Title: Līdzjūtības pret sevi un profesionālās izdegšanas saistība pirmsskolas izglītības skolotājiem
Other Titles: The relationship between self-compassion and professional burnout in preschool teachers
Authors: Guna Svence
Amanda Vasiļevska
Sociālo zinātņu fakultāte
Faculty of Social Sciences
Keywords: profesionālā izdegšana;līdzjūtība pret sevi;pirmsskolas izglītības skolotāji.;professional burnout;self-compassion;preschool teachers.
Issue Date: 2024
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Mērķis. Izpētīt līdzjūtības pret sevi un profesionālās izdegšanas saistību Latvijas pirmsskolas izglītības skolotāju izlasē. Tika izvirzīti divi pētījuma jautājumi, ar mērķi noskaidrot, vai pastāv saistība līdzjūtībai pret sevi un profesionālajai izdegšanai pirmsskolas izglītības skolotāju vidū, un noskaidrot, vai pastāv atšķirības līdzjūtības pret sevi un profesionālajai izdegšanai PII pedagogiem ar atšķirīgu darba stāžu. Metode. Pētījuma izlasi veido Latvijā strādājoši 135 pirmsskolas pedagogi (vecumā no 18 līdz 64 gadiem, vidējais vecums M = 35,54; SD = 12,13; 77,2% - sievietes, 22,8% - vīrieši). Darba stāžs variēja no 0,5 gada pieredzes līdz 42 gadu pieredzei (M = 10,59; SD = 11,89). Iekļaušanas kritēriji – strādā pirmsskolas izglītības iestādē par skolotāju, strādā Latvijā, ir sasnieguši vismaz 18 gadu vecumu. Instrumentārijs. Izdegšanas novērtējuma instruments (Burnout Assessment Tool (BAT), Schaufeli et al, 2020). Latvijā aptauju iztulkojusi Čuhnova, 2022. Iejūtības pret sevi skala (Self-Compassion Scale (SCS), Neff, 2003). Latvijā aptauju iztulkojusi L. Tamsone, 2015. Dati tika ievākti anketu veidā. Respondentiem bija jāizpilda divas aptaujas, kurām nav laika ierobežojuma, kopā ar demogrāfiskajiem jautājumiem (vecums, dzimums, darba stāžs, darba vieta, darba slodze). Rezultāti. Rezultāti norāda, ka pastāv statistiski nozīmīga, vidēji cieša, negatīva korelācija starp profesionālo izdegšanu un līdzjūtību pret sevi (rs= -0,47; p<0,01). Statistiski nozīmīgas atšķirības starp darba stāžu un izdegšanas kopējo rādītāju, līdzjūtības pret sevi kopējo rādītāju, laipnības pret sevi, sevis kritizēšanu, norobežošanos, apzinātību, psiholoģiskās distancēšanās un kognitīvajiem traucējumiem (H(2) = 8,71, H(2) =20,45, H(2) = 19,53, H(2) = 10,80, H(2) = 14,1, H(2) = 9,77, H(2) = 13,91, H(2) =13,94, p < 0,05). Secinājumi. Augstāks līdzjūtības pret sevi līmenis ir saistīts ar pazeminātu profesionālās izdegšanas simptomu līmeni. Šis rezultāts norāda, ka līdzjūtība pret sevi var veicināt mazāku izdegšanas risku pirmsskolas pedagogiem. Tie pedagogi, kuri strādā vairāk par divdesmit vienu gadu savā profesijā, ir zemāki izdegšanas rādītāji, ir līdzjūtīgāki pret sevi, laipnāki pret sevi, ir vērojama augstāka apzinātība un zemāka psiholoģiskā distancēšanās. Atslēgas vārdi: profesionālā izdegšana, līdzjūtība pret sevi, pirmsskolas izglītības skolotāji.
The aim. To investigate the relationship between self-compassion and professional burnout in a sample of Latvian preschool teachers. Two research questions were raised, with the aim of finding out whether there is a relationship between self compassion and professional burnout among pre-school teachers, and to find out whether there are differences between self-compassion and professional burnout among preschool teachers with different work-experience. Methods. The research sample consists of 135 preschool teachers working in Latvia (aged 18 to 64, mean age M = 35.54; SD = 12.13; 77.2% - women, 22.8% - men). Work experience ranged from 0.5 years of experience to 42 years of experience (M = 10.59; SD = 11.89). Inclusion criteria – working in a preschool educational institution as a teacher, working in Latvia, having reached at least 18 years of age. Measures. Burnout Assessment Tool (BAT), Schaufeli et al, 2020. In Latvia, the survey was translated by Čuhnova, 2022. Self-Compassion Scale (SCS), Neff, 2003. In Latvia, the survey was translated by L. Tamsone, 2015. Data were collected in the form of questionnaires. Respondents had to complete two open-ended surveys with demographic questions (age, gender, seniority, workplace, workload). Results. The results indicate that there is a statistically significant, moderately close, negative correlation between professional burnout and self-compassion (rs= 0.47; p<0.01). Statistically significant differences between work-expierience and total score of burnout, total score of self-compassion, self-kindness, self-criticism, isolation, mindfulness, psychological distancing and cognitive impairment (H(2) = 8.71, H(2) = 20, 45, H(2) = 19.53, H(2) = 10.80, H(2) = 14.1, H(2) = 9.77, H(2) = 13.91, H(2 ) =13.94, p < 0.05). Conclusions. Higher levels of self-compassion are associated with lower levels of burnout symptoms. This result indicates that self-compassion may contribute to a lower risk of burnout in preschool teachers. Educators who have been in their profession for more than twenty-one years have lower burnout scores, more self compassion, more self-kindness, higher mindfulness, and lower psychological distancing. Key words: professional burnout, self-compassion, preschool teachers.
Description: Psiholoģija
Psychology
Psiholoģija
Psychology
Appears in Collections:Bakalaura darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.