Title: Skolā pasniegtās veselības mācības pašnovērtējuma saistība ar seksuālās un reproduktīvās veselības paradumiem Latvijas iedzīvotājiem reproduktīvā vecumā.
Other Titles: The relationship between self-assessment of health education provided in school and sexual and reproductive health patterns among Latvian population of reproductive age.
Authors: Ģirts Briģis
Diāna Zaķe
Veselības un sporta zinātņu fakultāte
Faculty of Health and Sports Sciences
Keywords: Seksuālā un reproduktīvā veselība;seksuālā izglītība;veselības mācība;seksuālās un reproduktīvās veselības paradumi;dzimumdzīves sākuma vecums;kontracepcijas lietošanas paradumi;neplānota grūtniecība;mākslīgais aborts;Sexual and reproductive health;sexual education;health education;sexual and reproductive health behaviors;age of sexual initiation;contraceptive use patterns;unintended pregnancy;induced abortion
Issue Date: 2024
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Darba nosaukums: Skolā pasniegtās veselības mācības pašnovērtējuma saistība ar seksuālās un reproduktīvās veselības paradumiem Latvijas iedzīvotājiem reproduktīvā vecumā. Aktualitāte: Pēdējo desmitgažu laikā palielinās to valstu skaits, kurās seksuālās un reproduktīvās veselības jautājumi ir iekļauti obligātajā izglītības programmā bērniem. Pētījumi liecina, ka kvalitatīva seksuālā izglītība pozitīvi ietekmē veselības uzvedību visa mūža garumā, taču Latvijā nav veikti pētījumi par veselības mācības pašnovērtējuma saistību ar konkrētiem seksuālās un reproduktīvās veselības paradumiem. Bakalaura darbā iegūtie rezultāti norāda uz nepieciešamību veikt papildus pētījumus, kas ļautu sniegt konkrētākas rekomendācijas visaptverošas seksuālās izglītības veicināšanai Latvijā un sniegtu ievērojamu pienesumu sabiedrības seksuālās un reproduktīvās veselības stāvoklim. Hipotēze: Skolā pasniegtās veselības mācības pašnovērtējumam ir saistība ar seksuālās un reproduktīvās veselības paradumiem Latvijas iedzīvotājiem reproduktīvā vecumā. Pētījuma dizains: Šķērsgriezuma pētījums. Pētījuma metodes: Bakalaura darba izstrādē tika izmantota datu bāze par “Latvijas iedzīvotāju seksuālās un reproduktīvās veselības ietekmējošiem faktoriem un paradumiem”. Pētījuma izlasē tika iekļauti 3335 respondenti vecumā 15-49 gadi. Datu analīzei tika izmantotas aprakstošās statistikas metodes, kas iekļauj biežuma tabulas un šķērstabulas. Lai noteiktu atšķirības starp mainīgajiem, tika pielietots Hī-kvadrāta tests un Fišera tests. Statistikas ticamības noteikšanai pielietoja statistiskā nozīmīguma līmeni p<0,05 un 95% ticamības intervālu. Rezultāti: Augsts skolā pasniegtās veselības mācības pašnovērtējums ir 72,1% respondentu, bet 17,4% respondentu skolā veselības mācība netika mācīta. Respondentu īpatsvars, kuri agrīni uzsāka dzimumattiecības, ir statistiski nozīmīgi augstāks respondentiem, kuru skolā pasniegtās veselības mācības pašnovērtējums ir augsts (17,9%) nekā zems (14,2%). Respondentu īpatsvars, kuri pirmā dzimumakta laikā lietoja kontraceptīvos līdzekļus, ir statistiski nozīmīgi augstāks respondentiem, kuru skolā pasniegtās veselības mācības pašnovērtējums ir augsts (68,8%) nekā zems (61,0%). Izvērtējot skolā pasniegtās veselības mācības pašnovērtējuma saistību ar neplānotu grūtniecību un mākslīgo abortu, netiek novēroti statistiski nozīmīgi rezultāti. Secinājumi: Skolā pasniegtās veselības mācības pašnovērtējums ir saistīts ar agrīnu dzimumdzīves uzsākšanu un kontraceptīvo līdzekļu lietošanas paradumiem pirmā dzimumakta laikā, taču nav saistīts ar neplānotu grūtniecību un mākslīgo abortu.
Title: The relationship between self-assessment of health education provided in school and sexual and reproductive health patterns among Latvian population of reproductive age. Background: During the last decades, the number of countries including sexual and reproductive health issues in compulsory education programs for children has increased. Studies indicate that quality sexual education positively influences health patterns throughout life, but no studies have been conducted in Latvia on the relationship of self-assessment of health education with specific sexual and reproductive health behaviors. The results obtained in the bachelor's thesis indicate the need for additional research to provide more specific recommendations for promoting comprehensive sexual education in Latvia and to make a significant contribution to the state of sexual and reproductive health of the society. Hypothesis: The self-assessment of health education provided in school is related to the sexual and reproductive health habits of the Latvian population of reproductive age. Study design: Cross-sectional study. Study methods: The database on "The factors and habits affecting sexual and reproductive health in Latvia" was used in the development of the bachelor thesis. The study sample included 3335 respondents aged 15-49 years. Descriptive statistical methods, including frequency tables and cross-tabulations, were used for data analysis. Chi-square test and Fisher's Exact test were applied to determine differences between variables. Statistical significance level p<0,05 and 95% confidence interval were used to determine statistical reliability. Results: A high self-assessment of health education provided in schools was reported by 72.1% of respondents, while 17.4% of respondents reported not being taught health education at school. The proportion of respondents who initiated sexual activity early is significantly higher among respondents with a high self-assessment of health education provided in schools (17.9%) compared to those with a low assessment (14.2%). The proportion of respondents who used contraceptive methods during their first sexual encounter is significantly higher among respondents with a high self-assessment of health education provided in schools (68.8%) compared to those with a low assessment (61.0%). When evaluating the relationship between self-assessment of health education provided in schools and unintended pregnancy and induced abortion, no statistically significant results were observed. Conclusions: Self-assessment of health education provided in schools is associated with early initiation of sexual activity and contraceptive use patterns during the first sexual encounter, but not with unintended pregnancy and induced abortion.
Description: Sabiedrības veselība
Public Health
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Bakalaura darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.