Title: Empātijas saistība ar izdegšanu skolotājiem
Other Titles: The association between teacher empathy and burnout
Authors: Guna Svence
Sofija Dovgija
Sociālo zinātņu fakultāte
Faculty of Social Sciences
Keywords: empātija;izdegšana;skolotāji;empathy;burnout;teachers
Issue Date: 2024
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Pētījuma mērķis bija noskaidrot, vai pastāv saistība starp empātiju un izdegšanu skolotājiem Latvijā. Lai sasniegtu mērķi, tika izvirzīti trīs uzdevumi: 1. Noskaidrot, vai pastāv saistība starp empātijas rādītāju un izdegšanu kopējo rādītāju skolotāju izlasē. 2. Noskaidrot, vai pastāv saistība starp empātijas rādītāju un izdegšanas skalu rādītājiem (izsīkums, emocionālie traucējumi, kognitīvie traucējumi, mentālā distancēšanās, psiholoģiskais distress, psihosomatiskas sūdzības, nomākts garastāvoklis); 3. Noskaidrot, vai empātijas rādītājs prognozē izdegšanas kopējo rādītāju skolotājiem. Pētnieciskie uzdevumi atbilst pētījuma jautājumiem. Pētījuma teorētiskais pamats balstās uz izmantoto instrumentu autoru atziņām un pētījumiem (The Empathy Quotient (EQ), Baron-Cohen & Wheelwright, 2004; Burnout Assessment Tool (BAT), Schaufeli, Desart, De Witte, 2020). Pēc Barona-Kohena un Vilvraitas definīcijas, empātija ir spēja just līdzi un izprast indivīdu jūtas un emocijas, kā arī, spēja nostādīt sevi cita indivīda vietā, pieņemot, kādas var būt domas un jūtas. Pēc Šaufelija un Tarisa definīcijas, izdegšana ir ar darbu saistīts izsīkuma stāvoklis, kas rodas darbinieku vidū, kam raksturīgs liels nogurums, samazināta spēja regulēt kognitīvos un emocionālos procesus un psiholoģiska distancēšanās. Pētījuma piedalījās 134 cilvēki vecumā no 21 līdz 68 gadiem (M=48,85, SD=10,86), kas dzīvoja Latvijā, kuriem latviešu valoda ir vismaz sarunvalodas līmenī. Visi respondenti bija ar pedagoģisko izglītību un uz dotajā brīdi strādāja kā skolotāji vispārizglītojošas mācību iestādēs Latvijā. Izlase tika veidota, izmantojot nevarbūtīgo mērķtiecīgo metodi. Aptauja tika iekļauti demogrāfiskie jautājumi (dzimums, vecums, pilsēta, kur šobrīd strādā), “Empātijas skala” (The Empathy Quotient (EQ), Baron-Cohen & Wheelwright (2004), adaptējusi Jūlija Savicka, 2021) un “Izdegšanas novērtējuma aptauja” (Burnout Assessment Tool (BAT), Schaufeli et al., 2020), adaptējusi Elvisa Čuhnova, 2022). Pētījuma rezultāti paradīja vāju pozitīvu saistību starp empātiju un izdegšanu, īpaši ar emocionālajiem traucējumiem. Secinājumi norāda, ka augsts empātijas līmenis skolotāju vidū var būt saistīts ar paaugstinātu izdegšanas risku, un šī saistība ir statistiski nozīmīga. Pētījums papildina iepriekšējos pētījumus, apstiprinot, ka empātija ir viens no faktoriem, kas var ietekmēt skolotāju izdegšanu.
The aim of the study was to determine whether there is a correlation between empathy and burnout among teachers in Latvia. To achieve this goal, three tasks were set: 1. To determine whether there is a correlation between empathy scores and overall burnout scores in the sample of teachers. 2. To determine whether there is a correlation between empathy scores and burnout scale scores (exhaustion, emotional impairment, cognitive impairment, mental distance, psychological distress, psychosomatic complaints, depressed mood). 3. To determine whether empathy scores can predict overall burnout scores among teachers. The research tasks correspond to the research questions. The theoretical basis of the study is founded on the insights and research of the authors of the instruments used (The Empathy Quotient (EQ), Baron-Cohen & Wheelwright, 2004; Burnout Assessment Tool (BAT), Schaufeli, Desart, De Witte, 2020). According to Baron-Cohen and Wheelwright’s definition, empathy is the ability to resonate with and understand the feelings and emotions of individuals, as well as the ability to place oneself in another person's position, assuming what their thoughts and feelings might be. According to Schaufeli and Taris’s definition, burnout is a work-related state of exhaustion that arises among employees, characterized by high fatigue, reduced ability to regulate cognitive and emotional processes, and psychological distancing. The study involved 134 participants aged between 21 and 68 years (M=48.85, SD=10.86), residing in Latvia, with Latvian language proficiency at least at a conversational level. All respondents had a pedagogical education and were currently working as teachers in general education institutions in Latvia. The sample was formed using a non-probability purposive method. The survey included demographic questions (gender, age, city of current employment), the “Empathy Quotient” (The Empathy Quotient (EQ), Baron-Cohen & Wheelwright, 2004, adapted by Jūlija Savicka, 2021) and the “Burnout Assessment Tool” (Burnout Assessment Tool (BAT), Schaufeli et al., 2020, adapted by Elvisa Čuhnova, 2022). The study results showed a weak positive relationship between empathy and burnout, especially with emotional impairment. The conclusions indicate that a high level of empathy among teachers may be associated with an increased risk of burnout, and this relationship is statistically significant. The study complements previous research by confirming that empathy is one of the factors that can influence teacher burnout.
Description: Psiholoģija
Psychology
Psiholoģija
Psychology
Appears in Collections:Bakalaura darbi

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Socialo_zinatnu_fakultate_PSb_2024_Sofija_Dovgija_050369.pdfBakalaura darbs1.59 MBAdobe PDFView/Open    Request a copyopen_acces_locked
2024_atļauju_datni_Dovgija.pdfNoslēguma darba pielikums833.28 kBAdobe PDFView/Open    Request a copyopen_acces_locked


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.