Title: Politisko partiju reklāmas veidojošie faktori 2019. gada Eiropas Parlamenta vēlēšanu priekšvēlēšanu kampaņu ietvaros
Other Titles: Factors Forming the Advertising of Political Parties within the Framework of the 2019 European Parliament Elections
Authors: Renāte Cāne
Liene Vaivode
Eiropas studiju fakultāte
Faculty of European Studies
Keywords: reklāmu veidojošie faktori;politiskā reklāma;Eiropas Parlamenta vēlēšanas;advertising factors;political advertising;European Parliament elections
Issue Date: 2020
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Bakalaura darba “Politisko partiju reklāmas veidojošie faktori 2019. gada Eiropas Parlamenta vēlēšanu priekšvēlēšanu kampaņu ietvaros” mērķis ir izvērtēt 2019. gada Eiropas Parlamenta priekšvēlēšanu kampaņu ietvaros publicēto reklāmu veidojošos faktorus. Pētījuma tēma ir aktuāla, ņemot vērā teorētiskajā literatūrā minēto, ka politiskās reklāmas tieši neietekmē vēlēšanu rezultātu, bet var motivēt balsstiesīgos Latvijas iedzīvotājus doties balsot, kā arī izšķirt vēlēšanas, kurās ir saspringta konkurence. Kā arī balstoties uz 2018. gadā veiktu aptauju, 43% sabiedrības politiskā reklāma raisa nepatiku, kas nozīmē, ka ir jāizvērtē to veidojošie faktori. Pētījums sastāv no trīs nodaļām. Pirmajā nodaļā tika izmantota monogrāfiskā metode, lai izpētītu politiskā mārketinga un politiskās reklāmas būtību, kā arī, pamatojoties uz teorētisko literatūru un zinātniskajiem rakstiem, izvirzītu kritērijus iedarbīgu politisko reklāmu veidojošajiem faktoriem. Pētījuma otrajā nodaļā tika izmantota kontentanalīze, lai analizētu politisko partiju reklāmas 2019. gada Eiropas Parlamenta vēlēšanu priekšvēlēšanu kampaņās atbilstoši teorētiskajā daļā izvirzītajiem kritērijiem. Trešajā nodaļā tika veiktas ekspertu intervijas, lai noskaidrotu nozares profesionāļu viedokli par teorētiskajā daļā izvirzītajām atziņām par politisko reklāmu veidojošajiem faktoriem, kā arī politisko partiju reklāmām 2019. gada Eiropas Parlamenta vēlēšanu priekšvēlēšanu kampaņās. Pētījuma rezultātā tika izdarīti secinājumi, ka pēc ekspertu domām visaugstāk vērtētais politisko reklāmu veidojošais faktors ir negatīvas vai uzbrūkošas intonācijas izmantošana, jo tā rada vēlētājos trauksmes sajūtu par riskiem, kas var īstenoties, ja viņi nedosies uz vēlēšanām kopumā vai nenobalsos par konkrēto partiju vai kandidātu. Kontrastējoša intonācija reklāmā vēlētājos rada mazāk pretreakcijas pret politisko reklāmu, kā arī palīdz labāk atcerēties reklāmā pausto informāciju. Vēl svarīgi ir izmantot naratīvu, kas ir balstīts uz risināmo problēmu izcelšanu un partijas nostāju kādā jautājumā. Pretrunīgi tika vērtēta kandidātu personīgo īpašību izcelšana reklāmā. Tika izteikts priekšlikums, ka visām partijām ir nepieciešams uzsvērt vēlēšanu un demokrātiskās līdzdalības nozīmi vēlētājiem, lai veicinātu pilsonisko atbildību un nobalsojušo vēlētāju skaitu vēlēšanās. Bakalaura darba apjoms ir 57 lappuses, tajā ievietoti 11 attēli un 4 tabulas, izmantoti 54 avoti, pievienoti 8 pielikumi.
The aim of the bachelor's thesis “Factors forming the advertising of political parties within the framework of the 2019 European Parliament election elections” is to evaluate the factors forming the advertising published within the 2019 European Parliament election campaigns. The research is topical, taking into account the mentions in the theoretical literature that political advertisements do not directly affect the election results, but can motivate Latvians with the right to vote to go to the polls, as well as to decide on elections with intense competition. Based on a survey conducted in 2018, 43% of society dislikes political advertising, which means that the factors that make it up must be evaluated. The study consists of three chapters. In the first chapter, the monographic method was used to study the essence of political marketing and political advertising, as well as, based on theoretical literature and scientific articles, to set criteria for the factors that form effective political advertising. In the second chapter of the study, content analysis was used to analyze the advertisements of political parties in the pre-election campaigns of the 2019 European Parliament elections in accordance with the criteria set out in the theoretical part. In the third chapter, expert interviews were conducted in order to find out the opinion of industry professionals about the findings of the theoretical part about the factors forming political advertising, as well as advertising of political parties in the 2019 European Parliament election campaigns. The study concluded that, according to experts, the most valued factor in political advertising is the use of negative or offensive intonation, as it raises voters' anxiety about the risks that may arise if they do not go to the polls or vote for a particular party or candidate. Contrasting intonation in advertising in voters creates less backlash against political advertising, as well as helps to better remember the information expressed in advertising. It is also important to use a narrative that is based on highlighting the issues to be addressed and the party's position on an issue. The emphasis on candidates' personal qualities in advertising was controversial. It was suggested that all parties need to emphasize the importance of elections and democratic participation in voters in order to promote civic responsibility and voter turnout. The volume of the bachelor's thesis is 57 pages, it contains 11 figures and 4 tables, 54 sources are used and 8 appendices are added.
Description: Starptautiskais mārketings un reklāma
International Marketing and Advertising
Vadība, administrēšana un nekustamo īpašumu pārvaldība
Management, Administration and Real Estate Management
Appears in Collections:Bakalaura darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.