Title: Obsesīvi kompulsīvo traucējumu simptomu novērtēšanas skalas pusaudžiem (13-19 g.v.) izstrādes pirmais posms
Other Titles: The first stage of the development of the obsessive compulsive disorder symptom assessment scale for adolescents (13-19 years old)
Authors: Zane Gulbe
Elizabete Lilu Kurklete
Sociālo zinātņu fakultāte
Faculty of Social Sciences
Keywords: Obsesīvi kompulsīvie traucējumi;pusaudžu vecumposms;instrumenta izstrādes pirmais posms;novērtēšanas instruments;Obsessive-compulsive disorder;adolescence;initial phase of instrument development;assessment tool
Issue Date: 2024
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Šī darba mērķis ir izstrādāt Latvijas kultūrvidei atbilstošu obsesīvi kompulsīvo traucējumu simptomu novērtēšanas skalu pusaudžiem (13-19 g.v.) pirmo posmu. Obsesīvi kompulsīvie traucējumi (OKT) biežāk attīstās pusaudžu vecumā. Aptuveni 3% no pusaudžiem skar šis traucējums. Obsesijas jeb apsēstības ir atkārtotas domas, attēli un impulsi/mudinājumi, kuri ir uzmācoši un rada trauksmi. Kompulsijas ir atkārtotas darbības vai rituāli, kuras tiek veiktas, lai mazinātu trauksmi, ko rada apsēstības. Latvijā nav izveidots novērtēšanas instruments priekš OKT, kas var būt piemērots pusaudžiem. Pētījuma jautājumi ir sekojoši: Vai obsesīvi kompulsīvo traucējumu simptomu novērtēšanas skalas panti pusaudžiem (13-19 g.v.) saturiski atbilst mērāmajai pazīmei?; Vai obsesīvi kompulsīvo traucējumu simptomu novērtēšanas skalas pantus pusaudžiem (13-19 g.v.) ir vērts iekļaut skrīninga instrumentā?; Vai obsesīvi kompulsīvo traucējumu simptomu novērtēšanas skalas pantu formulējums pusaudžiem (13-19 g.v.) ir piemērots pusaudžu auditorijai (13-19 g.v.)?; Kāds ir ekspertu viedoklis komentāros par obsesīvi kompulsīvo traucējumu simptomu novērtēšanas skalu pusaudžiem (13-19 g.v.)? Pētījuma dalībnieki bija 6 eksperti, kuri novērtēja izveidotos sākotnējos pantus. Ekspertiem tika dota obsesīvi kompulsīvo traucējumu simptomu novērtēšanas skala pusaudžiem (13-19) un skalas ietvars un teorētiskais pamatojums ekspertiem novērtēšanai. Sākotnēja skala tika veidota balstoties uz ICD-11 un trīs respondentu daļēji strukturētām intervijām. Sākotnējie panti tika izskatīti ar pētnieku grupu un tālāk nodoti ekspertu novērtēšanai. No ekspertu vērtējumiem varēja aprēķināt satura validitātes indeksu un ieguva ekspertu viedokli komentāros. Aprēķinot rezultātus uz pirmo jautājumu visi panti iekļāvās satura validitātes indeksa robežās, uz otro jautājumu 10 panti iekļāvās satura validitātes indeksa robežās, uz trešo jautājumu 9 panti iekļāvās satura validitātes indeksa robežās un ceturto jautājumu analizējot jābūt precīzi izvēlētiem terminiem un formulētiem apgalvojumiem. Var secināt, ka visi panti saturiski atbilst mērāmajai pazīmei, 10 pantus ir vērts iekļaut skrīninga instrumentā, 9 panti ir piemēroti pusaudžu auditorijai (13-19 g.v.) un pantiem ir jābūt precīzi formulētiem, lai respondenti iegūst pareizo ideju par apgalvojumu. Turpinot nākamos posmus, ar izveidotajiem pantiem ir jātaisa pilotpētījumu, lai var aprēķinat psihometriskos rādītājus.
The aim of this work is to develop the first phase of an assessment scale for obsessive-compulsive disorder (OCD) symptoms tailored to the cultural environment of Latvia, specifically for adolescents aged 13-19. OCD often develops during adolescence, affecting approximately 3% of teenagers. Obsessions are recurrent thoughts, images, and impulses that are intrusive and cause anxiety, while compulsions are repetitive behaviors or rituals performed to alleviate the anxiety caused by obsessions. Currently, there is no assessment tool in Latvia suitable for adolescents with OCD. The research questions are as follows: Do the items on the OCD symptom assessment scale for adolescents (aged 13-19) content-wise correspond to the measured attribute? Is it worthwhile to include the items of the OCD symptom assessment scale for adolescents (aged 13-19) in the screening instrument? Are the formulations of the OCD symptom assessment scale items for adolescents (aged 13-19) appropriate for the adolescent audience (aged 13-19)? What is the expert opinion, as reflected in comments, on the OCD symptom assessment scale for adolescents (aged 13-19)? The study participants were six experts who evaluated the initial developed items. Experts were provided with the OCD symptom assessment scale for adolescents (aged 13-19), along with the scale framework and theoretical basis for evaluation. The initial scale was created based on ICD-11 and three semi-structured interviews with respondents. The initial items were reviewed by the research group and subsequently submitted for expert evaluation. From the expert assessments, the content validity index was calculated, and expert opinions were gathered in comments. The results showed that for the first question, all items fell within the content validity index range. For the second question, 10 items fell within the content validity index range. For the third question, 9 items fell within the content validity index range. For the fourth question, it was noted that terms and statements need to be precisely selected and formulated. In conclusion, all items content-wise correspond to the measured attribute, 10 items are worthwhile to include in the screening instrument, 9 items are appropriate for the adolescent audience (aged 13-19), and items need to be precisely formulated to ensure respondents accurately understand the statements. The next steps involve conducting a pilot study with the developed items to calculate psychometric indicators.
Description: Psiholoģija
Psychology
Psiholoģija
Psychology
Appears in Collections:Bakalaura darbi

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pielikumi_Kurklete_Elizabete_Lilu.docxNoslēguma darba pielikums36.92 kBUnknownView/Open    Request a copyopen_acces_locked
Socialo_zinatnu_fakultate_PSb_2024_Elizabete_Lilu_Kurklete_053504.pdfBakalaura darbs763.05 kBAdobe PDFView/Open    Request a copyopen_acces_locked


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.