Title: Latvijas dabas svētvietu atainojums fotomontāžā
Other Titles: Representation of Latvian sacred natural sites in photomontage
Authors: Alnis Stakle
Katrīna Ozoliņa
Komunikācijas fakultāte
Faculty of Communications
Keywords: fotomontāža;fotogrāfija;etnogrāfija;etnogrāfijas ideju izmantošana mākslā;photomontage;photography;ethnography;use of ethnographic ideas in art
Issue Date: 2021
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Latvijas dabas svētvietas ir daļa no latviešu un senlatviešu kultūras un vēstures, bet tās vienlaikus sevī apvieno daudz dažādas nozīmes. Dabas svētvietas ir daļa no Latvijas kultūras, vēstures, folkloras, dabas, senlatviešu tradīcijām, kā arī tās sevī ietver neizprotamu un pārdabisku mitoloģisko pasauli, ezotērikas interesenu uzmanību un leģendu un mītu bagāžu. Radošajā bakalaura darbā “Latvijas dabas svētvietu atainojums fotomontāžā”, izmantojot fotomontāžas metodi, tiek atainota Latvijas dabas svētvietu daudzpusīgā nozīme un būtība. Latvijas dabas svētvietu atainojums tiek veidots izmantojot fotomontāžas tehniku, jo fotomontāžas idejas un tehniskas iespējas, īpaši akcentējot sirreālisma fotomontāžu, ļauj attēlā attainot svētvietu daudzveidīgo būtību. Darbā, izmantojot fotomontāžas tehniku, tika apvienoti attēli ar dabas svetvietām ar dabas veltēm un svētvietās atrastiem priekšmetiem, tādejādi veidojot dažādus vēstījumus ar attēlu izskārtojumu un attēlos atainojot dabas un svētvietu mitoloģisko, kultūrvēsturisko, arheoloģisko būtību, kā arī akcentējot dabas nozīmi šo svētvietu būtībā un kultūrā. Darbā arī tiek sniegts pamatojums radošā darba vēstījumam, metodēm un sniegts radošā darba koncepcijas daļas realizācijas apraksts. Radošā bakalaura darba teorētiskajā daļā tiek apskatīta etnogrāfijas izmantošana mākslā, mākslas izmatošana, attainojot kultūru, kā arī fotomontāžas teorija. Mūsdienās mākslā var novērot mākslas mijiedarbību ar citām disciplīnām, viena no tām arī ir mākslas un etnogrāfijas mijiedarbība, mākslā izmantojot dažādas etnogrāfijas idejas un metodes. Etnogrāfijas un mākslas mijiedarbību var novērot gan dažādās mākslas izstādēs, gan latviešu un ārzemju mākslinieku darbos. Darba autore, kas ir arī latviešu kultūras pārstāve, veidojot Latvijas dabas svētvietu attainojumu, izmanto mākslas metodes, precīzāk, fotomontāzas tehniku, un, pamatojoties uz etnogrāfijas un mākslas mijiedarbību, kā arī teoriju par mākslas izmantošanu kultūras attainošanā, sniedz savu redzējumu un interpretāciju Latvijas dabas svētvietu attainojumā, rezultātā realizējot vienu no etnogrāfijas mērķiem — saprast to, kā konkrētas kultūras pārstāvji saprot savu kultūru. Bakalaura darba autore darbā akcentē arī problemātiku, kas var rasties, veidojot darbus ar etnogrāfijas un mākslas mijiedarbību, kā arī sniedz priekšlikumus, kā neievērot šo problemātisko praksi. Darbā tiek akcentēts, ka fotomontāžā ir nepieciešamas jaunas formas un pieejas, kā arī tiek sniegti darba secinājumi.
Latvian sacred nature sites are a part of Latvian and ancient Latvian culture and history, but at the same time they combine many different meanings. Sacred nature sites are a part of Latvian culture, history, folklore, nature, as well as they combine ancient traditions and history and an unbelievable mythological world, the attention of esoteric interests and the baggage of legends and myths. The creative bachelor's thesis “Representation of Latvian sacred nature sites in photomontage” depicts the multifaceted meaning and essence of Latvian sacred nature sites using photomontage technique. The depiction of sacred nature sites is created using photomontage, because the photomontage ideas and technical possibilities, with a special emphasis on surrealism photomontage, allow the diverse meaning of the sacred nature sites to be depicted in the image. Using photomontage techniques, the images of sacred nature sites were combined with different objects found in at the nature sites, including leaves, flowers and objects that people had left, thus creating various messages with image layout and depicting the mythological, cultural-historical and archaeological nature and history of sacred nature sites as well as emphasizing the importance of nature in Latvian culture. The work also provides a justification for the message of creative work, methods used, as well as plan of execution. The theoretical part of the creative bachelor's thesis deals with the use of ethnography in art, the use of art in depicting culture, as well as the theory of photomontage. Nowadays, the interaction of art with other disciplines can be observed in different art works, one of them is the ethnographic turn in art. The interaction of ethnography and art can be observed both in various art exhibitions and in the different artists. The author, who is a representative of Latvian culture, uses artistic methods, more precisely, photomontage techniques, and based on the theory of ethnographic turn in art, as well as the theory of the use of art in cultural depiction, presents her vision and interpretation in depicting Latvian sacred nature sites thus realizing of the goals of ethnography - to understand how representatives of a particular culture understand their culture. The author also emphasizes the problems that may arise dealing with ethnographic ideas represented in art and makes suggestions not to follow this problematic practice. The thesis emphasizes that new forms and approaches are needed in photomontage, as well as provides conclusions of this creative bachelor's thesis.
Description: Multimediju komunikācija
Multimedia Communication
Informācijas un komunikācijas zinātnes
Information and Communication Sciences
Appears in Collections:Bakalaura darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.