Title: Acne Vulgaris saistība ar piena produktu uzņemšanu Rīgas Stradiņa universitātes studentu vidū
Other Titles: Acne Vulgaris Association with Dairy Product Intake in Students of Riga Stradiņš University
Authors: Eva Kataja
Anastasija Jevstjuškina
Veselības un sporta zinātņu fakultāte
Faculty of Health and Sports Sciences
Keywords: Uzturs;akne;piens;piena produkti;diēta;akne slimība;Acne vulgaris.;Nutrition;acne;milk;dairy products;diet;acne disease;Acne vulgaris.
Issue Date: 2024
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Acne vulgaris ir hroniska iekaisīga ādas slimība, kas skar ap 9,4% pasaules iedzīvotāju jeb 650 miljonu cilvēku. Tā ir astotā visbiežāk sastopamā ādas slimība. No 1990. gada gan akne prevalence, gan incidence, gan arī invaliditātes koriģēto dzīves gadu rādītājs pieaudzis līdz 48%. Turklāt, visi iepriekš minētie sloga rādītaji turpina pieaugt gandrīz visās pasaules valstīs, tostarp arī Latvijā. Mērķis. Pētījuma mērķis bija izpētīt un noteikt vai pastāv saistība starp Acne vulgaris prevalenci un piena produktu uzņemšanu Rīgas Stradiņa universitātes studentu vidū. Materiāli un metodes. Pētījuma dizains - kvantitatīvs, šķērsgriezuma pētījums. Pētījuma dalībnieki bija 274 Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) studenti vecumā no 18 līdz 30 gadiem. Izslēgšānās kritēriji bija - diabetes mellitus, policistisko olnīcu sindroms, laktozes intolerance, alerģija pret govs piena olbaltumu, vegānisms, akne sistēmiskā terapija ar izotretinoīnu (Roaccutane). Pētījumā tika izmantota pētnieces izveidotā aptauja, kas ietvēra sevī demogrāfiskos datus, globālo akne smaguma pakāpes noteikšanas skalu (angliski: Global Acne Severity Scale, GEA Scale) un Hārvarda pārtikas patēriņa biežuma anketas piena produktu sadaļa (angliski: Harvard Service Food Frequency Questionnaire), kas tika modificēta un pielāgota Latvijā esošiem pārtikas produktiem. Aptauja tika aizpildīta tiešsaistē, izmantojot Google Forms platformu. Rezultāti un secinājumi. RSU studentiem ar akne visbiežāk paradās piens un mīkstais siers (2-4 porcijas nedēļā) uzturā. Savukārt, RSU studentiem bez akne visbiežāk paradās piens, cietais un mīkstais siers (2-4 porcijas nedēļā) uzturā. Korelācija starp piena produktu uzņemšanu un Acne vulgaris esamību nepastāv. Statistiski nozīmīga atšķirība starp piena produktu uzņemšanu un Acne vulgaris esamību netika atrasta. Pastāv saistība starp akne esamību indivīdiem un viņu pirmās pakāpes rādiniekiem.
Acne vulgaris is a chronic inflammatory skin disease affecting approximately 9.4% of the global population, which equates to 650 million people. It is the eighth most common skin disease. Since 1990, the prevalence, incidence, and disability-adjusted life years (DALY) of acne have increased by 48%. Furthermore, all the aforementioned burden indicators continue to rise in almost all countries worldwide, including Latvia. The aim. The aim of this study was to investigate and determine whether there is an association between the prevalence of Acne vulgaris and dairy consumption among students of Riga Stradins University. Materials and Methods. The study design was a quantitative, cross-sectional study. The participants were 274 students from Riga Stradins University (RSU) aged between 18 and 30 years. Exclusion criteria included diabetes mellitus, polycystic ovary syndrome, lactose intolerance, cow's milk protein allergy, veganism, and systemic acne therapy with isotretinoin (Roaccutane). The study used a survey developed by the researcher, which included demographic data, the Global Acne Severity Scale (GEA Scale), and the dairy product section of the Harvard Service Food Frequency Questionnaire, modified and adapted for foods available in Latvia. The survey was completed online using the Google Forms platform. Results and Conclusions. Among RSU students with acne, milk and soft cheese (2-4 servings per week) were most commonly consumed. Similarly, among RSU students without acne, milk, hard cheese, and soft cheese (2-4 servings per week) were most commonly consumed. There was no correlation between dairy product consumption and the presence of acne vulgaris. No statistically significant difference was found between dairy product consumption and the presence of acne vulgaris. There is an association between the presence of acne in individuals and their first-degree relatives.
Description: Uzturs
Nutrition
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Bakalaura darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.