Title: UDHS diagnostikas instrumenta pieaugušajiem DIVA-5 adaptācijas otrais posms – pārbaude klīniskā grupā
Other Titles: Phase 2 of the adaptation of the adult ADHD diagnostic tool DIVA-5 - testing in a clinical group
Authors: Ieva Pakse
Justīne Alksne
Sociālo zinātņu fakultāte
Faculty of Social Sciences
Keywords: adaptācija;diagnostika;DIVA-5;pieaugušie;UDHS;adaptation;diagnosis;DIVA-5;adults;ADHD
Issue Date: 2024
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Pieaugušo uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroms (UDHS) ir plaši sastopami neirālās attīstības traucējumi, kurus raksturo patstāvīgas uzmanības grūtības, hiperaktivitātes un impulsivitātes izpausmes. Lai gan UDHS biežāk tiek atpazīts un diagnosticēts bērnībā, tas var saglabāties arī pieaugušo vecumā, un tā izpausmes laika gaitā var attīstīties, radot individuālas problēmas, ietekmējot sociālās attiecības, nodarbinātību un dzīves kvalitāti kopumā (Watters et al., 2018). Pieaugušie saskaras ar dažādām grūtībām ceļā uz UDHS diagnozes iegūšanu, kļūdainu priekšstatu, nepietiekamas informētības un diagnostikas procesu sarežģītības vai trūkumu dēļ. Šīs grūtības var būtiski aizkavēt vai pat liegt pieaugušajiem saņemt atbilstošu ārstēšanu un atbalstu, ietekmējot kopējo ikdienas dzīves kvalitāti un funkcionēšanu. Tāpēc DIVA-5 diagnostikas instrumenta adaptēšana latviešu valodā ir svarīga, lai pieaugušie spētu iegūt oficiālu diagnozi, izpratni par UDHS, nepieciešamo psihoemocionālo rehabilitāciju un, ja nepieciešams, medikamentozo terapiju (Vestermane, 2018). Pētījuma mērķis ir pārbaudīt DIVA-5 rezultātus klīniskā grupā, tas ietver – pārbaudīt DIVA-5 uzlabotā tulkojuma iekšējās saskaņotības rādītājus, kam tiek izmantoti Kronbaha alfa aprēķini, pārbaudīt DIVA-5 uzlabotā tulkojuma pantu psihometriskos rādītājus jeb diskriminācijas un reakcijas indeksus un pārbaudīt DIVA-5 rezultātus klīniskā grupā, tam tiek izmantoti t-testa aprēķini. Lai atbildētu uz pētījuma jautājumiem, tika veikts empīrisks pētījums, notika datu ievākšana, pētījumā piedalījās 321 pilngadīgs respondents. Dati tika vākti izmantojot UDHS diagnostikas instrumentu pieaugušajiem DIVA-5 - Diagnostic Interview for ADHD in Adults, 5th Edition. Respondentiem tika uzdots diferencējošais jautājums: Vai Jums jebkad ir oficiāli diagnosticēts UDHS? Apkopojot rezultātus, tika secināts, ka DIVA-5 intervijas psihometriskie rādītāji atbilst psihometriskajām normām un ka DIVA-5 diferencē indivīdus ar klīniski nozīmīgām UDHS izpausmēm no indivīdiem bez tām, tas ļauj secināt, ka DIVA-5 latviešu valodas versija ir derīgs un uzticams instruments. DIVA-5 adaptācija latviešu valodā nodrošina psihiskās veselības diagnostikas un ārstēšanas uzlabošanu Latvijā. Tā ne tikai sniedz atbalstu pieaugušajiem ar UDHS, bet nodrošina piekļuvi diagnostikas instrumentiem, ārstēšanas metodēm un izpratnei par šo traucējumu kopumā.
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is a common neural development disorder characterized by persistent attention difficulties, hyperactivity and impulsivity. Although ADHD is more commonly recognizedand diagnosed in childhood, it can persist into adulthood and its symptoms can develop over time, causing individual problems, affecting social relationships, employment and overall quality of life (Watters et al., 2018). Adults face a variety of difficulties on the path to a diagnosis of ADHD, due to misconceptions, lack of awareness and the complexity or limitations of diagnostic processes. These difficulties can significantly delay or even prevent adults from receiving appropriate treatment and support, affecting overall quality of daily life and functioning. Therefore, adapting the DIVA-5 diagnostic tool into English is important for adults to be able to obtain a formal diagnosis, an understanding of ADHD, the necessary psycho-emotional rehabilitation and, if necessary, medication therapy (Vestermane, 2018). The aim of this study is to test the results of DIVA-5 in a clinical group, this includes - to test the internal consistency scores of the DIVA-5 enhanced translation, for which Cronbach's alpha calculations are used, to test the psychometric scores or discrimination and reactivity indices of the DIVA-5 enhanced translation articles and to test the results of DIVA-5 in a clinical group, for which t-test calculations are used. To answer the research questions, an empirical study was conducted, data collection took place, and 321 adult respondents participated in the study. Data were collected using the Diagnostic Interview for ADHD in Adults, 5th Edition (DIVA-5). Respondents were asked the differentiating question: Have you ever been formally diagnosed with ADHD? The results show that the psychometric scores of the DIVA-5 interview are in line with psychometric norms and that the DIVA-5 differentiates individuals with clinically significant ADHD from those without, suggesting that the English version of the DIVA-5 is a valid and reliable instrument. The Latvian adaptation of the DIVA-5 provides a means of improving mental health diagnosis and treatment in Latvia. It not only provides support for adults with ADHD, but also access to diagnostic tools, treatment methods and understanding of the disorder in general.
Description: Psiholoģija
Psychology
Psiholoģija
Psychology
Appears in Collections:Bakalaura darbi

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2024_SZF_PS_Alksne_Justīne_pielikumi.docxNoslēguma darba pielikums105.71 kBUnknownView/Open    Request a copyopen_acces_locked
Socialo_zinatnu_fakultate_PSb_2024_Justine_Alksne_052951.pdfBakalaura darbs909.8 kBAdobe PDFView/Open    Request a copyopen_acces_locked


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.