Title: Izglītojoša audiovizuāla materiāla izveide par medijpratību.
Other Titles: Development of educational and informative audiovisual material on media literacy.
Authors: Ilva Skulte
Egmārs Jānis Timma
Komunikācijas fakultāte
Faculty of Communications
Keywords: sociālie mediji;sociālie boti;kritiskā domāšana;animācija.;social media;social bots;critical thinking;animation.
Issue Date: 2021
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Darba mērķis ir izveidot informatīvu un izglītojošu audiovizuālu materiālu par kritisko domāšanu sociālo mediju vidē, palielinot sabiedrības informētību un izpratni par sociāliem botiem. Sociālie mediji ir mainījuši satura jeb ziņojumu izveidi un ražošanu, dzēšot robežu starp žurnālistu un lietotāju radīto saturu, tradicionāli vārtsargi (Gatekeepers), kas sniedza zināmu kvalitātes kontroles, derīguma un objektivitātes līmeni, neattiecas uz sociālo mediju informācijas apjomiem. Pāreja no mediju kanāliem, kurā dominē žurnālistikas labā prakse, uz tādu, kurai raksturīgs milzīgs lietotāju veidots saturs, ir dažādojusi pieejamo informāciju un vienkāršojusi dezinformācijas, propagandas un viltus ziņu izplatīšanu. Sociālo tīklu mērķis vairs nav tikai izklaide, bet sociālie tīkli ar vien biežāk tiek izmantoto arī informācijas meklēšanai, ideju popularizēšanai, domubiedru atrašanai un sabiedrības ietekmēšanai. Jaunieši ļoti agri sāk izmantot internetu un tai skaita sociālos tīklus, un līdz ar to, saskarās ar riskiem, ko sniedz šīs modernās un pieprasītās mediju platformas. Izmantojot šīs platformas nepieciešama medijpratība un kritiskā domāšana. Līdz ar sociālo mediju popularitāti ir izveidoti roboti, ko sauc par sociāliem botiem. Botu galvenais aspekts ir cilvēka uzvedības imitācija. Lai gan termins sociālais bots var aprakstīt gan labdabīgus, gan ļaunprātīgus robus, pēdējā laikā ir īpaši pieaugusi ļaunprātīgo botu parādība, ar mērķi ietekmēt sociālo mediju lietotāju viedokli. Lietojot sociālos medijus, jauniešiem trūkst zināšanu par sociāliem botiem, kas liek veidot informatīvu un izglītojošu kampaņu par kritiskās domāšanas nepieciešamu sociālo mediju vidē, līdzdalības kultūras laikmetā. Lai sasniegtu jauniešu un pusaudžu auditoriju, kas dzimuši “digitālā laikmetā” nepieciešams izmantot modernus risinājumus un digitāla laikmeta privilēģijas. Bakalaura darba ietvaros tika izveidots izglītojošs un informatīvs audiovizuāls materiāls jeb animācija, kas spēj piesaistīt un noturēt skatītāja, it īpaši digitālās paaudzes jauniešu uzmanību un veido saprašanu par sociāliem botiem un kritisko domāšanu. Šāds mācīšanās veids ir ērtākais un pieņemamākais jauniešiem, kas dzimusi jauno tehnoloģiju laikmetā un tādējādi apguvusi “digitālo valodu” kā savu dzimto valodu.
The aim of the work is to create informative and educational audiovisual material about critical thinking in the social media environment, increasing public awareness and understanding of social bots. Social media has changed the way content or reports are created and produced, blurring the line between journalist and user-generated content and traditional gatekeepers, who provided a certain level of quality control, validity and objectivity, do not apply to social media information. The transition from media-dominated media practice to one with huge user-generated content has diversified the information availability and facilitated the dissemination of disinformation, propaganda and fake news. The purpose of social networks is no longer just entertainment, but social networks are increasingly being used to search for information, promote ideas, find like-minded people and influence society. Young people start using the Internet and many social networks at a very early age, and are therefore exposed to the risks posed by these modern and popular media platforms. These platforms require media literacy and critical thinking. With the popularity of social media, robots called social bots have been created. The main aspect of bots is the imitation of human behavior. Although the term social bot can describe both benign and malicious robots, the phenomenon of malicious bots has recently grown significantly, with the aim of influencing the opinions of social media users. Young people lack knowledge about social bots when using social media, which calls to create an informative and educational campaign about the need for critical thinking in the social media environment in the era of participatory culture. Reaching an audience of young people and teenagers born in the 'digital age' requires the use of modern solutions and the privileges of the digital age. Within the framework of the bachelor's thesis, educational and informative audiovisual material or animation was created, which is able to attract and retain the attention of the viewer, especially the young people of the digital generation, and develop an understanding of social bots and critical thinking. This type of learning is most convenient and acceptable for young people born in the age of new technologies and thus learning the 'digital language' as their mother tongue.
Description: Multimediju komunikācija
Multimedia Communication
Informācijas un komunikācijas zinātnes
Information and Communication Sciences
Appears in Collections:Bakalaura darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.