Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorInese Paiča-
dc.contributor.authorDita Eglīte-
dc.contributor.otherSociālo zinātņu fakultātelv-LV
dc.contributor.otherFaculty of Social Sciencesen-UK
dc.date.accessioned2024-07-15T21:22:20Z-
dc.date.available2024-07-15T21:22:20Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.rsu.lv/jspui/handle/123456789/16124-
dc.descriptionPsiholoģijalv-LV
dc.descriptionPsychologyen-UK
dc.descriptionPsiholoģijalv-LV
dc.descriptionPsychologyen-UK
dc.description.abstractPētījuma mērķis bija veikt Kognitīvās emociju regulācijas aptaujas (Cognitive emotion regulation questionnaire, CERQ) adaptāciju latviešu valodā. Šī aptauja sastāv no 36 pantiem un tā mēra deviņas emociju regulācijas stratēģijas, kas tiek iedalītas adaptīvās un disfunkcionālās stratēģijās. Latvijā šobrīd nav tādu instrumentu, kas mēra kognitīvās emociju regulācijas stratēģijas. Pētījumam tika izvirzīti pieci pētnieciskie jautājumi, lai noskaidrotu adaptētās aptaujas psihometriskos rādījumus, skalu iekšējās saskaņotības rādītājus, kā arī konverģento pamatotību un izpētošās un apstiprinošās faktoru analīzes rezultātus. Pilotpētījumā piedalījās 38 dalībnieki (65,79 % sievietes), vecumā no 21 līdz 55 gadiem (M=27,92; SD = 6,59). Savukārt, pamatpētījumā piedalījās 266 dalībnieki (71,1 % sievietes), vecumā no 18 – 84 gadiem (M=32,96; SD=12,85). Aptaujas dati tika ievākti Microsoft Forms platformā, kur dalībnieki iesniedza informāciju par demogrāfiskajiem datiem (vecums, dzimums, izglītības līmenis) un aizpildīja Kognitīvās emociju regulācijas aptauju (Garnefski et al., 2001), kas jānovērtē Likerta skalā no 1 līdz 5. CERQ aptaujas konverģentās pamatotības pārbaudei papildus tika ievākti dati izmantojot divus instrumentus - Emociju regulācijas grūtību skala (Difficulties in Emotion Regulation Scale, Gratz & Roemer, 2004; Jansone, 2018), Emociju regulācijas prasmju aptauja (Emotion Regulation Skills Questionnaire, Berking & Znoj, 2008; Kristiņa-Everte, Paiča un Mārtinsone, 2021). Pētījuma psihometriskie rādītāji atbilst zinātnē pieņemtajām normām, taču viens pants uzrāda paaugstinātus un viens pazeminātus diksriminācijas indeksa rādītājus. Aptaujas iekšējās saskaņotībās rādītāji ir labi (α = 0,68 – 0,86), taču divām no skalām - pazemināti. Konverģentās pamatotības aprēķini liecina, ka pastāv statistiski nozīmīgas saistības starp vairākām CERQ adaptīvajām un disfunkcionālajām skalām, ERSQ un DERS skalām. Izpētošās faktoru analīzes rezultāti uzrāda 9 faktoru struktūra, kas atbilst oriģinālajai aptaujas versijai, taču divi panti ar zemiem faktoru svariem tika izslēgti no aptaujas, attiecīgi, adaptētā aptauja sastāv no 34 pantiem. Apstiprinošās faktoru analīze uzrāda, ka 9 faktoru modeļa derības indeksi ir apmierinoši.lv-LV
dc.description.abstractThe aim of the study was to adapt the Cognitive emotion regulation questionnaire (CERQ) into Latvian language. This questionnaire has 36 items, and it measures nine emotion regulation strategies, divided into adaptive and dysfunctional strategies. There are currently no tools in Latvia that measure cognitive emotion regulation strategies. Five research questions were raised for the study to examine the psychometric properties of the adapted questionnaire, the indicators of internal consistency of scales, as well as the convergent validity and results of the exploratory and confirmatory factors analysis. The pilot study involved 38 participants (65,79% female), aged 21 to 55 (M = 27,92; SD = 6,59). The final study included 266 participants (71,1% female), aged 18-84 years (M = 32,96; SD = 12,85). Data was collected on the Microsoft Forms website, where participants submitted an informer on demographics (age, gender, education level) and completed a Cognitive emotion regulation questionnaire (Garnefski et al., 2001) and items were measured using Likert scale from 1 to 5. To measure convergent correlations of CERQ, data was additionally collected using two instruments – Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS, Gratz & Roemer, 2004; Jansone, 2018) and Emotion Regulation Skills Questionnaire (ERSQ, Berking & Znoj, 2008; Kristiņa- Everte, Paiča un Mārtinsone, 2021). The psychometric properties of the final study are in line with the norms accepted in science, but one item shows elevated and one lowered discrimination index. In the final study, internal consistency of the subscales shows good scores (α = 0,68 – 0,86), but two of the scales are satisfactory. The results of convergent validity suggest that there are statistically significant relationships between multiple CERQ adaptive and dysfunctional scales, ERSQ and DERS scales. The results of the exploratory factor analysis are presented by a 9-factor structure corresponding to the original version of the questionnaire, two items with low factor loadings got removed, respectively the adapted questionnaire consist of 34 items. Results of CFA suggest a 9 factor model with satisfactory fit.en-UK
dc.language.isolv-LV-
dc.publisherRīgas Stradiņa universitātelv-LV
dc.publisherRīga Stradiņš Universityen-UK
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccess-
dc.subjectkognitīvās emociju regulācijas stratēģijaslv-LV
dc.subjectadaptīvas stratēģijaslv-LV
dc.subjectdisfunkcionālas stratēģijaslv-LV
dc.subjectaptaujalv-LV
dc.subjectpsiholoģisko instrumentu adaptācijalv-LV
dc.subjectognitive emotion regulation strategiesen-UK
dc.subjectadaptive strategiesen-UK
dc.subjectdysfunctional strategiesen-UK
dc.subjectquestionnaireen-UK
dc.subjectadaptation of psychological instrumentsen-UK
dc.titleKognitīvās emociju regulācijas aptaujas adaptācija latviešu valodālv-LV
dc.title.alternativeCognitive emotion regulation questionnaire adaptation in Latvian languageen-UK
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen-UK
Appears in Collections:Bakalaura darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.