Title: Tiesību akti par zāļu reklamēšanas kārtību un ar to saistito izdevumu publiskošanu: problemātika un iespējamie risinājumi
Other Titles: Legislation on the procedure for advertising medicinal products and disclosure of related costs: problems and eventual solutions
Authors: Kitija Bite
Gundega Auziņa
Juridiskā fakultāte
Faculty of Law
Keywords: Zāļu reklāma;Advertising of medicines
Issue Date: 2020
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Bakalaura darba tēma ir “Tiesību akti par zāļu reklamēšanas kārtību un ar to saistīto izdevumu publiskošanu: problemātika un iespējamie risinājumi”. Publiskajā telpā bieži notiek diskusijas par veselības aprūpes pakalpojumu nepieejamību, speciālistu un finanšu resursu trūkumu, kā arī augstajām zāļu cenām. Augstas zāļu cenas ietekmē katru no mums, tomēr sabiedrībai ne mazāk svarīgs ir jautājums par ārstu neatkarību, nozīmējot pacientiem vienu vai otru medikamentu un farmācijas industrijas ietekmi uz ārsta lēmumiem. Darba mērķis ir, analizējot tiesību aktus par zāļu reklamēšanas kārtību un ar to saistīto izdevumu publiskošanu, konstatēt problēmas un rast iespējamos risinājumus normatīvo aktu pilnveidošanai. Darba gaitā izpētīts, ka zāļu reklamēšanas kārtības un ar to saistīto izdevumu publiskošanas tiesību akti nav pilnīgi, tajos ir konstatētas nepilnības par farmācijas uzņēmumu pārstāvju un ārstniecības personu sadarbības pieļaujamajām robežām, realizējot un aizsargājot pacientu tiesības uz kvalitatīvu veselības aprūpi. Farmācijas industrija aktīvi veido un īsteno jomas ētisko pašregulāciju. Ir pieņemti vairāki nozares pašregulācijas tiesību akti, kuri nosaka ētikas standartus farmācijas nozares sadarbībā ar veselības aprūpes speciālistiem un to profesionālajām organizācijām, tomēr ārstiem kā profesionālai grupai nav izstrādātas vadlīnijas sadarbībai ar farmācijas industriju un nav definēti ziedojumu un dāvinājumu pieņemšanas ierobežojumi. Publiskotie dati par ar zāļu reklāmu saistītajiem izdevumiem nav caurskatāmi, jo zāļu ražotāji neievēro Veselības inspekcijas izstrādāto vienoto paziņojuma aizpildīšanas metodoloģiju, savukārt normatīvajā regulējumā nav paredzēta soda sankcija par šo noteikumu neievērošanu. Lai veicinātu likumdevēja mērķa sasniegšanu, mazinātu iespējamos korupcijas riskus veselības aprūpē un uzlabotu caurspīdīgumu ar zāļu reklāmu saistīto izdevumu publiskošanā, darba autore piedāvās izdarīt grozījumus normatīvajā regulējumā. Darbs sastāv no ievada, trīs nodaļām, vairākām apakšnodaļām un nobeiguma. Pirmajā nodaļā tiek izprasta zāļu reklamēšanas kārtība, otrajā nodaļā tiek izprasta ar zāļu reklāmu saistīto izdevumu publiskošanas kārtība, trešajā nodaļā tiek noskaidrotas zāļu reklamēšanas un ar to saistīto izdevumu publiskošanas praktiskās piemērošanas problēmas un iespējamie risinājumi. Darba nobeigumā sniegti darba autores gūtie secinājumi un priekšlikumi. Darbs sastāv no 68 lappusēm.
The subject of the Bachelor’s thesis is “Legislation on the procedure for advertising medicinal products and disclosure of related costs: problems and eventual solutions". There are often discussions in the public sector about the unavailability of health care services, the lack of specialists and financial resources, as well as the high price of medicines. High prices of medicines affect all of us, but no less important to society is the autonomy of doctors in prescribing one or another medicine to patients, and the impact of the pharmaceutical industry on doctors' decisions. The aim of the work is to identify problems and find possible solutions for the improvement of regulatory enactments by analyzing the legislation on the procedure for advertising medicinal products and the publication of related costs. In the course of the work, it has been investigated that the legislation on the advertising of medicinal products and the publication of related costs is incomplete, and shortcomings have been identified regarding the permissible limits of cooperation between representatives of pharmaceutical companies and medical practitioners in implementing and protecting patients' rights to quality health care. The pharmaceutical industry actively develops and implements ethical self-regulation. A number of industry self-regulatory procedures have been adopted setting ethical standards for the pharmaceutical industry in collaboration with healthcare professionals and their professional organizations, but doctors as a professional group have no guidelines for working with the pharmaceutical industry and no restrictions on accepting donations. The published data on expenses related to the advertising of medicinal products are not transparent, as the manufacturers of medicinal products do not comply with the set methodology for completing the notification developed by the Health Inspectorate, while the regulatory framework does not stipulate penalties for non-compliance. In order to promote the achievement of the goal of the legislator, to reduce the possible risks of corruption in health care system and to improve the transparency of costs related to the advertising of medicinal products, the author will propose changes to the regulatory framework. The Bachelor’s thesis consists of an introduction, three chapters, several subsections and a conclusion. In the first chapter the procedure of advertising of medicinal products is explored, in the second chapter the procedure of publication of costs related to advertising of medicinal products is analyzed, in the third chapter the practical implementation issues and possible solutions for the publication of advertising of medicinal products and related costs are clarified. At the end of the work, the author’s conclusions and proposals are presented. The Bachelor’s thesis consists of 68 pages.
Description: Tiesību zinātne
Law Science
Tiesību zinātne
Law Science
Appears in Collections:Bakalaura darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.