Title: Stress un tā pārvarēšanas stratēģijas māszinību studentiem
Other Titles: Stress and stress management strategies for nursing students
Authors: Gunta Bēta
Elīza Otmane
Veselības un sporta zinātņu fakultāte
Faculty of Health and Sports Sciences
Keywords: māszinības;studenti;stress;veicinošie faktori;pārvarēšanas stratēģijas;nursing;students;stress;contributory factors;coping strategies
Issue Date: 2024
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Bakalaura darba tēma ir “Stress un tā pārvarēšanas stratēģijas māszinību studentiem”. Stresa termins ir plaši pazīstams sabiedrībā, jo īpaši veselības aprūpes jomā strādājošiem, kuri ikdienā redz gan pacientu stresu, gan piedzīvo stresu paši. Stresa situācijā cilvēki nonāk ik dienas, tāpēc svarīgi mācēt reaģēt konkrētajā situācijā, lai stress mazinātos). Pēc SPKC 2017. gada datiem izplatītākie psihiskie traucējumi Eiropas Savienībā ir 14% trauksme, 7% bezmiegs, 7% depresija (SPKC, 2017). Bakalaura darba mērķis: Noskaidrot stresa pašnovērtējuma tendences, stresu veicinošos faktorus un tā pārvarēšanas stratēģijas māszinību studentiem. Bakalaura darba hipotēzes: 1. hipotēze – 1. kursa māszinību studentiem ir lielāks stress nekā 4. kursa māszinību studentiem, 2. hipotēze – studentiem stresa veicinošie faktori ir atšķirīgi, bet dominējošās stresa pārvarēšanas stratēģijas ir līdzīgas. Lai sasniegtu pētījuma mērķi, tika izmantots kvantitatīvs, neeksperimentāls šķērsgriezuma salīdzinošs pētījums, pielietojot šādus instrumentus: Uztvertā stresa skalu, autores veidotu instrumentu, kurā noteikti sociāli demogrāfiskie dati, stresu veicinošie faktori un stresa pārvarēšanas stratēģiju veidi. Pētījumā piedalījās 120 māszinību studenti. Pētījuma rezultāti parāda, ka lielākajai daļai gan 1. kursa (76,7%), gan 4. kursa (83,3%) studentu ir vidējs stresa līmenis. Māszinību studenti kā visbiežākos stresa veicinošos faktorus atzīmēja intensīvu studiju slodzi, eksāmenus, kolokvijus, trūkumus personīgā laika plānošanas organizācijā un hronisku prokrastināciju. Stresa pārvarēšanas stratēģijas, ko Māszinību studenti visbiežāk izmanto ir savas rīcības analīze, emocionāls atbalsts no draugiem un ģimenes, lielāka uzmanības veltīšana laika plānošanai, fizisko aktivitāšu palielināšana un pievēršanās saviem hobijiem. Pamatojoties uz pētījumā iegūtajiem rezultātiem, izvirzītā hipotēze, ka 1. kursa māszinību studentiem ir lielāks stresa līmenis nekā 4. kursa māszinību studentiem, neapstiprinājās. Otrā pētījumā izvirzītā hipotēze, ka studentiem stresa veicinošie faktori ir atšķirīgi, bet dominējošās stresa pārvarēšanas stratēģijas ir līdzīgas tiek apstiprināta daļēji, jo apkopojot datus, secināts, ka studentiem gan stresa veicinošie faktori un pārvarēšanas stratēģijas ir līdzīgas. Bakalaura darbs sastāv no 31 lapaspuses, 3 pielikumiem, 2 tabulām, 1 attēla, izmantoti 26 literatūras avoti.
The theme of barchelor thesis is “Stress and its management strategies for nursing students”. Stress is a well-known term in society, especially among healthcare professionals who see and patient stress and experience it on their own on a daily basis. People get into stress situations every day, so it's important to know how to react to the situation in order to reduce stress. In accordance to the The Centre for Disease Prevention and Control (CDPC) data from year 2017, the most common mental disorders in the European Union is anxiety (14%), insomnia (7%), depression (7%). The objective of this study: To identify stress self-assessment trends, stressors and coping strategies among nursing students. Barchelor thesis hypothesis: Hypothesis 1 – 1st year nursing students are more stressed than 4th year nursing students, Hypothesis 2 – Students differ in their stressors, but their predominant coping strategies are similar. To achieve the aim of the study, a quantitative, non-experimental, cross-sectional comparative study was used, using the following instruments: the Perceived Stress Scale, an instrument developed by the author, identifies socio-demographics, stressors and types of coping strategies. In total, 120 nursing students participated in the study. The results of the study show that the majority of both 1st year (76.7%) and 4th year (83.3%) students have moderate levels of stress. Nursing students noted intensive study load, exams, colloquia, deficiencies in personal time management and chronic procrastination as the most common stressors. The coping strategies most commonly used by nursing students are analysing their actions, getting emotional support from friends and family, paying more attention to time management, increasing physical activity and focusing on their hobbies. Based on the results of the study, the hypothesis that 1st year nursing students have higher levels of stress than 4th year nursing students was not confirmed. The second hypothesis raised in the study, that the stressors of students are different but the predominant coping strategies are similar, is partially supported, as it was concluded from the data that the stressors and coping strategies of students are similar. Barchelor thesis consists of 31 pages, 3 appendix, 2 tables, 1 figure, 26 sources.
Description: Māszinības
Nursing Studies
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Bakalaura darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.