Title: Ēšanas izraisīta bažīguma un sociālo tīklu lietošanas paradumu izpēte studentu populācijā
Other Titles: The investigation of eating concerns and habits of social media usage in students’ population
Authors: Lolita Cibule
Mārtiņš Kalējs
Rehabilitācijas fakultāte
Faculty of Rehabilitation
Keywords: Ēšanas izraisīts bažīgums;sociālo tīklu lietošanas paradumi;studenti;ēšanas traucējumi.;Eating concerns;social media using habits;students;eating disorder
Issue Date: 2021
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Bakalaura darba nosaukums: Ēšanas izraisīta bažīguma un sociālo tīklu lietošanas paradumu izpēte studentu populācijā. Bakalaura darba autors: Mārtiņš Kalējs, RSU, studiju programmas “Uzturs” V kursa students. Aktualitāte: Dažādu sociālo tīklu platformu lietošana var veicināt izmaiņas ķermeņa tēla uztverē, kā arī izmainīt ēšanas paradumus, kas savukārt var veicināt ēšanas izraisīta bažīguma attīstību. Lai gan mediju izmantošanas un ēšanas izraisīta bažīguma saistība ir pētīta, tomēr ir maz informācijas par sociālo tīklu lietošanu un ēšanas izraisīta bažīguma līmeni, kā arī par šo abu fenomenu saistību studentu populācijā. Pētījuma mērķis: Pētīt saistību starp studentu sociālo tīklu lietošanas paradumiem un ēšanas izraisīta bažīguma līmeni. Pētījuma metodes Pētījuma dizains: Kvantitatīvs šķērsgriezuma pētījums. Pētījuma dalībnieki: Pētījumā iesaistījās un elektronisko anketu aizpildīja 270 dalībnieki no divām augstskolām – Rīgas Stradiņa universitātes un Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas, tomēr datu bāzē tika iekļautas un analizētas 258 dalībnieku anketas, 12 anketas tika atzītas par nederīgām. Instrumenti: Datu iegūšanai tika izveidota anketa ar 3 daļām: pirmā daļa – sociodemogrāfisko jautājumu kopa (vecums, dzimums un nodarbošanās); otrā daļa – apgalvojumi par ēšanas izraisītu bažīgumu un trešā daļa – jautājumu kopa par studentu sociālo tīklu (Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, TikTok, Pinterest, Snapchat) lietošanas paradumiem. Pētījuma norise: Anketu veidošanas vietnē visidati.lv tika izveidota pētījumam sagatavotās anketas elektroniskā versija. Sadarbībā ar divu Latvijas augstskolu (Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmija un Rīgas Stradiņa universitāte) studentu pašpārvaldēm, abu augstskolu studentiem tika nosūtīts aicinājums dalībai pētījumā un hipersaite uz elektronisko anketu. Anketēšana tīmeklī notika laika posmā no 2020. gada 24. novembra līdz 2020. gada 15. decembrim. Datu analīze: Dati tika apstrādāti, izmantojot MS Excel 2011 un IBM SPSS Statistics 26 datorprogrammas. Tika iegūti un analīzē izmantoti tādi aprakstošās statistikas rādītāji kā biežums, procentuālais sadalījums, standartnovirze un vidējie rādītāji. No salīdzinošās statistikas rādītājiem rezultātu analīzei tika izmantoti Cronbach alpha, Hī kvadrāta tests un Spīrmana korelācijas koeficients. Rezultāti: Pētāmajā studentu populācijā prevalēja vidējs (77,5%) un augsts (16,3%) ēšanas izraisīta bažīguma līmenis, turklāt bija vērojami atšķirīgi rezultāti sievietēm un vīriešiem, statistiski ticami augstāki bažīguma rādītāji bija studentēm sievietēm (p=0,028). Pētījuma rezultāti rāda, ka vairākumā gadījumu netika novērota statistiski nozīmīga saistība starp sociālo tīklu lietošanas paradumiem un ēšanas izraisītu bažīguma līmeni, izņemot sociālo tīklu platformu TikTok - biežāka TikTok lietošana saistāma ar augstāku ēšanas izraisīta bažīguma līmeni studentiem (p=0,047). Secinājumi: Pētāmajā populācijā pārsvarā vērojams vidējs ēšanas izraisīta bažīguma līmenis. Katrs dalīb
The title of the bachelor’s thesis: The investigation of eating concerns and habits of social media usage in students’ population. Author of bachelor’s thesis: Mārtiņš Kalējs, RSU, study programme “Nutrition” 5 th year student. Background: The use of different social media platforms can promote changes in body image and changes in eating habits, which can induce the development of eating concerns. Although the correlation between traditional media and eating concerns is widely researched, the correlation between social media use and eating concerns in students’ population has not received enough attention. Objective: To examine the correlation between social media usage and eating concerns level in student population. Methods: Design of study: Quantitative cross-sectional study. Participants: 270 participants from two universities (Rīga Stradiņš university and Jāzeps Vitols Latvian Music academy) took part in an online survey, 258 fulfilled questionnaires were included in the final analysis. Instruments: To obtain data, a questionnaire with 3 parts was created: the first part – a set of sociodemographic questions (age, gender and occupation); the second part - statements about eating anxiety and the third part - a set of questions about students' social media habits (Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, TikTok, Pinterest, Snapchat). Procedure: An online version of the questionnaires prepared for the study was created on the questionnaire creation site visidati.lv. In cooperation with the student governments of two Latvian universities (Jāzeps Vītols Latvian Academy of Music and Riga Stradiņš University), a hyperlink of the questionnaire was sent to students of both universities. Data was collected between 24 November 2020 and 15 December 2020. Data analysis: Collected data was processed using MS Excel 2011 and IBM SPSS Statistics 26. Descriptive statistics such as frequency, percentage distribution, standard deviation and means were used. Cronbach's alpha, Chi-square test and Spearman correlation coefficient - were used as indicators of comparative statistics. Results: There was a prevalence of medium (77,5%) and high (16,3%) level of eating concerns in the study population, in addition there was a significant difference in the results of level of eating concerns between genders, where higher eating concern levels were observed in women (p=0,028). There was a correlation between TikTok use and the level of eating concerns – frequent TikTok use was associated with higher level of eating concerns of participants (p=0,047). Conclusions: The study population has a predominantly moderate level of eating anxiety. Each participant used at least one of the social media platforms and the most commonly used platforms were YouTube, Facebook and Instagram. In most cases, there was no statistically significant association between social media usage habits and eating anxiety in the study group. Keywords: eating concerns, social media using habits, students,
Description: Uzturs
Nutrition
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Bakalaura darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.