Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSandra Kušķe-
dc.contributor.authorElza Donika-
dc.contributor.otherRehabilitācijas fakultātelv-LV
dc.contributor.otherFaculty of Rehabilitationen-UK
dc.date.accessioned2023-07-15T21:33:28Z-
dc.date.available2023-07-15T21:33:28Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.rsu.lv/jspui/handle/123456789/13882-
dc.descriptionAudiologopēdijalv-LV
dc.descriptionAudiologopaedicsen-UK
dc.descriptionVeselības aprūpelv-LV
dc.descriptionHealth Careen-UK
dc.description.abstractDarba tēma: Dzirdes un valodas attīstības izvērtēšana bērniem agrīnā vecumposmā (0-3 gadi) pēc kohleārās implantācijas. Darba autors: Elza Donika Darba vadītāja: Dr. med. Sandra Kušķe Pētījuma jautājums: Kā attīstās dzirde un valoda pēc kohleārās implantācijas bērniem (0-3 gadi) ar prelingvālu dzirdes traucējumu? Pētījuma mērķis: Noskaidrot vecāku vērtējumu, pamatojoties uz IT-MAIS testu, par bērna dzirdes prasmju attīstību prelingvāli nedzirdīgiem bērniem līdz 3 gadu vecumam. Pētījuma metodes: Veikts kvantitatīvs šķērsgriezuma pētījums, kurā piedalījās gan sievietes, gan vīrieši. Pētījumā tika iekļauti deviņi Latvijas Bērnu Dzirdes centra pacienti, kuriem ir prelingvāls dzirdes traucējums un veikta kohleārā implantācija, kā arī pagājis vismaz viens gads kopš pirmreizējās kohleārā implanta pieslēgšanas. Tika pētīta bērnu dzirdes attīstība pēc vecāku sniegtajām atbildēm uz novērtēšanas instrumentu “IT-MAIS” testu. Dati tika pētīti izmantojot aprakstošo statistiku. Starp iegūtajiem datiem tika noteiktas korelācijas izmantojot Spīrmena rangu korelāciju. Pētījuma rezultāti: Veicot Šapīro-Vilka testu tika secināts, ka dati par vecumu kohleārā implanta pirmreizējās pieslēgšanas brīdī ir statistiski ticami normāli sadalīti, jo p > 0,05 savukārt dati par iegūtajiem punktiem IT-MAIS testā nav statistiski ticami normāli sadalīti, jo p < 0,05. Pēc Spīrmena rangu korelācijas tika noteikts, ka pastāv pozitīva korelācija starp pirmo IT-MAIS testa sadaļu (1. un 2. jautājums) un vecumu kohleārā implanta pirmreizējās pieslēgšanas brīdī, jo r = 0,51, p = 0,17. Korelācija starp otro IT-MAIS testa sadaļu (3. – 6. jautājums) un vecumu KI pirmreizējās pieslēgšanas brīdī ir vāja pozitīva korelācija, jo r = 0,02, p = 0,97. Korelācija starp trešo IT-MAIS testa sadaļu (7. – 10. jautājums) un vecumu KI pirmreizējās pieslēgšanas brīdī ir vāja pozitīva korelācija, jo r = 0,21, p = 0,56 savukārt starp visiem IT-MAIS testa punktiem kopā un vecumu KI pirmreizējās pieslēgšanas brīdī bija vāja pozitīva korelācija, jo r = 0,06 un p = 0,78. Secinājumi: Agrīna kohleārā implantācija ir nozīmīga, lai dzirdes un valodas attīstība būtu veiksmīgāka, kā arī ir nepieciešama intensīva apmācība un rehabilitācija, lai sasniegtu labus rezultātus. Pacienti, kuriem kohleārais implants ir lietots ilgāku laika periodu, IT-MAIS testā ieguva augstākus rezultātus. Veicot Spīrmena rangu korelāciju tika noskaidrots, ka ir vidēji stipra pozitīva korelācija (r = 0,51 un p = 0,17) starp IT-MAIS testa pirmās sadaļas jautājumiem un vecumu KI pirmreizējās pieslēgšanas brīdī savukārt starp visiem IT-MAIS testa punktiem kopā un vecumu KI pirmreizējās pieslēgšanas brīdī bija vāja pozitīva korelācija (r = 0,06 un p = 0.78). Visaugstākais punktu skaits visiem pacientiem kopā iegūts pirmajā IT-MAIS testa sadaļā, kas ir testa 1. un 2. jautājums. Atslēgas vārdi: kohleārais implants, kohleārā implantācija, prelingvāls dzirdes traucējums, IT-MAIS tests.lv-LV
