Title: Žurnālistikas lomas pandēmijas laikā: Latvijas Televīzijas ziņu raidījuma “Panorāma” sižetu par vakcināciju pret Covid-19 kvantitatīvā analīze.
Other Titles: The role of journalism during the pandemic: Quantitative analysis of the Latvian Television news program "Panorama" about Covid-19 vaccination.
Authors: Jānis Juzefovičs
Zanda Veilande
Komunikācijas fakultāte
Faculty of Communications
Keywords: Žurnālistikas lomas un to izpilde;televīzijas saturs;vakcinācija;Covid-19;Latvijas Televīzija;Panorāma.;Roles and performance of journalism;television content;vaccination;Covid-19;Latvian Television;Panorama
Issue Date: 2022
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Bakalaura darba “Žurnālistu lomas pandēmijas laikā: Latvijas Televīzijas ziņu raidījuma “Panorāma” sižetu par vakcināciju pret Covid-19 kvantitatīvā analīze” mērķis ir noskaidrot, kādas žurnālistu lomas ziņu raidījuma veidotāji izmantojuši, ziņojot par vakcināciju pret Covid-19 Latvijā. Pētījumā tika izmantota kvantitatīvā kontentanalīzes metode. Analīzei tika izmantoti 124 ziņu materiāli, kuri tika atlasīti sešos dažādos laika posmos periodā no 2020. gada decembra līdz 2021. gada decembrim. Laika periodi tika izvēlēti balstoties uz notikumiem, kurus autore uzskatījusi par nozīmīgākajiem vakcinācijas procesā Latvijā. Dati uzrāda, ka visbiežāk izmantotā žurnālistu loma, ziņojot par vakcināciju pret Covid-19 Latvijā, ir informācijas izplatītājs. Tāpat tiek noskaidrots, ka ziņojot “Panorāmas” žurnālisti visbiežāk pildījuši pasīvās žurnālistu lomas (informācijas izplatītājs, partneris, izglītotājs) un ļoti maz aktīvās lomas (pārmaiņu rosinātājs, padomdevējs, sabiedrības mobilizētājs), taču teorija rāda, ka sabiedrības veselības krīzes apstākļos daudz efektīvāk izmantot ir aktīvās žurnālistu lomas, ar ko var panākt lielāku sabiedrības iesaisti, dažādu stereotipu un aizspriedumu laušanu, kā arī raisīt izpratni par vakcinācijas nepieciešamību. Darbā autore secina arī to, ka žurnālisti kopumā nav mainījuši pirmspandēmijas ziņošanas pieeju, kurai bija raksturīga atkarība no oficiālajiem informācijas avotiem un oficiālās dienaskārtības. Arī veidojot materiālus par vakcināciju pret Covid-19 Latvijā, datos nepārprotami redzama ziņu veidotāju atkarība no valsts oficiālajiem avotiem.
The aim of the bachelor's thesis “The role of journalism during the pandemic: Quantitative analysis of the Latvian Television news program "Panorama" about Covid-19 vaccination” is to find out what roles journalists used in reporting on vaccination against Covid-19 in Latvia. The method of quantitative content analysis was used in the study. 124 news items were included in the analysis, which were selected in six different periods from December 2020 to December 2021. The periods were chosen based on the events that the author considered to be the most significant in the vaccination process in Latvia. The data show that the most frequently used role of journalists in reporting vaccination against Covid-19 in Latvia is information disseminator. It is even clear that in reporting the “Panorama” journalists have most frequently filled the passive roles of journalists (information distributor, partner, educator) and very little active roles (change promoter, counselor, public mobiliser), but the theory shows that the active role of journalists can be used more effectively in the context of the public health crisis breaking different stereotypes and prejudices, and raising awareness of the need for vaccination. The author also concludes that journalists in general have not changed the pre-pandemic reporting approach, which was characterised by a dependence on official sources of information and official agendas. The data also clearly show the dependency of news makers on the official sources of the country when creating materials for vaccination against Covid-19 in Latvia.
Description: Multimediju komunikācija
Multimedia Communication
Informācijas un komunikācijas zinātnes
Information and Communication Sciences
Appears in Collections:Bakalaura darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.