Title: Cenas loma iepirkšanās paradumu maiņā mazumtirdzniecības nozarē Latvijā pārtikas produktu sektorā
Other Titles: The Role of Price in Shaping Buying Behavior in Latvia's Food Retail Sector
Authors: Kristīne Blumfelde-Rutka
Krista Beāte Bērziņa
Sociālo zinātņu fakultāte
Faculty of Social Sciences
Keywords: Cena;iepirkšanās paradumi;mazumtirdzniecības nozare;pārtikas produktu segments;jauniešu auditorija.;Price;buying habits;food retail sector;young audience.
Issue Date: 2024
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Negatīva makroekonomisko rādītāju dinamika Latvijā ir veicinājusi strauju patēriņa un pārtikas preču cenu inflācijas līmeņa celšanos, kas radījis pilngadīgo jauniešu grupas brīvo līdzekļu un izdevumu nesamērību un cenas lomas nozīmīguma pieaugumu iepirkšanās paradumu maiņā un pirkumu izvēles procesā. Visvairāk skartas tiek vidēju un zemu ienākumu pilngadīgo jauniešu patērētāju grupas, kam pie pārtikas cenu svārstībām, zemas cenu izmaiņu tolerances un patēriņa izdevumu pieauguma ir raksturīga mainīga un īpašas ekonomiskās nenoteiktības apstākļos neprognozējama iepirkšanās uzvedība. Šādos apstākļos pilngadīgo jauniešu zīmola lojalitātes līmenis ir salīdzinoši zems, tādēļ pirkumu iegādei tie ātri spēj nomainīt mazumtirdzniecības zīmolu vai apmeklēt dažādas tirdzniecības lokācijas vienlaicīgi. Šīs problēmas risināšanas guvums būtu samazināta cenu svārstību ietekme uz jauniešu iepirkšanās paradumiem, kā rezultātā palielinātos jauniešu zīmola lojalitātes līmenis un stabilizētos viņu iepirkšanās uzvedība ekonomiskās "turbulences" laikā. Bakalaura darba ‘’Cenas loma iepirkšanās paradumu maiņā pārtikas mazumtirdzniecības nozarē Latvijā’’ pētījuma mērķis ir, pamatojoties uz teorētiskajām atziņām par cenas lomu pirkuma lēmuma pieņemšanas procesu, patēriņa uzvedības modeli un empīrisko pētījumu, izpētīt cenas lomu pilngadīgo jauniešu auditorijas iepirkšanās paradumu maiņas procesā. Lai sasniegtu darba mērķi un izpildītu izvirzītos uzdevumus, pētījumā tika izmantotas šādas metodes: 1.nodaļā monogrāfiskā pētījuma metode, lai aprakstītu patērētāju uzvedības jēdzienu, cenas lomu pirkuma lēmuma pieņemšanas procesā. 2. nodaļā sekundāro datu analīze, lai aprēķinātu pārtikas preču cenu vidējo procentuālo pieaugumu, terciāro datu un gadījuma analīze, lai aprakstītu uzņēmumu Maxima Latvija un analizētu patērētāju iepirkšanās paradumu maiņu. 3.nodaļā kvantitatīvā pētījuma metode-aptaujas anketa, primāro datu analīze un grafiskā metode, lai definētu cenas lomu pilngadīgo jauniešu iepirkšanās paradumu maiņā, vizualizētu apkopotos datus un izveidotu cenu izmaiņu motivētu divdaļīgu pilngadīgo jauniešu iepirkšanās paradumu maiņas procesu. Pētījuma rezultātā tika secināts, ka cena ir viens no pārtikas produktu izvēles kritērijiem, kuram mainoties, mainās pilngadīgo jauniešu brīvo naudas līdzekļu apjoms un līdz ar tiek mainītas iepirkšanās prioritātes, iepirkšanās biežums, pirkumu plānošanas veids un patēriņš noteiktās pārtikas produktu grupās. Darbs strukturēts 3 nodaļās un sastāv no 10 attēliem, 9 tabulām, 45 informācijas avotiem.
Negative macroeconomic dynamics in Latvia have contributed to a sharp rise in consumer and food price inflation, which has led to a disproportionality between the discretionary income and expenditure of the young adult population and an increase in the importance of price in changing buying habits and purchasing choices. Most affected are middle- and low-income groups of young adult consumers, who, with food price volatility, low price tolerance and rising consumer spending, are characterised by variable and unpredictable buying behaviour in a context of economic uncertainty. Under these conditions, young adults have relatively low levels of brand loyalty and are therefore able to switch retail brands quickly or visit different outlets at the same time. The benefit of addressing this problem would be to reduce the impact of price fluctuations on young people's purchasing behaviour, resulting in increased brand loyalty and stabilised purchasing behaviour in times of economic turbulence. The aim of the bachelor thesis ‘’The Role of Price in Shaping Buying Behaviour in Latvia's Food Retail Sector’’ is to investigate the role of price in changing the buying behaviour of the young adult audience based on theoretical insights on the role of price in the purchase decision process, a model of consumer behaviour and empirical research. To achieve the aim and objectives of the study, the following methods were used: monographic research method in Chapter 1 to describe the concept of consumer behaviour, the role of price in the purchase decision process, secondary data analysis in Chapter 2 to calculate the average percentage increase in grocery prices, tertiary data and case analysis to describe the company Maxima Latvia and analyse the change in consumer habits. Chapter 3: Quantitative research method-questionnaire, primary data analysis and graphical method to define the role of price in changing consumption habits of young adults, to visualise the collected data and to create a two-part process of changing buying habits of young adults motivated by price changes. The study concluded that price is one of the food choice criteria that changes the amount of discretionary money available to young adults and therefore changes shopping priorities, frequency of shopping, purchase planning and consumption of certain food groups. The thesis is structured in 3 chapters and consists of 10 figures, 9 tables, 45 information sources.
Description: Starptautiskais mārketings un reklāma
International Marketing and Advertising
Vadība, administrēšana un nekustamo īpašumu pārvaldība
Management, Administration and Real Estate Management
Appears in Collections:Bakalaura darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.