Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.25143/RSU_filos-antrop-II_2018_ISBN-9789934618512.205-230
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSīle, Vija-
dc.date.accessioned2024-06-26T08:18:40Z-
dc.date.available2024-06-26T08:18:40Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationSīle, V. (2018). Spēle. Filosofiskā antropoloģija II: Rakstu krājums. 205-230. https://doi.org/10.25143/RSU_filos-antrop-II_2018_ISBN-9789934618512.205-230lv_LV
dc.identifier.isbn978-9934-618-51-2-
dc.identifier.other205-230-
dc.identifier.urihttps://dspace.rsu.lv/jspui/handle/123456789/15572-
dc.description.abstractVija Sīle’s paper “Play” is a study of a phenomenon of play and its role in human creativity.en
dc.description.abstractVija Sīle rakstā “Spēle” turpina aplūkot cilvēku kā kultūrradošu būtni. Spēle ir eksistenciāla vajadzība un vienlaikus viens no socializācijas līdzekļiem, ar kura palīdzību cilvēks apgūst kultūru veidojošās nozīmes. Rakstā aplūkota klasiskā J. Heizingas teorija, kurā cilvēks raksturots kā Homo ludens – būtne, kas pašrealizējas ar spēles palīdzību. Spēles pazīmes ir brīva darbība, atrautība no ikdienas dzīves, telpiskā izolētība. Savukārt R. Kaijuā teorija papildina šo uzskaitījumu ar to, ka spēle ir ar neprognozējamu rezultātu, tā neko neražo, ir pakļauta savai īpašajai spēles realitātei un ir fiktīva salīdzinājumā ar ikdienas dzīvi. Psihologa E. Berna spēles teorija aplūko spēli kā sociālā kontakta formu – noteiktas lomas realizāciju. Spēle ir nepārtrauktu, papildinošu, slēptu transakciju sērija ar prognozējamu rezultātu. Savukārt Ē. Gofmanis lieto dramaturģisko pieeju – viņa teorijā spēle tiek skatīta caur “izrādes” metaforu – uzvedību nosaka aktiera atrašanās uz skatuves, aiz skatuves utt. Nobeigumā V. Sīle secina, ka spēle ir specifisks realitātes un iedomātā sajaukums, tādēļ daudzos gadījumos ir grūti nošķirt spēles situāciju no ne-spēles situācijas. Var teikt, ka dzīves māksla vienlaikus ir arī māksla spēlēt.lv_LV
dc.formatElectronic-
dc.language.isolv_LV-
dc.publisherRīgas Stradiņa universitātelv_LV
dc.relation.ispartofFilosofiskā antropoloģija II: Rakstu krājumslv_LV
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess-
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 International*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/*
dc.subjectspēles jēdzienslv_LV
dc.subjecthomo ludenslv_LV
dc.subjecttransakcijalv_LV
dc.subjectE. Bernslv_LV
dc.subjectĒ. Gofmanislv_LV
dc.subjectJ. Heizingalv_LV
dc.subjectmākslalv_LV
dc.subjectsimbolslv_LV
dc.subjectsvētkilv_LV
dc.subjectsevis izrādīšanalv_LV
dc.subject.other6.3. Filozofija, reliģija, ētika. Filozofiskās antropoloģijas apakšnozarelv_LV
dc.titleSpēlelv_LV
dc.title.alternativeGame. Summaryen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/other-
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.25143/RSU_filos-antrop-II_2018_ISBN-9789934618512.205-230-
Appears in Collections:Rakstu krājums "Filosofiskā antropoloģija II"

Files in This Item:


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons