Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorZane Gulbe-
dc.contributor.authorEliāna Augustāne-
dc.contributor.otherSociālo zinātņu fakultātelv-LV
dc.contributor.otherFaculty of Social Sciencesen-UK
dc.date.accessioned2024-07-15T21:22:36Z-
dc.date.available2024-07-15T21:22:36Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.rsu.lv/jspui/handle/123456789/16137-
dc.descriptionPsiholoģijalv-LV
dc.descriptionPsychologyen-UK
dc.descriptionPsiholoģijalv-LV
dc.descriptionPsychologyen-UK
dc.description.abstractPētījuma mērķis ir izpētīt uztverto vecāku audzināšanas stilu saistību ar eksternalizētas uzvedības traucējumiem pusaudžiem vecumā no 15 līdz 18 gadiem. Lai sasniegtu pētījuma mērķi, tika izvirzīti četri pētījuma jautājumi: Vai pastāv statistiski nozīmīga saistība starp uztverto pieļaujošo vecāku audzināšanas stilu un eksternalizētas uzvedības traucējumiem pusaudžiem vecumā no 15 līdz 18 gadiem? Vai pastāv statistiski nozīmīga saistība starp uztverto autoritāro vecāku audzināšanas stilu un eksternalizētas uzvedības traucējumiem pusaudžiem vecumā no 15 līdz 18 gadiem? Vai pastāv statistiski nozīmīga saistība starp uztverto autoritatīvo vecāku audzināšanas stilu un eksternalizētas uzvedības traucējumiem pusaudžiem vecumā no 15 līdz 18 gadiem? Vai pastāv statistiski nozīmīgas dzimumatšķirības starp uztvertajiem vecāku audzināšanas stiliem un eksternalizētas uzvedības traucējumiem pusaudžiem vecumā no 15 līdz 18 gadiem? Lai atbildētu uz izvirzītajiem pētījuma jautājumiem, bakalaura darbā tika izmantotas divas aptaujas. Uztverto audzināšanas stilu izpētei tika izmantota “Vecāku audzināšanas stila aptauja” (Parental Authority Questionnaire- PAQ, Buri, 1991), adaptēta L.Dālderes maģistra darbā, 2002.gadā un pusaudžu eksternalizēto uzvedības traucējumu izpētei tika izmantota Ahenbaha bērna uzvedības novērtēšanas aptaujas jauniešu pašnovērtējuma forma (Youth Self-Report, Achenbach, T.M. (1991)), kuru latviešu valodā adaptējušas I. Laizāne un S. Sebre 2006. gadā. Pētījumā piedalījās 101 pusaudzis vecumā no 15-18 gadiem (M = 16,59; SD = 1,15), 70 jeb 69,3% no kopējā respondentu skaita bija sieviešu dzimuma pārstāves, bet 31 jeb 30,7% bija vīriešu dzimuma pārstāvji. Izlase tika veidota pēc ērtuma principa un iekļaušanas kritēriji bija pietiekamas latviešu valodas zināšanas pētījuma aptaujas aizpildei un vecums no 15-18 gadiem. Respondenti bija pusaudži no dažādām Latvijas vispārizglītojošām izglītības iestādēm. Datu apstrādē tika izmantota 101 aptauja. Iegūtie dati tika aprēķināti, izmantojot SPSS programmu. Pētījumā iegūtie rezultāti neuzrādīja statistiski nozīmīgu saistību starp uztverto pieļaujošo audzināšanas stilu un eksternalizētas uzvedības traucējumiem pusaudžiem (r = -0,086) vecumā no 15-18 gadiem. Taču rezultāti liecina, ka pastāv vāja pozitīva statistiski nozīmīga saistība starp uztverto autoritāro vecāku audzināšanas stilu un eksternalizētas uzvedības traucējumiem (r = 0,314**), kā arī pastāv vāja negatīva statistiski nozīmīga saistība starp uztverto autoritatīvo vecāku audzināšanas stilu un eksternalizētas uzvedības traucējumiem (r = -0,200*) pusaudžiem vecumā no 15-18 gadiem. Un pastāv atšķirības dzimumos pieļaujošā audzināšanas stila rādītājos (p ≤ 0,01).lv-LV
dc.description.abstractThe aim of the research is to explore the relationship between perceived parenting styles and externalizing behavior disorders in adolescents aged 15 to 18 years. To achieve the aim of the research, four research questions were raised: Is there a statistically significant relationship between the perceived permissive parenting style and externalizing behavior disorders in adolescents aged 15 to 18 years? Is there a statistically significant relationship between perceived authoritarian parenting style and externalizing behavior disorder in adolescents aged 15-18 years? Is there a statistically significant relationship between perceived authoritative parenting style and externalizing behavior disorder in adolescents aged 15-18 years? Are there statistically significant gender differences between perceived parenting styles and externalizing behavior disorders in adolescents aged 15-18? To answer the research questions, were used two surveys in the bachelor's thesis. To explore the perceived parenting styles “The Parental Authority Questionnaire” (Parental Authority Questionnaire - PAQ, Buri, 1991) was used, which was adapted in Latvian in Daldere's master's thesis, in 2002, and to explore externalized behavior disorders in adolescents, the author used “The youth self-report form” of Achenbach's Child Behavior Assessment Questionnaire (Youth Self-Report, Achenbach, T.M. (1991)), which was adapted in Latvian by I. Laizāne and S. Sebre in 2006. In the research participated 101 adolescents (M = 16,59; SD = 1,15), 70 or 69,3% of the total number of respondents were female, and 31 or 30,7% were male. The sample was formed according to the principle of convenience and the inclusion criteria were sufficient knowledge of the Latvian language to fill out the research survey and age from 15-18 years. The respondents were adolescents from general education institutions in Latvia. In data processing were used 101 surveys. The obtained data were calculated using the SPSS program. The obtained results did not show a statistically significant relationship between the perceived permissive parenting style and externalizing behavior disorders in adolescents (r = -0,086) aged 15-18 years. The results show that there is a weak positive statistically significant relationship between perceived authoritarian parenting style and externalizing behavior disorder (r = 0,314**) and a weak negative statistically significant relationship between perceived authoritarian parenting style and externalizing behavior disorder (r = -0,200*) for teenagers aged 15-18 years. There’s also are gender differences in permissive parenting style scores (p ≤ 0,01).en-UK
dc.language.isolv-LV-
dc.publisherRīgas Stradiņa universitātelv-LV
dc.publisherRīga Stradiņš Universityen-UK
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess-
dc.subjectT. Ahenbahslv-LV
dc.subjectD. Baumrindalv-LV
dc.subjectvecāku audzināšanas stililv-LV
dc.subjectuztvertie vecāku audzināšanas stililv-LV
dc.subjecteksternalizētas uzvedības traucējumilv-LV
dc.subjectpusaudži u.c.lv-LV
dc.subjectAchenbachen-UK
dc.subjectPAQen-UK
dc.subjectBurien-UK
dc.subjectBaumrinden-UK
dc.subjectparenting stylesen-UK
dc.subjectexternalizing behavioural disordersen-UK
dc.subjectadolescenten-UK
dc.subjectet al.en-UK
dc.titleUztverto vecāku audzināšanas stilu saistība ar eksternalizētas uzvedības traucējumiem pusaudžiem vecumā no 15 līdz 18 gadiemlv-LV
dc.title.alternativeThe relationship between perceived parenting styles and externalizing behavior disorders in adolescents aged 15 to 18 yearsen-UK
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen-UK
Appears in Collections:Bakalaura darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.