Title: Uz bērnu centrētas spēles terapijas metodes pielietojums uzvedības izpausmju mazināšanai bērniem ar uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindromu: sistemātisks literatūras pārskats
Other Titles: Child-centered therapy method approach to reduce behavioural signs in children with attention deficit hyperactivity disorder: systematic review
Authors: Ieva Rugina
Signe Ķezbere
Veselības un sporta zinātņu fakultāte
Faculty of Health and Sports Sciences
Keywords: “Uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroms”;“Uz bērnu centrēta spēles terapija”;“uzvedības izpausmes”;“Attention deficit hyperactivity disorder”;“Child-Centered play therapy”;“behavioural symptoms”
Issue Date: 2024
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Bakalaura darba nosaukums: Uz bērnu centrētas spēles terapijas metodes pielietojums uzvedības izpausmju mazināšanai bērniem ar uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindromu: sistemātisks literatūras pārskats Darba autors: Rīgas Stradiņa universitātes Veselības un sporta zinātņu fakultātes studiju programmas “Ergoterapija” studente Signe Ķezbere Aktualitāte: Uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroms (UDHS) ir viens no visizplatītākajiem psihiatriskajiem traucējumiem, kas saistīts ar bērna neirālo attīstību. Tas skar 5 – 8% bērnu, galvenokārt zēnus, un bieži vien ilgst līdz pieauguša cilvēka vecumam (WHO, 2019). Pēdējo 20 gadu laikā ir novērots nepārtraukts uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroma diagnozes pieaugums. Iegūtie dati atspoguļo UDHS izplatības pieaugumu no 6,1% līdz 10,2% 20 gadu periodā (no 1997. līdz 2016. gadam) (Abdelnour, 2022). Pētījuma mērķis: Apkopot un analizēt pēdējo 10 gadu laikā veiktos pētījumus par uz bērnu centrētas spēles terapijas metodes efektivitāti uz uzvedības izpausmēm bērniem ar uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindromu. Pētījuma metodes: Pētījuma dizains: tika izstrādāts sistemātisks literatūras pārskats. Pētījumi tika meklēti tādās datu bāzēs kā ScienceDirect, Researchgate, PubMed, EBSCO, izmantojot atslēgas vārdus: Child-Centered Play Therapy (CCPT), Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD), Behavior, Inattention, Hyperactivity, Impulsivity. Bakalaura darbā ietverti randomizēti kontrolēti pētījumi par uz bērnu centrētas spēles terapijas metodes pielietojumu uzvedības izpausmju (impulsivitātes, uzmanības deficīta un hiperaktivitātes) mazināšanai bērniem ar uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindromu. Pētījuma rezultāti: Abbasi R., Saghi F., 2023, Hoomanian D., et al., 2016 un Teimourian S., et al., 2020 pētījumos intervences grupas rezultāti statistiski nozīmīgi (P≤0.05) atšķīrās no kontroles grupas rezultātiem, kas liecina par BCST metodes efektivitāti uz UDHS uzvedības izpausmju mazināšanu. Secinājumi: Pielietojot BCST metodi ir iespējams uzlabot uzvedības simptomu izpausmes - nervozitāti un depresiju, agresiju un sociālo nesaderību, hiperaktivitāti un impulsivitāti, sociālās problēmas, noteikumu pārkāpšanas uzvedību un agresīvu uzvedību. Atslēgas vārdi: “Uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroms”, “Uz bērnu centrēta spēles terapija”, “uzvedības izpausmes”
Title of the bachelor thesis: Child-centered therapy method approach to reduce behavioural signs in children with attention deficit hyperactivity disorder: systematic literature review Author of the bachelor thesis: Signe Ķezbere, student of study programme “Occupational therapy”, Faculty of Health and Sports Sciences of Rīga Stradiņš University Actuality: Attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD) is one of the most common psychiatric disorders associated with a child's neural development. It affects 5 – 8% of children, mostly boys, and often lasts until adulthood (WHO, 2019). Over the past 20 years, there has been a steady increase in diagnosis of attention deficit and hyperactivity disorder. The findings reflect an increase in the prevalence of ADHD from 6.1% to 10.2% over a 20-year period (from 1997. to 2016.) (Abdelnour, 2022). Aim of the study: Collect and analyze studies conducted over the past 10 years on the efficacy of a child-centered play therapy method on behavioral interferences in children with attention deficit and hyperactivity syndrome. Methods: Study design: a systematic literature review. The research was sought in databases such as ScienceDirect, Researchgate, PubMed, EBSCO using keywords: Child-Centered Play Therapy (CCPT), Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD), Behavior, Inattention, Hyperactivity, Impulsivity. The Bachelor's thesis includes randomized controlled trial of the use of a child-centered game therapy method to reduce behavioral expressions (impulsivity, attention deficit, and hyperactivity) in children with attention deficit and hyperactivity syndrome. Results: In the Abbasi R., Saghi F., 2023, Hoomanian D., et al., 2016 and Teimourian S., et al., 2020 the results of the intervention differed statistically significantly (P ≤ 0.05) from those of the control group, suggesting the efficacy of the CCPT method on reducing behavioral expressions of ADHD behaviour. Conclusions: Using the CCPT method, it is possible to improve expressions of behavioral symptoms - nervousness and depression, aggression and social incompatibility, hyperactivity and impulsivity, social problems, rule-breaking and aggressive behavior. Key words: “Attention deficit hyperactivity disorder”, “Child-Centered play therapy”, “behavioural symptoms”
Description: Ergoterapija
Occupational Therapy
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Bakalaura darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.