Title: Pusaudžu viedoklis un pieredze par seksuālās un reproduktīvās veselības izglītības nodrošināšanu skolā
Other Titles: Adolescents' opinion and experience regarding the provision of sexual and reproductive health education in school
Authors: Līga Ēriksone
Elīna Lauberte
Liepājas filiāle
Liepāja branch
Keywords: seksuālā un reproduktīva izglītība; pusaudži; skola;sexual and reproductive education; adolescents; school
Issue Date: 2024
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Pētījuma “Pusaudžu viedoklis un pieredze par seksuālās un reproduktīvās veselības izglītības nodrošināšanu skolā” mērķis bija noskaidrot un salīdzināt pusaudžu viedokli un pieredzi par seksuālās un reproduktīvās veselības (turpmāk SRV) izglītību skolās. Pētījums sākas ar ievadu, kur tiek apspriesta SRV nozīme pusaudžu attīstībā, uzsverot vajadzību pēc drošas un objektīvas informācijas. Literatūras apskats iztirzā pusaudžu vecumposma raksturojumu SRV aspektā, apskatot fiziskās un psiholoģiskās izmaiņas. Tiek analizēta SRV izglītības pieejamība dažādās vidēs, ieskaitot ģimenes iesaisti un skolu lomu šajā procesā. Pētījumā tiek minēti dažādi starptautiski un vietējie avoti, kas uzsver SRV izglītības nozīmi un izaicinājumus tās nodrošināšanā. Īpaši tiek pievērsta uzmanība skolu iesaistei un iespējām, kā arī pusaudžu viedokļiem par šiem jautājumiem. Pētījums veikts izmantojot anonīmu aptauju un kvantitatīvu pieeju. Tika noskaidrots un salīdzināts pusaudžu meiteņu un zēnu viedoklis un pieredze par seksuālās un reproduktīvās veselības izglītības nodrošināšanu skolā. Tika iegūtas un analizētas 296 respondentu anketas, no tām 62,8% bija sieviešu anketas un 37,2% bija vīrieši anketas. Bioloģijas stundas bija galvenais avots, kur pusaudži mācījās par SRV, taču 17,6% atzina, ka viņi skolā nav saņēmuši nekādu izglītošanu par šo tēmu. Vairāk nekā puse jauniešu saņēma SRV izglītošanu tikai 1-2 reizes mācību gada laikā, kas norāda uz nepietiekamu izglītošanas biežumu. Sievietes biežāk atbalsta SRV izglītošanu atsevišķi zēniem un meitenēm (45,7% atbalsta), savukārt vīrieši vairāk piekrīt izglītošanai kopā. Sievietes arī izrādīja lielāku uzticību skolotājiem un skolas māsām, kamēr vīrieši bija piesardzīgāki attiecībā uz informācijas avotiem. Bakalaura darba kopējais lapušu skaits līdz pielikumam – 40 lpp.; darbā iekļauto tabulu skaits 6 (+ 4. pielikumā); darbā iekļauti 5 attēli; izmantoto informācijas avotu skaits 35 un pielikumu skaits 6. Darba saturā iekļauts – ievads, literatūras apskats, kurā apskatīts pusaudžu vecumposma raksturojums seksuālās un reproduktīvās veselības aspektā un seksuālās un reproduktīvās veselības izglītība pieejamība, kā arī pētījumu apskats par seksuālās un reproduktīvās veselības izglītības iespējām skolu vidē pusaudžu skatījumā, pētījumā izmantotās metodes, pētījuma rezultāti, diskusija, secinājumi.
The aim of the study “Adolescents' opinion and experience regarding the provision of sexual and reproductive health education in school” was to investigate and compare adolescents' opinions and experiences regarding sexual and reproductive health (from now on SRH) education in schools. The study begins with an introduction discussing the importance of SRH in adolescents' development, emphasizing the need for safe and objective information. The literature review examines the characteristics of adolescence from an SRH perspective, focusing on the physical and psychological changes. It also explores SRH education availability in different environments, including family involvement and the role of schools in this process. The study references various international and local sources that highlight the importance of SRH education and the challenges of its provision. Special attention is given to school engagement and opportunities, as well as adolescent perspectives on these topics. The research was conducted using an anonymous survey and a quantitative approach. It assessed and compared the views and experiences of adolescent girls and boys regarding the provision of SRH education in schools. A total of 296 responses were collected and analyzed, with 62.8% female and 37.2% male. Biology classes were the primary source where adolescents learned about SRH, but 17.6% reported that they had not received any SRH education at school. More than half of the adolescents received SRH education only 1-2 times per school year, indicating an insufficient frequency of education. Women were more likely to support separate SRH education for boys and girls (45.7% supported this), while men tended to prefer co-education. Women also demonstrated greater trust in teachers and school nurses, while men were more cautious about information sources. The total number of pages in the bachelor's thesis, excluding appendices, is 40 pages. The thesis includes 6 tables (+ 4 in the appendix), 5 figures, 35 sources, and 6 appendices. The thesis includes the following sections: introduction, literature review (covering the characteristics of adolescence from the SRH perspective and the availability of SRH education), research methods, research results, discussion, and conclusions.
Description: Māszinības
Nursing Studies
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Bakalaura darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.