Title: | Ēšanas izraisīta bažīguma un sociālo tīklu lietošanas paradumu izpēte studentu populācijā |
Other Titles: | The investigation of eating concerns and habits of social media usage in students’ population |
Authors: | Lolita Cibule Mārtiņš Kalējs Rehabilitācijas fakultāte Faculty of Rehabilitation |
Keywords: | Ēšanas izraisīts bažīgums;sociālo tīklu lietošanas paradumi;studenti;ēšanas traucējumi.;Eating concerns;social media using habits;students;eating disorder |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Rīgas Stradiņa universitāte Rīga Stradiņš University |
Abstract: | Bakalaura darba nosaukums: Ēšanas izraisīta bažīguma un sociālo tīklu lietošanas paradumu
izpēte studentu populācijā.
Bakalaura darba autors: Mārtiņš Kalējs, RSU, studiju programmas “Uzturs” V kursa
students.
Aktualitāte: Dažādu sociālo tīklu platformu lietošana var veicināt izmaiņas ķermeņa tēla
uztverē, kā arī izmainīt ēšanas paradumus, kas savukārt var veicināt ēšanas izraisīta bažīguma
attīstību. Lai gan mediju izmantošanas un ēšanas izraisīta bažīguma saistība ir pētīta, tomēr ir
maz informācijas par sociālo tīklu lietošanu un ēšanas izraisīta bažīguma līmeni, kā arī par šo
abu fenomenu saistību studentu populācijā.
Pētījuma mērķis: Pētīt saistību starp studentu sociālo tīklu lietošanas paradumiem un ēšanas
izraisīta bažīguma līmeni.
Pētījuma metodes
Pētījuma dizains: Kvantitatīvs šķērsgriezuma pētījums.
Pētījuma dalībnieki: Pētījumā iesaistījās un elektronisko anketu aizpildīja 270 dalībnieki no
divām augstskolām – Rīgas Stradiņa universitātes un Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas
akadēmijas, tomēr datu bāzē tika iekļautas un analizētas 258 dalībnieku anketas, 12 anketas
tika atzītas par nederīgām.
Instrumenti: Datu iegūšanai tika izveidota anketa ar 3 daļām: pirmā daļa – sociodemogrāfisko
jautājumu kopa (vecums, dzimums un nodarbošanās); otrā daļa – apgalvojumi par ēšanas
izraisītu bažīgumu un trešā daļa – jautājumu kopa par studentu sociālo tīklu (Facebook, Twitter,
YouTube, Instagram, TikTok, Pinterest, Snapchat) lietošanas paradumiem.
Pētījuma norise: Anketu veidošanas vietnē visidati.lv tika izveidota pētījumam sagatavotās
anketas elektroniskā versija. Sadarbībā ar divu Latvijas augstskolu (Jāzepa Vītola Latvijas
Mūzikas akadēmija un Rīgas Stradiņa universitāte) studentu pašpārvaldēm, abu augstskolu
studentiem tika nosūtīts aicinājums dalībai pētījumā un hipersaite uz elektronisko anketu.
Anketēšana tīmeklī notika laika posmā no 2020. gada 24. novembra līdz 2020. gada 15.
decembrim.
Datu analīze: Dati tika apstrādāti, izmantojot MS Excel 2011 un IBM SPSS Statistics 26
datorprogrammas. Tika iegūti un analīzē izmantoti tādi aprakstošās statistikas rādītāji kā
biežums, procentuālais sadalījums, standartnovirze un vidējie rādītāji. No salīdzinošās
statistikas rādītājiem rezultātu analīzei tika izmantoti Cronbach alpha, Hī kvadrāta tests un
Spīrmana korelācijas koeficients.
Rezultāti: Pētāmajā studentu populācijā prevalēja vidējs (77,5%) un augsts (16,3%) ēšanas
izraisīta bažīguma līmenis, turklāt bija vērojami atšķirīgi rezultāti sievietēm un vīriešiem,
statistiski ticami augstāki bažīguma rādītāji bija studentēm sievietēm (p=0,028). Pētījuma
rezultāti rāda, ka vairākumā gadījumu netika novērota statistiski nozīmīga saistība starp sociālo
tīklu lietošanas paradumiem un ēšanas izraisītu bažīguma līmeni, izņemot sociālo tīklu
platformu TikTok - biežāka TikTok lietošana saistāma ar augstāku ēšanas izraisīta bažīguma
līmeni studentiem (p=0,047).
Secinājumi: Pētāmajā populācijā pārsvarā vērojams vidējs ēšanas izraisīta bažīguma līmenis.
Katrs dalīb The title of the bachelor’s thesis: The investigation of eating concerns and habits of social media usage in students’ population. Author of bachelor’s thesis: Mārtiņš Kalējs, RSU, study programme “Nutrition” 5 th year student. Background: The use of different social media platforms can promote changes in body image and changes in eating habits, which can induce the development of eating concerns. Although the correlation between traditional media and eating concerns is widely researched, the correlation between social media use and eating concerns in students’ population has not received enough attention. Objective: To examine the correlation between social media usage and eating concerns level in student population. Methods: Design of study: Quantitative cross-sectional study. Participants: 270 participants from two universities (Rīga Stradiņš university and Jāzeps Vitols Latvian Music academy) took part in an online survey, 258 fulfilled questionnaires were included in the final analysis. Instruments: To obtain data, a questionnaire with 3 parts was created: the first part – a set of sociodemographic questions (age, gender and occupation); the second part - statements about eating anxiety and the third part - a set of questions about students' social media habits (Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, TikTok, Pinterest, Snapchat). Procedure: An online version of the questionnaires prepared for the study was created on the questionnaire creation site visidati.lv. In cooperation with the student governments of two Latvian universities (Jāzeps Vītols Latvian Academy of Music and Riga Stradiņš University), a hyperlink of the questionnaire was sent to students of both universities. Data was collected between 24 November 2020 and 15 December 2020. Data analysis: Collected data was processed using MS Excel 2011 and IBM SPSS Statistics 26. Descriptive statistics such as frequency, percentage distribution, standard deviation and means were used. Cronbach's alpha, Chi-square test and Spearman correlation coefficient - were used as indicators of comparative statistics. Results: There was a prevalence of medium (77,5%) and high (16,3%) level of eating concerns in the study population, in addition there was a significant difference in the results of level of eating concerns between genders, where higher eating concern levels were observed in women (p=0,028). There was a correlation between TikTok use and the level of eating concerns – frequent TikTok use was associated with higher level of eating concerns of participants (p=0,047). Conclusions: The study population has a predominantly moderate level of eating anxiety. Each participant used at least one of the social media platforms and the most commonly used platforms were YouTube, Facebook and Instagram. In most cases, there was no statistically significant association between social media usage habits and eating anxiety in the study group. Keywords: eating concerns, social media using habits, students, |
Description: | Uzturs Nutrition Veselības aprūpe Health Care |
Appears in Collections: | Bakalaura darbi |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
Rehabilitacijas_fakultate_RFUN_2021_Martins_Kalejs_029986.pdf | 784.62 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.