Title: Ētikas principu un normatīvo regulējumu pārkāpumi un uzraudzība Latvijas “Instagram” influenceru vidū
Other Titles: Monitoring and violation of legislation and ethical principles across the Latvian Instagram influencers
Authors: Ilva Skulte
Patrīcija Gustavsone
Komunikācijas fakultāte
Faculty of Communications
Keywords: Ētika;ētikas principi;norma;normatīvie regulējumi;Instagram;sociālie mediji;Ethics;ethical principles;norm;normative regulations;Instagram;social media
Issue Date: 2020
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Bakalaura darba tēma ir “Ētikas principi un normatīvo regulējumu uzraudzība Latvijas Instagram influenceru vidū”. Darba mērķis ir izpētīt vai Latvijas Instagram influenceri ievēro Latvijas Republikas normatīvos aktus un ētikas principus veidojot ierakstus sociālo tīklu platformā Instagram, un kā šo principu pārkāpumus pārbauda Latvijas Republikas uzraudzības iestādes. Izvirzītā mērķa sasniegšanai ir veikti sekojoši uzdevumi: apzinātas teorētiskās atziņas par ētiku un tās pamatprincipiem, noskaidrots, kas ir influenceris jeb sociālo tīklu satura autors, apskatīta sociālo tīklu platforma Instagram, veikta Latvijas Instagram satura autoru profilu analīze, veiktas intervijas ar Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC), Latvijas reklāmas asociācijas un Latvijas Blogeru un influenceru asociācijas (LVBIA) pārstāvjiem, lai noskaidrotu ekspertu viedokli par saturu autoru ētikas principu pārkāpumiem. Apkopojot iegūtos rezultātus izdarīti secinājumi un sniegti priekšlikumi Latvijas Republikas uzraudzības iestādēm, kas būtu jāuzlabo sociālo tīklu saturu autoru darbībā. Instagram influenceru nozare ir jauna, ar milzīgu attīstības potenciālu, un kā jebkura jauna nozare, tā savā attīstības sākumā saskaras ar daudzām problēmām, sākot ar likumdošanas, un beidzot ar ētikas normām. Influenceri jeb sociālo tīklu satura autori nav Latvijas profesiju reģistrā apstiprināta profesija, līdz ar to nav izstrādāta likumdošana, kura regulētu sociālo tīklu saturu autoru darbību, influenceriem nav ar likumu apstiprināts ētikas kodekss, kas ļauj diezgan brīvi interpretēt ētikas normas digitālajā vidē. Darbā iegūtie rezultāti norāda uz būtiskiem ētikas principu pārkāpumiem– netiek norādīts satura komerciālais raksturs, tiek pirkti sekotāji, maldinoša reklāma, ne visi satura autori reģistrē savu saimniecisko darbību, līdz ar to netiek maksāti nodokļi. Uzraudzības iestādēm, tādām kā Patērētāju tiesību aizsardzības centram (PTAC) un Latvijas reklāmas asociācijai ir jādomā par saturu autoru darbību uzraudzības instrumentiem, kas veicinātu nozares sakārtotību, mazinātu ēnu ekonomiku un celtu satura autoru darba prestižu.
The theme of this Bachelor Thesis is “ Monitoring and violation of legislation and ethical principles across the Latvian Instagram influencers” The purpose of this Bachelor's Thesis is to make research which ethical principles and legislation exist among Latvian’s Instagram influencers and how principles are monitored by the Latvian institutions. In order to achieve the purpose stated, the tasks to be performed are as follows: to study theoretical conclusions about ethics and its basic principles, to find out what does it mean influencers and how you could stay them, what is Instagram; to analyse 45 profiles of Latvia’s influencers, to make an interview with professionals from the digital environment and experts from government regulation department to find out how Latvian’s influencers follow to ethical principles and legislation in a social network; to summarise the data obtained; to carry out data analysis; and finally, to draw conclusions and make proposals for government regulation institutions. Instagram’s influencer field is comparatively new with massive potential, however, like any other new direction it’s facing resistance such as legislation, ethical principles and many others. Influencers and bloggers are not an official profession in Latvia at the moment, which creates complication in supervising and monitoring from legislation point. For example, the journalism industry has ethical norms and principals approved by law unlike influencers who have freedom to interpret content in any way into digital world. The most common breach of regulation in advertising is not specified or unclear finance type, barter details or followers of the actual project. Also, some influencers do not register their business for reason to avoid tax payments. Monitoring institutions such as Consumer protection centre (PTAC – Latvian lang.) has to create procedures and regulations to control influencers activities for obvious reasons, such as health and stable economy, organized structure of industry, clear tax system and positive community opinion and attitude.
Description: Multimediju komunikācija
Multimedia Communication
Informācijas un komunikācijas zinātnes
Information and Communication Sciences
Appears in Collections:Bakalaura darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.