Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSolvita Umbraško-
dc.contributor.authorTīna Kukule-
dc.contributor.otherVeselības un sporta zinātņu fakultātelv-LV
dc.contributor.otherFaculty of Health and Sports Sciencesen-UK
dc.date.accessioned2024-07-15T21:26:07Z-
dc.date.available2024-07-15T21:26:07Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.rsu.lv/jspui/handle/123456789/16330-
dc.descriptionAudiologopēdijalv-LV
dc.descriptionAudiologopaedicsen-UK
dc.descriptionVeselības aprūpelv-LV
dc.descriptionHealth Careen-UK
dc.description.abstractBakalaura darba nosaukums: Sistemātisks literatūras pārskats: vecāku un bērna sadarbības un komunikācijas veidu saistība ar pirmsskolas vecuma bērnu ekspresīvās valodas attīstību. Pētījuma mērķis: Sistemātiski apkopot un izanalizēt pieejamo literatūru par vecāku komunikācijas veidu un sadarbības uzlabošanas programmām ar pirmsskolas vecuma bērniem un to saistību ar šo bērnu ekspresīvās valodas attīstību. Pētījuma metodes: Datu ievākšanai izmantotās datubāzes: PubMed, ScienceDirect, EBSCO Host, ProQuest. Pētījumā iekļauti raksti, kuri pieejami brīvpieejā pilnā apjomā, veikti ne vēlāk par 2017. gadu un atbilst iekļaušanas un izslēgšanas kritērijiem. Darbā iekļauto pētījumu kvalitātes novērtēšanai izmantota PEDro skala, kur divi pētījumi ieguva sešus punktus un viens pētījums ieguva astoņus punktus. Pētnieciskais jautājums: Vai apmācot vecākus komunikācijas veidu un sadarbības uzlabošanai ar pirmsskolas vecuma bērniem uzlabosies šo bērnu ekspresīvā valoda? Rezultāti: Sistemātiskajā pārskatā tika analizēti trīs pētījumi, kuros tika salīdzinātas programmas vecākiem pirmsskolas vecuma bērnu valodas prasmju uzlabošanai. Vienā pētījumā secināts, ka dialoga kopīga lasīšana bērniem zemā sociālekonomiskajā vidē neuzlabo ekspresīvo valodu. Divos pētījumos secināts, ka izmantojot vienkāršas uz vecākiem vērstas intervences – lasīšanas un atgādināšanas paņēmienu un dekontekstuālās komunikācijas pielietošanu – iespējams papildināt un uzlabot bērnu ekspresīvo valodu. Secinājumi: Pirmsskolas vecuma bērnu ekspresīvās valodas attīstība ir atkarīga no sociālekonomiskajiem un vides faktoriem, un vecāku iesaistes šo bērnu kognitīvajā un socioemocionālajā attīstībā. Apmācot vecākus vienkāršu programmu izmantošanā un sadarbības veicināšanā ar pirmsskolas vecuma bērniem ir iespējams pilnveidot un attīstīt bērnu ekspresīvo valodu, izmantojot kopīgu grāmatu lasīšanu, iesaistot bērnus diskusijās, uzdodot atbilstošos jautājumus un pielietojot dekontekstuālo valodu. Ikdienā vecāki un bērna aprūpētāji ir galvenie bērnu paraugi, un bērns atkārtos pieaugušā ierosināto, teikto vai darīto, tādēļ svarīgi to izmantot un pielietot mērķtiecīgi, lai bērns attīstītos un būtu pilnvērtīga sabiedrības daļa. Atslēgas vārdi: ekspresīvā valoda, vecāki, pirmsskola, kopīga lasīšana, komunikācija, sadarbība.lv-LV
dc.description.abstractTitle of the thesis: Systematic review: Parents’ communication and joint engagement correlation with expressive language development in preschool children. Target of the thesis: To systematically collect and analyze the available literature on parenting communication and programs to improve cooperation with preschool children and their relationship to the development of these children's expressive language. Research methods: Databases used for data collection: PubMed, ScienceDirect, EBSCO Host, ProQuest. The study includes articles that are available in full open access, were published no later than 2017, and meet the inclusion and exclusion criteria. The PEDro scale was used to assess the quality of the included studies, with two studies scoring six points and one study scoring eight points. Research question: Will training parents to improve the way they communicate and cooperate with preschool children improve their children's expressive language? Results: The systematic review analyzed three studies comparing programs for parents to improve preschool children's language skills. One study concluded that shared reading of dialogue does not improve expressive language in children from low socio-economic backgrounds. Two studies concluded that simple parent-focused interventions - reading and recall techniques and the use of decontextualized communication - can complement and improve children's expressive language. Conclusions: Preschool children's development of expressive language depends on socio-economic and environmental factors and parental involvement in their cognitive and socio-emotional development. By training parents in the use of simple programs and in fostering cooperation with preschool children, it is possible to improve and develop children's expressive language through shared book reading, engaging children in discussions, asking appropriate questions, and using decontextualized language. Parents and caregivers are the main role models for children in everyday life and the child will repeat what the adult suggests, says, or does, so it is important to use and apply this purposefully for the child to develop and be a valuable part of society. Keywords used: expressive language, parents, preschool, shared reading, communication, joint engagement.en-UK
dc.language.isolv-LV-
dc.publisherRīgas Stradiņa universitātelv-LV
dc.publisherRīga Stradiņš Universityen-UK
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess-
dc.subjectekspresīvā valodalv-LV
dc.subjectvecākilv-LV
dc.subjectpirmsskolalv-LV
dc.subjectkopīga lasīšanalv-LV
dc.subjectkomunikācijalv-LV
dc.subjectsadarbībalv-LV
dc.subjectexpressive languageen-UK
dc.subjectparentsen-UK
dc.subjectpreschoolen-UK
dc.subjectshared readingen-UK
dc.subjectcommunicationen-UK
dc.subjectjoint engagementen-UK
dc.titleSistemātisks literatūras pārskats: vecāku un bērna sadarbības un komunikācijas veidu saistība ar pirmsskolas vecuma bērnu ekspresīvās valodas attīstībulv-LV
dc.title.alternativeSystematic review: Parents’ communication and joint engagement correlation with expressive language development in preschool childrenen-UK
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen-UK
Appears in Collections:Bakalaura darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.