Title: Anketas “Bērnu dalības novērtēšanas skala” sagatavošana lietošanai latviešu valodā: tulkošana, adaptācija un psihometrisko īpašību pārbaude
Other Titles: Preparation of the Questionnaire “Children Participation Assessment Scale in Activities Outside of School” for Using in Latvian: Translation, Adaptation and Psychometric Testing
Authors: Lolita Cibule
Anastasija Oļeškeviča
Rehabilitācijas fakultāte
Faculty of Rehabilitation
Keywords: Atslēgas vārdi: Bērnu dalības novērtēšanas skala;nodarbe;ārpus skolas aktivitātes;bērnu dalība;ergoterapija pediatrijā.;Key words: Children Participation Assessment Scale in Activities Outside of School;occupation;out - of - school activities;child participation;pediatric occupational therapy.
Issue Date: 2020
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Bakalaura darba nosaukums: Anketas „Bērnu dalības novērtēšanas skala” sagatavošana lietošanai latviešu valodā: tulkošana, adaptācija un psihometrisko īpašību pārbaude. Bakalaura darba autors: Anastasija Oļeškeviča, RSU Rehabilitācijas fakultātes studiju programmas „Ergoterapija” studente. Aktualitāte: Nepietiekama bērnu iesaistīšanās ikdienas aktivitātēs ietekmē bērna veselību un labklājību. Bērna dalības veicināšana ir viens no svarīgākiem rehabilitācijas mērķiem un rezultātiem. Izmantojot piemērotus novērtēšanas instrumentus, var precīzi novērtēt dalību nodarbēs. Latvijā ir novērojama nepieciešamība bagātināt ergoterapijas pediatrijas jomu ar novērtēšanas instrumentiem, kas vērtē bērna dalību ikdienas dzīvē. Bērnu dalības novērtēšanas skala sniedz iespēju novērtēt bērna dalību ārpus skolas aktivitātēs gan vecāku, gan arī paša bērna skatījumā. Pētījuma mērķis: Sagatavot Bērnu dalības novērtēšanas skalu (Children Participation Assessment Scale in Activities Outside of School – CPAS, Amini et al., 2016) latviešu valodā un pārbaudīt mērījuma psihometriskās īpašības - ticamību un iekšējo saskaņotību. Pētījuma metodes: Tika veikts kvantitatīvs, neeksperimentāla tipa pētījums. Pētījumā piedalījās un elektronisko anketu divas reizes (otru pēc nedēļas) aizpildīja 20 dalībnieki - 10 bērni vecumā no sešiem līdz 11 gadiem (M = 8,7, SD = 1,6 gadi) un 10 vecāki (septiņas mātes un trīs tēvi). Lai noskaidrotu CPAS bērnu un vecāku versijas psihometriskās īpašības, tika noteikta testa - atkārtota testa ticamība, izmantojot starpklašu korelācijas koeficientu (ICC), un iekšējā saskaņotība, izmantojot Cronbach’s α koeficientu. Pētījuma rezultāti un rezultātu analīze: Novērtēšanas anketas vecāku versijas kopējais rezultāts ir ar labu iekšējo saskaņotību, par ko liecina Cronbach’s α = 0,81 pirmajā novērtējumā un atkārtotā testā Cronbach’s α = 0,82. Bērnu atbilžu uz visiem novērtēšanas aptaujā iekļautiem jautājumiem saskaņotība bija laba - Cronbach’s α koeficients = 0,71, atkārtota testa rezultāts bija 0,61 pieņemama iekšējā saskaņotība. Kopējais ICC vecāku versijai bija 0,99 un 95% ticamības intervāls bija robežās no 0,97 līdz 0,99, kas norāda uz izcilu instrumenta testa - atkārtota testa ticamību. Analizējot bērnu versijas iegūtos rezultātus, kopējais ICC = 0,96, kas norāda uz izcilu ticamību, kā arī 95% ticamības intervāls bija robežās starp 0,86 - 0,99, kas norāda uz labu līdz izcilu ticamību. Iegūtie rezultāti atbilst anketas autoru norādītajiem - izcila ticamība (ICC bija robežās starp 0,79 - 0,94), kā arī laba iekšējā novērtēšanas instrumenta saskaņotība (Cronbach’s α bija robežās starp 0,87 0,91). Secinājumi: Bērnu dalības novērtēšanas skalas vecāku un bērnu versijas latviešu valodā psihometrisko īpašību pārbaudē iegūtie rezultāti norāda, ka anketa ir ticama un droša, kā arī izmantojama ergoterapeitu praksē.
Title of the bachelor thesis: Preparation of the Questionnaire „Children Participation Assessment Scale in Activities Outside of School” for Using in Latvian: Translation, Adaptation and Psychometric Testing. Author of the bachelor thesis: Anastasija Oļeškeviča, student of study programme „Occupational Therapy” Rehabilitation faculty, RSU. Actuality: Lack of participation in daily activities and occupational deprivation affects children’s health and wellbeing. Facilitation of participation is the primary goal and outcome of rehabilitation. Therefore, it is essential to evaluate it properly using the appropriate assessment tools. There is a need to enrich the pediatric occupational therapy in Latvia with assessment tools to evaluate children’s participation in occupations. The Children Participation Assessment Scale in Activities Outside of School evaluates children’s activities outside of school. The assessment tool was developed in two versions - a child - version and parent - version. Aim of the study: Prepare the Children Participation Assessment Scale in Activities Outside of School (CPAS), developed by Amini et al. (2016), in Latvian and test the psychometric properties of this measure - internal consistency and test - retest reliability. Methods: Quantitative, non - experimental study. The sample of this study consisted of 20 participants - 10 children in age from six till 12 years (M = 8.7, SD = 1.6 years) and 10 parents (seven mothers and three fathers) who completed the electronic questionnaire twice (second one with the interval of one week). To evaluate the psychometric properties of both versions of the CPAS Interclass Correlation Coeficient (ICC) for test retest and Cronbach’s α coefficient for internal consistency was used. Results: The internal consistency of the CPAS Parent version was good, Cronbach’s α for the test was 0.81 and for the retest was 0.82. The internal consistency of the CPAS Child version was good for the test (Cronbach’s α = 0.71) and acceptable for the retest (Cronbach’s α = 0.61). For the CPAS Parent version, ICC = 0.99 and 95% confidence interval ranged between 0.97 0.99 which means that test - retest reliability was excellent. Analyzing the results of the CPAS Child version, ICC = 0.96 and 95% confidence interval ranged between 0.86 - 0.99 which means that test - retest reliability was excellent. Conclusions: Latvian version of the CPAS Parent version and of the CPAS Child version can be used as a reliable and valid measure in clinical practice of occupational therapy.
Description: Ergoterapija
Occupational Therapy
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Bakalaura darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.