Title: Izglītības iestāžu darbinieku zināšanas par aizrīšanos, pirmo palīdzību un preventīviem pasākumiem pirmsskolas vecuma bērniem
Other Titles: Knowledge of choking, giving first aid and preventive measures for pre-school children by staff of educational institutions
Authors: Rigonda Kalna
Monika Čelsija Rozentāle
Liepājas filiāle
Liepāja branch
Keywords: Aizrīšanās;pirmā palīdzība;pirmsskola;darbinieki;prasmes;spējas;apmācības;bērni;apmācības;preventīvie pasākumi;zināšanas;risks;Choking;First Aid;Preschool;Employees;Skills;Abilities;Training;Children;Preventive measures;knowledge;Risk
Issue Date: 2024
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Pētījuma mērķis: Noskaidrot Liepājas pirmsskolas izglītības iestāžu darbinieku zināšanas par aizrīšanos, pirmo palīdzību un preventīviem pasākumiem pirmsskolas vecuma bērniem pēc darbinieku darba stāža. Pētījuma hipotēze: Pirmsskolas izglītības iestādes darbiniekiem ar lielāku darba stāžu ir augstāks zināšanu līmenis par aizrīšanos, pirmo palīdzību un preventīviem pasākumiem. Tēmas aktualitāte: Pirmsskolas vecuma bērni ir īpaši pakļauti aizrīšanās riskam, jo viņu dabiskā izpētes tieksme bieži noved pie nelielu priekšmetu ievietošanas mutē. Ņemot vērā šo faktu pirmsskolas izglītības darbinieku laba sagatavotība un zināšanas par pareizu rīcību aizrīšanās gadījumā ir izšķiroša, lai novērstu potenciāli bīstamas situācijas. Tādēļ šis pētījums ir aktuāls, jo tas palīdz identificēt zināšanu trūkumus un veicināt to uzlabošanu. (Gemechu Ganfure,2018) Pētījuma uzdevumi: 1. Noskaidrot izglītības iestāžu darbinieku zināšanas par aizrīšanos pirmsskolas vecuma bērniem. 2. Noskaidrot darbinieku zināšanas par pirmo palīdzību, aizrīšanos un preventīviem pasākumiem. 3. Salīdzināt pirmsskolas izglītības iestāžu darbinieku zināšanas par aizrīšanos, pirmo palīdzību un preventīviem pasākumiem pēc darbinieka stāža izglītības iestādē. Pētījuma metode: Kvantitatīvs neeksperimentāls salīdzinošs šķērsgriezuma pētījums. Pētījuma ietvaros respondenti tiks anketēti vienu reizi un no iegūtajiem datiem tika izdarīti secinājumi. Pētījumā tika iekļauti jautājumi, kas ļāva novērtēt darbinieku zināšanas par aizrīšanos, pirmo palīdzību un preventīviem pasākumiem. Tāpat tika analizēta pirmās palīdzības sniegšana, īpaši bērna aizrīšanās gadījumā, un preventīvo pasākumu izpratne. Informāciju avotu izvēles metode un kritēriji: Pētījuma autore izvēlējās zinātniski pamatotus un uzticamus avotus. Informācijas avoti tika izvēlēti, balstoties uz to atbilstību pētījuma tēmai. Pētījuma galvenais secinājums: Pētījuma dati liecina, ka pētījuma ietvertās pirmsskolas izglītības iestādes darbiniekiem nav pietiekamas zināšanas par aizrīšanos, preventīviem pasākumiem un pirmās palīdzības sniegšanu bērniem pirmsskolas vecuma bērniem. Darbiniekiem ar lielāku darba stāžu pirmsskolas izglītības iestādē ir augstāks zināšanu līmenis nekā tiem, kam mazāks darba stāžs attiecīgajā izglītības iestādē.  
The aim of the study: To determine the knowledge of employees of Liepāja’s preschool educational institutions about choking, first aid, and preventive measures for preschool children based on the employee’s length of service. Research hypothesis: Employees of preschool educational institutions with longer work experience have a higher level of knowledge about choking, first aid and preventive measures. Relevance of the topic: Preschool children are particularly at risk of choking because their natural tendency to explore often leads to putting small objects in their mouths. Given this fact, the good preparation and knowledge of preschool education employees on the correct action to take in case of choking are crucial to prevent potentially dangerous situations. Therefore, this study is relevant as it helps identify knowledge gaps and promotes their improvement. (Gemechu Ganfure,2018) Research tasks: 1. Determine the knowledge of educational institution employees about choking in preschool children. 2. Determine the employees knowledge about first aid, choking and preventive measures. 3. ⁠Compare the knowledge of preschool education institution employees about choking, first aid and preventive measures based on the employee’s length of service in the institution. Research method: Quantitative non-experimental comparative cross-sectional study. In the study, respondents will be surveyed once and conclusions will be drawn form the obtained data. The study included questions that allowed for the assessment of employees knowledge about choking, first aid and preventive measures. Additionally, the provision of first aid, particularly in the case of a child choking, and the understanding of preventive measures were analysed. Method and criteria for selecting information sources: The author of the study chose scientifically grounded and reliable sources. Information sources were selected based on their relevance to the research topic, focusing on choking, first aid and preventative measures for preschool children. Sources offering knowledge and insights on this specific topic were selected. The main conclusion of the study: The data of the study indicate that employees of preschool schools educational institutions in Liepāja do not have sufficient knowledge about choking, preventive measures and providing first aid to preschool children. Employees with longer work experience in preschool educational institutions have higher level of knowledge compared to those with less work experience in the respective educational institution.
Description: Ārsta palīgs
Physician's Assistant
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Studējošo kvalifikācijas darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.