Title: Apzinātības prasmju treniņš fizioterapeitiem: pilota pētījums
Other Titles: Mindfulness training for physiotherapists: a pilot study
Authors: Daina Šmite
Sanda Pinne-Popele
Veselības un sporta zinātņu fakultāte
Faculty of Health and Sports Sciences
Keywords: apzinātības pilnveide;apzinātība fizioterapijā;emocionālā labizjūta;fizioterapeita profesionālā darbība;Mindfulness-based training; physiotherapy; emotional well-being; physiotherapist professional practice.
Issue Date: 2024
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Pētījuma nosaukums: Apzinātības prasmju treniņš fizioterapeitiem: pilota pētījums Pētījuma mērķis: Izpētīt apzinātības prasmju treniņa fizioterapeitiem dalībnieku ieguvumus savai emocionālajai labizjūtai un pieredzi par norises procesu, apzinātības pilnveidi kopumā un profesionālā darba kontekstā. Pētījuma metodes: Tika veikts eksperimentāls pilota pētījums. Pētījumā izveidotais un realizētais apzinātības prasmju treniņš bija četru nedēļu garš, ietverot tiešsaistes grupu nodarbības reizi nedēļā, mājas uzdevumus, paš-refleksiju. Dalībnieku iesaiste notika ar nolūku, kā rezultātā izlasi veidoja deviņi dalībnieki: četras fizioterapijas bakalaura studiju programmas pēdējā gada studentes un piecas praktizējošas fizioterapeites ar atšķirīgu darba pieredze. Tika veikta kvantitatīva un kvalitatīva datu vākšana, izmantojot standartizētu emocionālās labizjūtas anketu DASS – 21, strukturētas intervijas protokolu un dalībnieku pieredzes izpēti no paš- refleksiju datiem. Kvantitatīvie dati tika analizēti ar matemātiskās statistikas metodēm, kvalitatīvie dati ar tematisko satura analīzi. Pētījuma rezultāti un secinājumi: Rezultāti apstiprināja, ka pēc dalības izveidotajā četru nedēļu apzinātības prasmju treniņā dalībniekiem uzlabojās emocionālā labizjūta, ko raksturo gan trauksmes un depresijas simptomu un izjustā stresa mazināšanās, gan palielināta pārliecība par sevi, savu sajūtu/emociju/automātisko uzvedības modeļu atpazīšana un regulācija. Visi dalībnieki savā ikdienā bija ienesuši vismaz kādu no apzinātības elementiem, kas visbiežāk bija tieši neformāla prakse– mērķtiecīga uzmanības vēršana pašreizējā brīža pieredzēšanai. Rezultāti apliecina, ka piedaloties izveidotajā apzinātības prasmju treniņā, fizioterapeiti var pilnveidot uz pacientu centrētu un holistisku profesionālā darba modeli, galvenokārt caur neformālo praksi, kā arī izprast paš-rūpes nozīmi. Kopumā pilota pētījuma rezultāti ļauj secināt, ka būtu lietderīgi turpināt izpēti, lai pārbaudītu izveidotās četru nedēļu apzinātības prasmju treniņa fizioterapeitiem intervences efektivitāti randomizētā kontrolētā pētījumā, kā arī pētīt tās ieviešanu fizioterapeitu pēcdiploma un līdzdiploma izglītībā, papildinot ar uzturošo daļu un pārbaudot tās rezultātu ilgtermiņā.
Title: Mindfulness training for physiotherapists: a pilot study The goal of this research was to explore the benefits of participants in a mindfulness-based training intervention for physiotherapists for their emotional well-being and experience of skills training, perceived improvements, and impact on the professional practice. Methods: Pilot study with a mixed model using quantitative and qualitative methods was used to evaluate a group of participants (four final year physiotherapy students and five practicing physiotherapists from different settings). The training intervention consisted of four weeks, one and a half hours group online sessions once a week, home tasks and self-reflection for each week. Data were collected pre- and post-intervention, and during intervention. Assessments included emotional well-being (DASS-21 scales), perceived benefits and skills development (structured interview), experience during training and perceived impact on professional work (written self-reflection). Non-parametric statistics compared quantitative outcomes within a group, and a thematic content analysis was done for qualitative data. Results and conclusions: The quantitative analyses revealed a significant reduction (p<0.05) between pre- and post-intervention scores for depression, anxiety, and perceived stress. Qualitative results showed improvement in the perceived confidence, greater attention, and awareness of self (body signals, emotions, thoughts, attitudes) and external environment at every moment, a positive influence on professional work toward more patient centred and integrated approach. Future experimental research with larger samples and control groups is warranted to validate the findings of the present study, along with support of implementation of the mindfulness-based training in postgraduate and undergraduate education of physiotherapist.
Description: Fizioterapija
Physiotherapy
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Bakalaura darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.