Title: Ergonomisko risku izvērtēšana RSU studējošajiem strādājot ar datoru attālināto studiju laikā
Other Titles: Evaluation of computer-related ergonomic hazards for RSU students during remote studies
Authors: Ināra Lomonovska
Anastasija Springe
Rehabilitācijas fakultāte
Faculty of Rehabilitation
Keywords: ergoterapija;ergonomika;biroja ergonomika;ROSA;attālinātās studijas;attālināta ergonomisko risku izvērtēšana;occupational therapy;ergonomics;office ergonomics;ROSA;remote studies;remote ergonomic hazards evaluation
Issue Date: 2021
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Aktualitāte: COVID-19 pandēmija ir nopietni ietekmējusi augstākās izglītības nozari visā pasaulē. Divas trešdaļas augstskolu aizvietoja klātienes studijas ar attālinātām, izmantojot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas [turpmāk, IKT]. IKT izmantošanai ir pozitīva ietekme uz izglītības pasniegšanas un iegūšanas procesu, taču tā izraisa ar datora lietošanu saistītus veselības traucējumus. Studenti atzīmē sāpes un diskomfortu, strādājot ar datoru, kā arī viņiem ir zema izpratne par ergonomikas nozīmi darbā ar datoru. Pētījuma mērķis: Noskaidrot, kādi ergonomiskie riski pastāv RSU studējošo vidū, strādājot ar datoru attālināto studiju laikā. Pētījuma metodes: kvantitatīvs neeksperimentāls aprakstošs pētījums. Dalībnieki: 19 Rīgas Stradiņa universitātes studiju programmas “Ergoterapija” studējošie. Novērtēšanas metodes: demogrāfisko datu anketa, aptauja “Darbs ar datoru attālināto studiju laikā”, Biroja darba muskuļu sasprindzinājuma novērtējums (ROSA). Statistikas metodes: aritmētiskais vidējais, mediāna, moda, relatīvais biežums, standartnovirze, neparametriskie testi- Manna-Vitnija un Kruskola-Volisa, p vērtība >0,05. Pētījuma rezultāti: gandrīz visi dalībnieki bija sievietes (n=18); dalībnieku vidējais vecums bija 21,7 gads; vairākums dalībnieku (n=9) bija ceturtā studiju gada pārstāvji, četri dalībnieki bija no pirmā studiju gada, un no katra- otrā un trešā studiju gada, bija trīs dalībnieki. Divpadsmit dalībnieku (63%) bija apguvuši studiju kursu “Ergonomika, kursa darbs”. 95% studentiem (n=18) pastāv augsta ergonomisko risku esamība, un ir nepieciešams veikt darba vietas turpmāko izvērtēšanu un iejaukšanos; vidējais ROSA gala vērtējums bija 6,6 punkti no 10. ROSA sadaļa ar augstāko vērtējumu bija A “krēsls” (6,4 punkti), zemāko vērtējumu ieguva B sadaļa “monitors un telefons” (3,2 punkti). Vairākums dalībnieku (n=14; 74%) atzīmēja diskomfortu, strādājot ar datoru. Ķermeņa daļas, kur visvairāk tika atzīmēts diskomforts, ir kakls, muguras jostas daļa un labās puses plaukstas pamatne. Pastāv statistiski nozīmīga sakarība (p=0,007) starp ROSA C sadaļas “datorpele un tastatūra” vērtējumu un diskomfortu plecos, augšdelmos, apakšdelmos un plaukstas pamatnēs.
Background: The COVID-19 pandemic has severely impacted the entire higher education sector around the world. Two thirds higher education institutions have replaced face-to-face classes with remote studies using information and communication technologies [ICT]. The use of ICT has a positive effect on the teaching and learning process, but it also causes health problems related to computer use. Students indicate pain and discomfort during use of computer. There is insufficient knowledge of ergonomic principles importance among students. Objective: to investigate which computer-related ergonomic hazards exist among RSU students during remote studies. Methods: Quantitative, non-experimental, descriptive research. Participants were 19 Riga Stradins university study program “Occupational therapy” students. Evaluation methods: demographic questionnaire, “Working on the computer during remote studies” questionnaire, Rapid office strain assessment (ROSA). Statistics analysis methods: mean, median, mode, relative frequency, standard deviation, non-parametric tests: Mann-Whitney U Test and Independent-Samples Kruskal-Wallis Test; p value >0,05. Results: almost all participants were women (n=18); mean age were 21,7 years; majority of participants (n=9) were the 4th study year students, four participants were from the 1st study year, and from each the 2nd and the 3rd study year were three students. Twelve (63%) of the participants have acquired study course “Ergonomics, course work”. 95 % of students have a high level of ergonomic hazards and need further evaluation and intervention in the workplace; mean ROSA score was 6,6 points out of 10. ROSA section with the highest score was A section- chair (6,4 points), the lowest score had B section- monitor and telephone (3,2 points). Majority of participants (n=14; 74%) indicated discomfort when working on the computer. Mainly, discomfort was indicated in the neck, the lower back, and the right carpal joint. There was significant relationship (p=0,007) between ROSA C section- mouse and keyboard and the discomfort in the shoulders, upper arms, forearms, and carpal joints.
Description: Ergoterapija
Occupational Therapy
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Bakalaura darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.