Title: Audiovizuālais saturs bērniem: TV raidījums “Tutas lietas”
Other Titles: Audiovisual content for children: TV show “Tutas lietas”
Authors: Dita Rietuma
Marta Špūle
Sociālo zinātņu fakultāte
Faculty of Social Sciences
Keywords: Bērni;audiovizuālais saturs;“Tutas lietas”;Children;audiovisual content;"Tutas lietas"
Issue Date: 2024
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Bakalaura darba “Audiovizuālais saturs bērniem: TV raidījums “Tutas lietas”” aktualitātes pamatā ir sabiedrībā pastāvīgi pieaugošā vēlme patērēt dažāda veida audiovizuālo saturu, kas atbilstoši mūsdienu tehnoloģiju attīstībai ir brīvi pieejams teju ikvienam un iekļauj jebkuru interesējošo tēmu. Atbilstoši satura daudzveidības pieaugumam, attīstās arī bažas par to, cik lielā mērā tas ir piemērots tā mērķauditorijai. Aizvien biežāk ar šādu jautājumu nākas saskarties vecākiem ar pirmskolas vecuma bērniem, kas jau kopš pavisam agra vecuma kļūs par digitālā satura patērētājiem. Apzinoties kvalitatīva, bērniem veltīta audiovizuālā satura pieejamības trūkumu Latvijā, 2018. gadā apvienojās vairāki kino nozares profesionāļi, radot šobrīd atpazīstamāko bērnu TV raidījumu un zīmolu “Tutas lietas”, kam tapušas jau 13.sezonas un vairāk kā 250 epizodes. Lai noskaidrotu, kas ir šī raidījuma veiksmes stāsta pamatā, pētījumā sākotnēji tiks gūts teorētisks ieskats audiovizuālā satura nozīmē gan mūsdienu sabiedrībā kopumā, gan konkrēti bērnu auditorijai, kā arī apkopoti būtiskākie kodi, kurus nepieciešams izmantot, lai radītu bērnam skaidru, saprotamu un baudāmu audiovizuālo stāstu. Iegūtie secinājumi un atziņas darba gaitā tiks salīdzinātas ar datiem, piemēriem un informāciju, kas iegūta, skatoties un kodējot visas 13 raidījuma “Tutas lietas” sezonas un to epizodes, lai uzzinātu, vai tā ir atbilstoša iepriekš izvirzītajiem secinājumiem, kā arī tos salīdzinātu ar aptaujas anketā, kas tika piedāvāta bērnu vecākiem, gūtajiem rezultātiem un vecāku novērojumiem. Pētījumā iegūtie rezultāti apliecina, ka par bērnu TV raidījuma “Tutas lietas” veiksmes stsāstu liecina ne tikai ievērojami apjomīgais skatījumu skaits dažādās digitālās straumēšanas platformās, bet arī bērnu vecāku viedoklis, kas spilgti iezīmē to, ka raidījums tiek ne tikai kā pozitīvs, izglītojošs un mīļš saturs bērniem, bet arī rada spēcīgu ietekmi uz bērnu, tā pasaules izziņas attīstību, uzvedību, zināšanām un komunikācijas prasmēm. Līdz ar to, apkopojot raidījumā izmantotos audiovizuālos kodus, piesaistīto speciālistu komentārus un aptaujā gūtos datus, ir iespējams secināt, ka veiksmes stāsta pamatā nav viena, konkrēta aspekta, tas ir prasmīgs komandas darbs, kas mijiedarbojas ar veiksmīgi izstrādātu raidījuma vizuālo tēlu, mūziku, mērķauditorijai aktuāliem tematiem un sižeta struktūru, tēliem un galvenās lomas – Tutas atveidotājas, aktrises Lienes Sebres meistarību.
The relevance of the bachelor thesis "Audiovisual content for children: the TV show "Tutas lietas" is based on the of society to consume different types of audiovisual content, which, according to the development of modern technologies, is available to almost everyone and includes any topic of interest. In line with the increase in the diversity of content, concerns are also developing as to how suitable it is for its target audience. Parents with preschool children, who have become digital content users from a very young age, are increasingly confronted with this question. Recognising the lack of access to quality audiovisual content for children in Latvia, several film professionals came together in 2018 to create the most recognisable children's TV show and brand in Latvia "Tutas lietas", which has already been broadcast for 13 seasons and more than 250 episodes. To find out what is behind the success story of this programme, the study will provide theoretical insights into the meaning of audiovisual content both in today's society in general and for children in particular and will summarise the key codes that need to be used to create a understandable and enjoyable audiovisual story for children. The conclusions and insights obtained will be compared with the data, examples and information obtained from watching and coding all 13 seasons and episodes of the TV show "Tutas lietas" to see if they are in line with the conclusions drawn above, as well as with the results of the questionnaire offered to parents of children and the parent's observations. The results of the study confirm that the success story of the children's TV show "Tutas lietas" is not only the significant number of views on various digital streaming platforms but also the opinion of the children's parents, which clearly shows that the programme is not only a positive, educational and endearing content for children but also has a strong impact on their cognitive development, behaviour, knowledge and communication skills. Therefore, summarising the audiovisual codes used in the programme, the comments of the professionals involved and the data obtained from the survey, it is possible to conclude that the success story is not based on one specific aspect, but on great teamwork, which interacts with the successfully developed visual image of the programme, music, themes and plot structure relevant to the target audience, characters and the skill of the main role - Tuta, played by the actress Liene Sebre.
Description: Multimediju komunikācija
Multimedia Communication
Informācijas un komunikācijas zinātnes
Information and Communication Sciences
Appears in Collections:Bakalaura darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.