Title: | Produktivitātes aktivitāšu pieredze pieaugušām personām ar garīgu atpalicību daudzfunkcionālā sociālo pakalpojumu centrā |
Other Titles: | Productive activities in a multifunctional social service center: experience of adults with intellectual disabilities |
Authors: | Ieva Rugina Emīlija Briede Rehabilitācijas fakultāte Faculty of Rehabilitation |
Keywords: | Pieaugušas personas;garīga atpalicība;garīga rakstura traucējumi;produktivitātes aktivitātes;pieredze;dienas aprūpes centrs.;Adults;intellectual disability;intellectual and developmental disability;productive activities;experience;day care center. |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Rīgas Stradiņa universitāte Rīga Stradiņš University |
Abstract: | Nosaukums: Produktivitātes aktivitāšu pieredze pieaugušām personām ar garīgu atpalicību
daudzfunkcionālā sociālo pakalpojumu centrā.
Aktualitāte: Algots darbs vai citu produktivitātes aktivitāšu veikšana ir sabiedrības standarts
pieaugušiem cilvēkiem. Personām ar garīgo atpalicību, iesaistīšanās produktivitātes aktivitātēs
ir ierobežota, rodas grūtības atrast apmierinošu un sekmīgu darbu. Personai neiesaistoties
produktivitātes aktivitātēs rodas risks saskarties ar sociālo izolāciju, samazinātu autonomiju un
sociālā atalgojuma un gandarījuma trūkumu, kas var negatīvi ietekmēt personas psihisko
veselību un dzīves kvalitāti. Dienas centra pakalpojumus izmanto personas, kurām ir
ierobežotas iespējas saņemt citu nodarbinātības pakalpojumu vai ir nespēja iekļauties atklātā
darba tirgū.
Pētījuma mērķis: Noskaidrot pieaugušo personu ar garīgu atpalicību pieredzi un aprūpētāju
viedokli par produktivitātes aktivitāšu veikšanu daudzfunkcionālajā sociālo pakalpojumu
centrā.
Pētījuma dizains: Kvalitatīva tipa fenomenoloģisks pētījums.
Pētījuma datu ieguves metodes: Divas fokusgrupas – viena ar daudzfunkcionālā sociālo
pakalpojumu centra darbiniekiem, otra ar dienas aprūpes centra klientiem.
Pētījuma dalībnieki: Pētījumā kopumā piedalījās 12 dalībnieki, no tiem septiņi dienas aprūpes
centra klienti un piecas daudzfunkcionālā sociālā aprūpes centra darbinieces.
Rezultāti: Tika iegūtas piecas galvenās tēmas – produktivitātes aktivitātes, kuras klienti veic
atrodoties dienas aprūpes centrā; iesaistes veicināšana produktivitātes aktivitātēs, nodrošinot
nepieciešamo atbalstu; produktivitātes aktivitāšu veikšanas psihoemocionālā ietekme uz
klientiem; produktivitātes aktivitāšu veikšanas pieredzes raksturojums; produktivitātes
aktivitāšu veikšanas pieredzes izmantošana mājas vides kontekstā.
Secinājumi: Daudzfunkcionālā sociālo pakalpojumu centra klienti iegūst produktivitātes
aktivitāšu pieredzi, veicot saimnieciskās un prasmju attīstošās aktivitātes. Šajā procesā svarīgs
ir atbalsts, ko sniedz dienas aprūpes centra darbinieki, aktivitāšu veikšanas prasmju atkārtota
izmantošana un rutīna. Personām ar garīgu atpalicību ir nozīmīgs produktivitātes aktivitāšu
sasniegtais rezultāts un atzinība no citām personām, lai radītu gandarījuma sajūtu. Dienas
aprūpes centrā iegūto produktivitāšu aktivitāšu pieredzi, personas ar garīgu atpalicību var
izmantot arī mājas vidē. Title: Productive activities in a multifunctional social service center: experience of adults with intellectual disabilities. Background: Paid work and other productive activities are the standard for adults in society. People with intellectual disabilities are often disconnected from productive activities, they have trouble finding a satisfying and suitable workplace. When a person doesn’t participate in productive activities, they have a risk of being socially isolated, having lower autonomy, and experiencing deficient social rewards, which negatively impacts the person’s mental health and quality of life. The adult day care services are suitable for adults, that are limited in participating in other employment places or open work market. Aim of the research: Determine the experience of adults with intellectual disabilities and caretakers’ opinions on productive activities in multifunctional social service center. Design: Qualitative, phenomenological research. Data collection methods: Two focus groups – one with multifunctional social service center workers and the other with day care center clients. Participants: The research involved 12 participants, of which seven were day care center clients and five were multifunctional social services center workers. Results: Using the obtained information, there was five categories created – productive activities, that clients participate in while being in the day care center; promoting participation, while providing necessary support; the psycho-emotional effects of participating in productive activities; the experience of participation in productive activities; using the experience of productive activities in home environment. Conclusions: Multifunctional social service center clients get productive activity experience, while participating in housework and skill developing activities. In this process, important is the support that is provided by day care center workers, repeated usage of gained activity experience and routine. For people with intellectual disabilities, the most important is the result of productive activities and the recognition of others, to gain satisfaction. The experience that people with intellectual disabilities gain in day care center can be used in the home environment. |
Description: | Ergoterapija Occupational Therapy Veselības aprūpe Health Care |
Appears in Collections: | Bakalaura darbi |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
Rehabilitacijas_fakultate_RFE_2023_Emilija_Briede_043041.pdf | 1.74 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.