Title: | Ūdens terapijas nozīme sociālās mijiedarbības un uzvedības aspektu uzlabošanā bērniem ar autiskā spektra traucējumiem: sistemātisks literatūras pārskats |
Other Titles: | The importance of aquatic therapy in improving aspects of social interaction and behavior in children with autism spectrum disorders: a systematic review |
Authors: | Dace Bērtule Megija Ikauniece Veselības un sporta zinātņu fakultāte Faculty of Health and Sports Sciences |
Keywords: | Ūdens terapija;hidroterapija;sociālā mijiedarbība;uzvedības aspekti;bērni ar autiskā spektra traucējumiem;Aquatic therapy;hydrotherapy;social interaction;behavioural aspects;children with autism spectrum disorders |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Rīgas Stradiņa universitāte Rīga Stradiņš University |
Abstract: | Darba nosaukums. Ūdens terapijas nozīme sociālās mijiedarbības un uzvedības aspektu
uzlabošanā bērniem ar autiskā spektra traucējumiem- sistemātisks literatūras pārskats.
Pamatojums. Autiskā spektra traucējumi bērniem ir vieni no visizplatītākajiem attīstības
traucējumiem pasaulē, kur bērniem ir sociālās mijiedarbības traucējumi, komunikācijas problēmas
un ierobežotas, atkārtotas, un stereotipiskas uzvedības. Ūdens terapijas aktivitātes ir efektīvs veids,
kā nodrošināt sociālās mijiedarbības iespējas bērniem ar autiskā spektra traucējumiem. Pēdējos
gados ir ierobežoti pierādījumi par ūdens terapijas efektivitāti sociālās mijiedarbības un uzvedības
aspektu uzlabošanā bērniem ar autiskā spektra traucējumiem.
Mērķis. Apkopot un analizēt pieejamo literatūru par ūdens terapijas nozīmi sociālās
mijiedarbības un uzvedības uzlabošanā bērniem ar autiskā spektra traucējumiem.
Metodes. Zinātniskās publikācijas tika meklētas datubāzēs PubMed, ScienceDirect,
ProQuest, un EBSCOhost pēc tādiem atslēgas vārdiem kā aquatic therapy, hydrotherapy, aquatic
training kombinācijā ar effects, social skills, behavioral aspect, children, autism spectrum
disorder. Pārskatā tika iekļauti dažādi pētījuma dizaini.
Rezultāti. Sistemātiskajā pārskatā tika iekļautas trīs publikācijas, kur intervence bija ūdens
terapija jeb hidroterapija bērniem ar autiskā spektra traucējumiem, un tika novērtētas stereotipiskās
uzvedības, sociālā mijiedarbība un citi aspekti. Kopumā pētījumos piedalījās 36 dalībnieki, kur
intervences ilga no 8-28 nedēļām. Pētījumos novēroja statiski nozīmīgus rezultātus stereotipisko
uzvedību mazināšanā un citos aspektos, taču mazāk sociālās mijiedarbības uzlabošanā.
Secinājumi. Sistemātiskā pārskata rezultāti norāda uz ūdens terapijas pozitīvu nozīmi bērnu
ar autiskā spektra traucējumiem ikdienas dzīvē, taču nepieciešami papildus pētījumi par sociālās
mijiedarbības uzlabošanas saistību ar ūdens terapiju. Ttitle: The importance of aquatic therapy in improving social interaction and behavioural aspects in children with autism spectrum disorders: a systematic literature review Background. Autism spectrum disorders in children is one of the most common developmental disorders in the world, where children have impaired social interaction, communication problems and restricted, repetitive, and stereotyped behaviours. Aquatic therapy activities are an effective way to provide opportunities for social interaction in children with autism spectrum disorders. In recent years, there is limited evidence on the effectiveness of aquatic therapy in improving social interaction and behavioural aspects in children with autism spectrum disorders. Objective. To summarise and analyse the available literature on the importance of aquatic therapy in improving social interaction and behaviour in children with autism spectrum disorders. Methods. Scientific publications were searched in PubMed, ScienceDirect, ProQuest, and EBSCOhost databases for keywords such as aquatic therapy, hydrotherapy, aquatic training in combination with effects, social skills, behavioural aspect, children, autism spectrum disorder. The review included different study designs. Results. The systematic review included three publications where aquatic therapy or hydrotherapy was the intervention for children with autism spectrum disorder and assessed stereotyped behaviours, social interaction and other aspects. A total of 36 participants took part in the studies, where the intervention lasted from 8-28 weeks. The studies observed statically significant results in reducing stereotypic behaviours and other aspects, but less in improving social interaction. Conclusions. The results of the systematic review indicate a positive role of aquatic therapy in the daily life of children with autism spectrum disorders, but further research is needed on the relationship of improving social interaction with aquatic therapy. |
Description: | Fizioterapija Physiotherapy Veselības aprūpe Health Care |
Appears in Collections: | Bakalaura darbi |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Apliecinājums_Ikauniece_Megija.pdf | Noslēguma darba pielikums | 462.22 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Veselibas_un_sporta_zinatnu_fakultate_RFF_2024_Megija_Ikauniece_040642.pdf | Bakalaura darbs | 977.1 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.