Title: Sistemātisks literatūras pārskats: uz darba atmiņas treniņu balstītas valodas terapijas efektivitāte bērniem ar attīstības valodas traucējumiem 
Other Titles: Systematic review: the effectiveness of working memory training-based therapy for children with developmental language disorder 
Authors: Andra Vabale
Beatrise Ignatjeva
Veselības un sporta zinātņu fakultāte
Faculty of Health and Sports Sciences
Keywords: attīstības valodas traucējumi;uz darba atmiņas treniņu balstīta intervence;uz darba atmiņas treniņu balstīta valodas terapija;bērni.;developmental language disorder (DLD);working memory training interventions;working memory based therapy;children.
Issue Date: 2024
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Darba nosaukums: Sistemātisks literatūras pārskats: uz darba atmiņas treniņu balstītas valodas terapijas efektivitāte bērniem ar attīstības valodas traucējumiem. Darba mērķis: Sistemātiski apkopot un analizēt pieejamos zinātniskos rakstus par valodas terapiju efektivitāti, kas balstītas uz darba atmiņas treniņu, bērniem ar attīstības valodas traucējumiem. Pētījuma metodes: Datu iegūšanai izmantotās datubāzes: ScienceDirect, ProQuest un EBSCO Host. Pētījumā iekļauti brīvpieejas pētījumi angļu valodā, kas publicēti pēdējo 10 gadu laikā un atbilst iekļaušanas kritērijiem. Pētījumu kvalitāte novērtēta izmantojot PEDro skalu. Rezultāti: Sistemātiskajā pārskatā iekļauti trīs pētījumi, kuros tiek pētīta uz darba atmiņas treniņu balstītas valodas terapijas efektivitāte salīdzinājumā ar alternatīvu terapiju bērniem ar attīstības valodas traucējumiem. Divos pētījumos iekļautas arī grupas ar bērniem ar tipisku attīstību. Visi trīs pētījumi apstiprina, ka uz darba atmiņas treniņu balstīta intervence ir efektīva darba atmiņas uzlabošanā, kā arī atsevišķās valodas jomās. Secinājumi: Analizētajos pētījumos tika noskaidrots, ka uz darba atmiņas treniņu balstītai valodas terapijai ir gan tiešā ietekme uz darba atmiņu, gan netiešā ietekme uz valodas spējām. Uz darba atmiņas treniņu balstīta valodas terapija ir efektīva darba atmiņas uzlabošanai gan vienkāršos, gan kompleksos darba atmiņas uzdevumos, kā arī sintakses spēju uzlabošanā bērniem ar attīstības valodas traucējumiem.
Title of the thesis: Systematic literature review: the effectiveness of working memory training-based therapy for children with developmental language disorder. Target of the thesis: to systematically compile and analyze available studies on the effectiveness of working memory training-based therapy for children with developmental language disorder. Research methodology: Databases used for data collection included ScienceDirect, ProQuest and EBSCO Host. The study included open-access studies in English published within the last 10 years that met the inclusion criteria. Research quality was assessed using the PEDro scale. Results: The systematic review included three studies comparing the effectiveness of working memory training-based therapy with an alternative intervention for children with developmental language disorder. Two studies also included groups with children with typical development. All three studies confirm that an intervention based on working memory training is effective in improving working memory as well as individual language domains. Conclusions: The analyzed studies found that working memory training-based therapy has both a direct effect on working memory and a transfer effect on language abilities. Working memory training-based therapy is effective in improving working memory in both simple and complex span tasks, as well as improving syntax abilities in children with developmental language disorder.
Description: Audiologopēdija
Audiologopaedics
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Bakalaura darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.