the context of business models. The business model is considered to be the centram motive that helps to define company’s strategy, identify the market, value chain, as well as identify assets to achieve organization’s goals. The study consists of 3 parts, where the first par deals with the concept of social entrepreneurship, business models, role in the economy and methods of measuring social impact. The second chapter examines the statistics and regulation of social entrepreneurship in Latvia, as well as business models, in addition the practice of social entrepreneurship in Lithuania, Estonia and France is viewed. The third chapter is a quantitative study, a survey of social entrepreneurs in Latvia with aim to find out the different features of business models and a qualitative study, expert interviews with the aim to improve the development possibilities of business models, as well as the results. Finally, the main conclusions and proposals are developed. Several methods were used in the research: monographic method, statistical data analysis, graphical analysis method, secondary data analysis, qualitative research method, quantitative research method. The aim of the research is to study the business models of social entrepreneurship in in order to develop reasonable conclusions and proposals for the development of social entrepreneurship in Latvia, based on theoretical findings and empirical research. It was concluded that social entrepreneurship in Latvia is stil lin the early stages of development, currently there are 202 active social enterprises with legal status in Latvia, since the entry into force of the Social Enterprise Law in 2018. The most widely used business models and the most suitable for the current stage of social entrepreneurship in Latvia are minicipal participation and government participation models, whereen-UK
dc.language.isolv-LV-
dc.publisherRīgas Stradiņa universitātelv-LV
dc.publisherRīga Stradiņš Universityen-UK
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess-
dc.subjectSociālā uzņēmējdarbībalv-LV
dc.subjectSociālā inovācijalv-LV
dc.subjectSociālais uzņēmumslv-LV
dc.subjectSociālā uzņēmuma biznesa modelislv-LV
dc.subjectsociālā ekonomikalv-LV
dc.subjectSocial entrepreneurshipen-UK
dc.subjectSocial innovationen-UK
dc.subjectSocial enterpriseen-UK
dc.subjectsocial enterprises business modelen-UK
dc.subjectsocial economyen-UK
dc.titleSociālās uzņēmējdarbības biznesa modeļu analīze Latvijālv-LV
dc.title.alternativeSocial entrepreneurship business model analysis in Latviaen-UK
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen-UK
Appears in Collections:Bakalaura darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.