Title: Ergoterapeitu digitālo kompetenču pašnovērtējums un digitālo tehnoloģiju lietošana praksē
Other Titles: Self-assessment of occupational therapists' digital competencies and use of digital technologies in practice
Authors: Liene Saukuma
Rebeka Samanta Strode
Rehabilitācijas fakultāte
Faculty of Rehabilitation
Keywords: Ergoterapeiti;digitālās prasmes;digitālā kompetence;digitālā veselība;informācijpratība;digitālā pratība;digitālās tehnoloģijas un rīki.;Occupational therapists;digital skills;digital competences;digital health awareness;information awareness;digital technologies and tools.
Issue Date: 2023
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Pētījuma nosaukums: Ergoterapeitu digitālo kompetenču pašnovērtējums un digitālo tehnoloģiju lietošana praksē. Aktualitāte: Veselības aprūpes speciālistiem ir īpaša vajadzība pēc digitālājām prasmēm, ko nosaka sabiedrības novecošanās, multimorbiditātes slogs, veselības aprūpes speciālistu noslogojums (OECD, 2021a). Covid-19 pandēmija deva stimulu veselības aprūpes nozares digitalizācijai, stratēģiju izveidei (Gemma A.W et al., 2022). Veselības aprūpes digitalizāciju kavē veselības aprūpes speciālistu, pacientu un viņu aprūpētaju prasmju trūkums, kā arī skaidras Eiropas stratēģijas trūkums attiecībā uz veselības aprūpes digitalizāciju (All Policies for a Healthy Europe, 2023). Līdz šim trūkst pētījumu, kas atspoguļo veselības aprūpes speciālistu digitālās kompetences (OECD, 2021a). Svarīgi ir novērtēt digitālās prasmes veselības aprūpes speciālistiem, t.sk., ergoterapeitiem. Ir izstrādāts projekts Nr. REFORM/SC2021/09 “Par veselības darbaspēka stratēģiju Latvijā” (on Health Workforce Strategy in Latvia) (Veselības ministrija, 2022). Pētījuma mērķis: Noskaidrot ergoterapeitu digitālo kompetenču pašnovērtējumu un izpētīt ergoterapeitu pieredzi saistībā ar digitālo tehnoloģiju lietošanu praksē. Pētījuma metodes: kvantitatīvs, aprakstošs pētījums. Instrumenti - elektroniska aptaujas anketa par dalībnieku demogrāfiskajiem datiem, digitālo prasmju pielietošanu un digitālo tehnoloģiju un rīku lietošanu darbā ar pacientiem, Europass digitālo prasmju pašnovērtējuma rīks “Pārbaudiet savas digitālās prasmes” (Eiropas Komisija, 2022). Dalībnieki - pētījumā piedalījās 63 ergoterapeiti. Dalībnieku vidējais vecums bija 29,8 gadi (SD = 5,3). Visi dalībnieki ir Latvijā praktizējoši ergoterapeiti. Pētījuma rezultāti: Ergoterapeitu vidējais pašnovērtējums piecās digitālo kompetenču jomās ir 3,5 balles (vērtējumu skalā no 1 līdz 5), kas norāda uz vidējo līmeni, kas ir viens no riska faktoriem veselības nozares digitalizācijas ieviešanai. Vidējais digitālo tehnoloģiju un rīku izmantošanas pašnovērtējums ir 6,27 balles (gandrīz labi), kas liecina par lietošanas pieredzes un prasmju trūkumu, kā arī digitālo tehnoloģiju nepieejamība ir visbiežākie ierobežojumi digitālo tehnoloģiju un rīku neizmantošanai darbā ar pacientiem. Gandrīz puse jeb 41,3% (26) no aptaujātajiem ergoterapeitiem Covid-19 pandēmijas laikā ir snieguši attālinātās konsultācijas un visbiežāk saskārušies ar tādiem riska faktoriem kā pacientu nepietiekamas digitālās prasmes, bažas par datu privātumu un aizsardzību, neefektīvu mijiedarbību ar speciālistu un pacientu izpratnes trūkumu.
Title of study: Self-assessment of occupational therapists' digital competencies and use of digital technologies in practice. Objective: There is a particular need for healthcare professionals with digital skills due to an aging population and high morbidity (OECD, 2021a). The Covid-19 pandemic encouraged digitalisation of the healthcare sector and healthcare strategy development (Gemma A.W et al., 2022). However, lack of such competences among healthcare professionals, patients and their caretakers as well as absence of a clear European healthcare digitalisation strategy impede healthcare digitalisation (All Policies for a Healthy Europe, 2023). So far, there is not enough research in the field of healthcare specialists’ digital competences (OECD, 2021a). It is important to evaluate the digital skills of healthcare professionals, including occupational therapists. Project No. REFORM/SC2021/09 on the Health Workforce Strategy in Latvia was developed (Healthcare Ministry, 2022). Aim of the study: To determine occupational therapists’ self-evaluation and to analyse occupational therapists’ experience in relation to the practical use of digital technologies. Methods: Quantitative, descriptive research. Instruments - survey questionnaires in electronic form for participants’ demographic data, use of digital competences and digital technologies as well as such tools in working with patients, Europass self-evaluation tool Check Your Digital Competences (European Commission, 2022b). Participants - 63 occupational therapists participated in the research. The mean age of the participants was 29.8 years (SD = 5.3). All participants are occupational therapists practicing in Latvia. Results: The mean digital competence self-evaluation is 3.5 points (on a 1 to 5 rating scale), which is at an average level, i.e., one of the risk factors in terms of healthcare sector digitalisation. The mean self-evaluation of the use of digital technologies and tools is 6.27 points (quite good), which demonstrates that the lack of user experience and competences together with the unavailability of digital technologies are the most common limitations affecting the failure to use digital technologies and tools in the work with patients. Almost half of the occupational therapists surveyed, or 41.3% (26), provided remote consultations during the Covid-19 pandemic and often faced such risk factors as lack of digital competences among patients, concerns relating to data privacy and protection, inefficient cooperation with a specialist and lack of awareness among patients.
Description: Ergoterapija
Occupational Therapy
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Bakalaura darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.