Title: Klienta izpētes veikšana komercbankās pirms darījumu attiecību uzsākšanas
Other Titles: Due diligence performed on clients in commercial banks before establishment of cooperation
Authors: Aldis Lieljuksis
Ligita Kurme
Juridiskā fakultāte
Faculty of Law
Keywords: Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un proliferācijas novēršana;princips "pazīsti savu klientu";klienta izpēte;Money laundering and terrorism and proliferation financing;KYC;customer research
Issue Date: 2020
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: NILLTPF ir cieši saistīta ar korupciju, nodokļu krāpniecībām, ēnu ekonomiku, jo personas, kuras saņem naudas līdzekļus nelikumīgos veidos, kādā brīdī tos vēlas legalizēt vai nu iegādājoties kādu kustamu vai nekustamu mantu, vai veicot skaidras naudas iemaksu bankas kontā vai kādā citā veidā. Tieši finanšu sektors, sevišķi bankas, tiek izmantotas lai legalizētu noziedzīgi iegūtus līdzekļus. Neskatoties uz to, ka pēdējos trīs gados, kopš Moneyval ziņojuma par Latviju, gan likumdevējs, gan banku uzraugi, gan pašas bankas ir centušās sakārtot finanšu sektoru, joprojām pastāv nepilnības klientu izpētes procesos pirms darījuma attiecību uzsākšanas, t.i., atsevišķas NILLTPFN likuma normas ir formālas, kuras neatbrīvo bankas no pienākuma veikt neatkarīgu pārbaudi, neļaujot paļauties tikai uz klienta sniegto informāciju, gan interpretējamas, kā būtu jāizskatās bankas augstākā līmeņa vadītāja piekrišanai uzsākt sadarbību ar PNP, gan likums nenosaka viena būtiska banku iekšējā dokumenta nozīmīgumu- klienta datu anketa. Bakalaura darba pētniecības rezultātā tiek secināts, ka klienta izpētes process pirms darījuma attiecību uzsākšanas ar banku atšķiras katrai bankai, to ir paredzējis arī likumdevējs, nosakot, ka papildus prasības bankas var noteikt savās politikās un procedūrās, kuras ir konfidenciālas un paredzētas tikai iekšējai lietošanai, līdz ar to klients nevar izvērtēt, kura banka un kāda apjoma informāciju jautās. Ja vērtē no samērīguma principa aspekta par iegūstamās informācijas apjomu no klienta, tad secināms, ka informācija dublējas- bankas to iegūst gan no klienta, gan no reģistriem. No tiesiskā regulējuma viedokļa, klientiem, kuri saņēmuši atteikumus no bankām par sadarbības uzsākšanu, ir tiesības vērsties ar sūdzību pie FKTK un LKA ombuda, gadījumā, ja klientu neapmierina FKTK vai LKA ombuda lēmums, klients var vērsties tiesā. Bakalaura darbu veido ievads, trīs pamatdaļas ar vairākām apakšnodaļām, nobeigums, kas ietver secinājumus un priekšlikumus un izmantotās literatūras un avotu saraksts. Bakalaura darbs sastāv no sešdesmit astoņām lapām
Money laundering and terrorism and proliferation financing is closely linked to corruption, tax fraud, the shadow economy, as people who receive money illegally want to launder it at some point, either by buying some movable or immovable property or by making a money cash-in in a bank account or in some other way. It is the financial sector, especially banks, that is used to launder illegal money. Despite the fact that in the last three years since the Moneyval report about Latvia, the legislator, bank supervisors and the banks themselves have tried to regulate the financial sector, there are still shortcomings in customer research processes before starting a business relationship, ie, certain provisions of Law on the Prevention of Money Laundering and Terrorism and Proliferation Financing are formal, which do not release banks from the obligation to perform an independent inspection without relying solely on the information provided by the customer, interpret what the bank's top management's consent to cooperate with PEP should look like, and the law does not specify the importance of one important internal bank document - customer data questionnaire. As a result of the bachelor's thesis research, it is concluded that the customer research process before starting a business relationship with a bank differs for each bank, it is also provided by the legislator, stipulating that banks may set additional requirements in their policies and procedures with it, the customer cannot assess which bank will ask for information and to what extent. If we evaluate from the aspect of the principle of proportionality about the amount of information to be obtained from the client, then it can be concluded that the information is duplicated - banks obtain it from both the client and registers. From the point of view of legal regulation, clients who have received refusals from banks to start cooperation have the right to file a complaint with the FCMC and the FLA Ombudsman, in case the client is not satisfied with the decision of the FCMC or the FLA Ombudsman, the client can apply to court. The bachelor's thesis consists of an introduction, three main parts with several subsections, a conclusion, which includes conclusions and suggestions, and a list of used literature and sources. The bachelor's thesis consists of sixty eight pages.
Description: Tiesību zinātne
Law Science
Tiesību zinātne
Law Science
Appears in Collections:Bakalaura darbi

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Juridiska_fakultate_TZN_2020_Ligita_Kurme_034835.pdfBakalaura darbs1.02 MBAdobe PDFView/Open    Request a copyopen_acces_locked
4.pielikums.pdfNoslēguma darba pielikums191.96 kBAdobe PDFView/Open    Request a copyopen_acces_locked
2.pielikums.pdfNoslēguma darba pielikums380.22 kBAdobe PDFView/Open    Request a copyopen_acces_locked
1.pielikums.pdfNoslēguma darba pielikums222.41 kBAdobe PDFView/Open    Request a copyopen_acces_locked
3.pielikums.pdfNoslēguma darba pielikums371.85 kBAdobe PDFView/Open    Request a copyopen_acces_locked


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.