Title: Sistemātisks literatūras pārskats: Dzīves kvalitātes novērtējums bērniem ar iedzimtām lūpu un aukslēju šķeltnēm 
Other Titles: Systematic review: Assessment of quality of life in children with congenital cleft lip and palate 
Authors: Ilze Klatenberga
Loreta Repele
Veselības un sporta zinātņu fakultāte
Faculty of Health and Sports Sciences
Keywords: COHIP; dzīves kvalitāte; šķeltnes;COHIP; quality of life; cleft
Issue Date: 2024
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Darba nosaukums: Dzīves kvalitātes novērtējums bērniem ar iedzimtām lūpu un aukslēju šķeltnēm. Darba mērķis: Apkopot un izanalizēt pieejamo literatūru par bērnu dzīves kvalitāti ar aukslēju vai lūpu šķeltnēm. Pētījuma metodes: Tika veikts sistemātisks literatūras pārskats. Datu vākšanai bija izmantotas datu bāzes kā: SageJournals, PubMed, ProQuest. Pētījumi tika iekļauti bezmaksas raksti angļu valodā un pilnā teksta apjomā, kas atbilst iekļaušanas kritērijiem. Pētnieciskais jautājums: Kāda ir dzīves kvalitāte bērniem ar aukslēju vai lūpu šķeltnēm? Pētījuma rezultāti: Sistemātiskajā literatūras pārskatā tika analizēti trīs pētījumi. Pētījumu kvalitāte tika novērtēta ar JBI (Critical Appraisal Checklist for Analytical Cross Sectional Studies) skalu. Iegūstot rezultātus atbilstoši labai pētījumu kvalitātei. Analizējot pētījuma rezultātus tika secināts, ka labāka dzīves kvalitāte ir bērniem bez šķeltnēm, nekā bērniem ar šķeltnēm. Secinājumi: Kopējais COHIP novērtēšanas anketas rezultāti norādīja uz to, ka sliktāka dzīves kvalitāte ir bērniem ar šķeltnēm, nekā bērniem bez šķeltnēm. Analizējot COHIP anketas apakšsadaļas tika konstatēts, ka ir būtiska punktu atšķirība starp divām grupām, bērni ar šķeltnēm un bērni bez šķeltnēm ir sekojošās apakšsadaļās: mutes veselība un sociālā/emocionālā labklājība. Tas norāda uz to, ka viņi ir vairāk noraizējušies, ko domā citi, vairāk kautrīgi, satraukti, kā arī viņiem ir vairākas problēmas, kas saistītas ar zobu sāpēm, diskomfortu, jutīgumu mutes dobumā. Analizējot COHIP anketas apakšsadaļas tika konstatēts, ka mazāka punktu atšķirība starp divām grupām, bērni ar šķeltnēm un bērni bez šķeltnēm ir sekojošā apakšsadaļā: skolas vide. Tas norāda uz to, ka bērniem ar šķeltnēm nav grūtību skolas vidē un nav nevēlēšanas to apmeklēt. Divos rakstos tika pierādīts, ka apakšsadaļā: pašapziņa, augstāku punktu skaitu ieguva bērni ar šķeltnēm nevis bērni bez šķeltnēm.
Tiltle: Assessment of quality of life in children with congenital cleft lip and palate Aim: To compile and analyze the available literature on the quality of life of children with cleft palate or cleft lip. Methods: A systematic literature review was performed. Databases such as: SageJournals, PubMed, ProQuest were used for data collection. Studies were included as free English-language, full-text articles that met the inclusion criteria. Research question: What is the quality of life for children with cleft palate or cleft lip? Research results: Three studies were analyzed in the systematic literature review. The quality of the studies was assessed with the JBI (Critical Appraisal Checklist for Analytical Cross Sectional Studies) scale. Obtaining results according to good research quality. Analyzing the results of the study, it was concluded that children without clefts have a better quality of life than children with clefts. Conclusions: The overall results of the COHIP assessment questionnaire indicated that children with clefts have a worse quality of life than children without clefts. Analyzing the subsections of the COHIP questionnaire, it was found that there is a significant difference in scores between two groups, children with clefts and children without clefts in the following subsections: oral health and social/emotional well-being. This indicates that they are more worried about what others think, more shy, anxious, and also have several problems related to toothache, discomfort, sensitivity in the oral cavity. Analyzing the subsections of the COHIP questionnaire, it was found that the smaller score difference between two groups, children with clefts and children without clefts, is in the following subsection: school environment. This indicates that children with clefts do not have difficulties in the school environment and do not want to attend. Two papers showed that children with clefts scored higher on the self-esteem subscale than children without clefts.
Description: Audiologopēdija
Audiologopaedics
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Bakalaura darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.