dc.description.abstractBachelor thesis: Assessment of auditory and language development in young children (0-3 years) after cochlear implantation. Author: Elza Donika Scientific supervisor: Dr. med. Sandra Kušķe Research question: How do hearing and language develop after cochlear implantation in children (0-3 years) with prelingual hearing loss? Aim of the study: To find out parents assessment, based on the IT-MAIS test, of their child's auditory development in prelingually deaf children up to 3 years of age. Materials and methods: Nine patients of the Latvian Children's hearing centre with prelingual hearing loss, cochlear implantation and at least one year since first cochlear implantation were included in the study. The children's hearing development was investigated according to their parents' responses to the IT-MAIS assessment tool. The data were analysed using descriptive statistics. Correlations between the data were determined using Spearman's rank correlation. Results: The Shapiro-Wilk test revealed that the data on age at first cochlear implant insertion were statistically significantly normally correlated at p>0,05, whereas the data on scores on the IT-MAIS were not statistically significantly normally correlated at p<0.,05. Spearman's rank correlation revealed a positive correlation between the first section of the IT-MAIS (questions 1 and 2) and age at first cochlear implant connection, r = 0,51, p = 0,17. The correlation between the second section of the IT-MAIS (questions 3 to 6) and age at first CI connection is a weak positive correlation, r = 0,02, p = 0,97. The correlation between the third section of the IT-MAIS test (questions 7 to 10) and age at first connection to the CI is a weak positive correlation, as r = 0,21, p = 0,56, while the correlation between all IT-MAIS test items combined and age at first connection to the CI is a weak positive correlation, as r = 0,06 and p = 0,78. Conclusions: Early cochlear implantation is important for successful hearing and language development, and intensive training and rehabilitation are necessary to achieve good outcomes. Patients who have had a cochlear implant for a longer period of time scored higher on the IT-MAIS test. Spearman rank correlation showed that there was a moderately strong positive correlation (r = 0,51 and p = 0,17) between the first section of the IT-MAIS and age at first CI connection, whereas there was a weak positive correlation (r = 0,06 and p = 0,78) between all IT-MAIS test items combined and age at first CI connection. The highest scores for all patients combined were obtained in the first section of the IT-MAIS test, questions 1 and 2. Key words: cochlear implant, cochlear implantation, prelingual hearing loss, IT-MAIS test.en-UK
dc.language.isolv-LV-
dc.publisherRīgas Stradiņa universitātelv-LV
dc.publisherRīga Stradiņš Universityen-UK
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess-
dc.subjectKohleārais implantslv-LV
dc.subjectkohleārā implantācijalv-LV
dc.subjectprelingvāls dzirdes traucējumslv-LV
dc.subjectIT-MAIS tests.lv-LV
dc.subjectCochlear implanten-UK
dc.subjectcochlear implantationen-UK
dc.subjectprelingual hearing lossen-UK
dc.subjectIT-MAIS test.en-UK
dc.titleDzirdes un valodas attīstības izvērtēšana bērniem agrīnā vecumposmā (0-3 gadi) pēc kohleārās implantācijaslv-LV
dc.title.alternativeAuditory and language development assessment in children at an early age (0-3 years) after cochlear implantationen-UK
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen-UK
Appears in Collections:Bakalaura darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.