Title: Deju un kustību terapeitu un mākslas terapijas studentu refleksija par Šerbornas attīstošās kustību metodes praktisko pielietojumu: darbības pētījums
Other Titles: Dance and movement therapists and art therapy students' reflection on the practical application of Sherborne Developmental Movement approach: an action research study
Authors: Kristīne Mārtinsone
Sanita Šuriņa
Diāna Semerova
Rehabilitācijas fakultāte
Faculty of Rehabilitation
Keywords: Atslēgvārdi: refleksija;refleksivitāte;darbības pētījums;Šerbornas attīstošo kustību pieeja;deju un kustību terapija;mākslu terapija;Keywords: reflection;reflexivity;action research;Sherborne Developmental Movement Approach;dance and movement therapy;arts therapy.
Issue Date: 2024
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Šī pētījuma mērķis bija izzināt Šerbornas attīstošo kustību (Sherborne Developmental Movement, SDM) pieejas praktisko pielietojumu profesionālajā praksē Nīderlandē, Lielbritānijā, apkopot Latvijas deju un kustību terapeitu un mākslas terapijas studentu refleksiju par SDM praktisko pielietojumu, notikušo tālākizglītības programmu un noskaidrot tās praktisko nozīmi profesionālajā izaugsmē. Par piemērotāko pētījuma dizainu tika atzīts kvalitatīvs darbības pētījums. Darbības pētījums, tāpat kā nepārtrauktās profesionālās attīstības process, ir ciklisks un iteratīvs. Darbības pētījums veicina praktiskas zināšanas. Lai šādas zināšanas nostiprinātos, svarīgi ir tās pārdomāt jeb gūt refleksiju par darbību. Pētījumā refleksija tiek nodrošināta ar darbības ciklam paralēli notiekošo metaciklu. Pētījuma rezultātu noskaidrošanai tika izmantotas daļēji strukturētas intervijas un fokusgrupas diskusija. Apvienojot rezultātus no daļēji strukturētajām intervijām ar ārvalstu praktizējošajiem speciālistiem un atsevišķi izceļot fokusgrupas diskusijas rezultātus, ir uzskatāmi atspoguļots gan pieredzējušo speciālistu viedoklis, gan jauno praktizētāju refleksija. Pētījuma rezultāti ļauj ieraudzīt SDM pieejas praktiskā pielietojuma pamatojumu, kuru, no vienas puses, veido holistiskā SDM pieeja un plašais klientu spektrs un, no otras puses, pieredzes mācīšanās nozīme, vēršot uzmanību uz nepārtrauktu profesionālo attīstību mūža garumā. Latvijas respondentu refleksijā par SDM praktisko pielietojumu var novērot, ka ir atvērtas durvis šīs pieejas iekļaušanai profesionālajā praksē, gūta padziļināta izpratne par teorētiskajiem pamatprincipiem un sākta praktiska šo principu iekļaušana praksē, izdarīti pirmie secinājumi un atziņas par SDM procesu un pieredzes mācīšanās nozīmi. Pieredzējušo ārvalstu speciālistu praktiskie padomi, tai skaitā biežāk pieļauto kļūdu skaidrojums, kā arī metaciklā atklātā refleksija var tikt uztverti kā ceļa karte jaunajiem SDM praktizētājiem, un tālākizglītības iespējas Latvijā tiek vērtētas kā nozīmīgas. Šo pētījumu var izmantot Latvijas mākslas terapeiti un studenti, lai labāk izprastu SDM pieejas praktiskā pielietojuma iespējas un terapeitiskās priekšrocības vai smeltos iedvesmu attīstīt šī pētījuma nākamos ciklus. Šī darba rezultāti un sniegtie refleksijas piemēri to starpdisciplinārā rakstura dēļ var noderēt arī citās nozarēs, piemēram, izglītībā, psiholoģijā un neirozinātnē.
The aim of this study was to explore the practical application of the Sherborne Developmental Movement (SDM) approach in professional practice in the Netherlands and the UK, to gather Latvian dance and movement therapists’ and art therapy students’ reflections on the practical application of SDM, the continuing professional development programme and to find out its practical significance for professional development. A qualitative action research study was considered the most appropriate research design. Like action research, the process of continuous professional development is cyclical and iterative. Action research contributes to practical knowledge. To consolidate such knowledge, it is important to reflect on it or to gain reflection on the activity. In action research, reflection is ensured by a meta-cycle running parallel to the action cycle. Semi-structured interviews and a focus group discussion were used to clarify the results of the study. By combining the results from the semi-structured interviews with foreign practitioners and separately highlighting the results of the focus group discussion, both the views of experienced practitioners and the reflection of new practitioners are presented. The results of the study allow us to see the rationale for the practical application of the SDM approach, which is based on the holistic SDM approach and the broad spectrum of clients, on the one hand, and on the importance of experiential learning, focusing on lifelong professional development, on the other. In the Latvian respondents’ reflections on the practical application of SDM, it can be observed that the door/interest to integrate this approach into professional practice has been opened. A deeper understanding of the theoretical underpinnings has been gained and the practical incorporation of these principles into practice has begun, first conclusions and insights about the SDM process and the importance of experiential learning have been drawn. Practical advice from experienced foreign practitioners, including the explanation of common mistakes, as well as the reflection revealed in the meta-cycle can be seen as a roadmap for new SDM practitioners, and further training opportunities in Latvia are seen as important. This study can be used by art therapists and students in Latvia to better understand the practical applications and therapeutic benefits of the SDM approach, or to be inspired to develop future cycles of this study. The results of this work and the examples of reflection provided may also be useful in other fields such as education, psychology, and neuroscience due to their interdisciplinary nature.
Description: Mākslas terapija
Art Therapy
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Maģistra darbi

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pētījumu ētikas komitejas lēmums.doc.pdfNoslēguma darba pielikums45.5 kBAdobe PDFView/Open    Request a copyopen_acces_locked
Rehabilitacijas_fakultate_RFMT_2024_Diana_Semerova_051275.pdfMaģistra darbs2.32 MBAdobe PDFView/Open    Request a copyopen_acces_locked


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.