Title: Sistemātisks literatūras pārskats: Vecāku viedtālruņu izmantošanas efekti mijiedarbībā ar agrīnā vecumposma (0-3 gadi) bērnu
Other Titles: Systematic literature review: Effects of parental use of smartphones in interaction with an early age (0-3 years) child
Authors: Santa Salaka
Elīna Gaugere
Rehabilitācijas fakultāte
Faculty of Rehabilitation
Keywords: Atslēgas vārdi: vecāku viedtālruņu lietošana;vecāku tehnoference;vecāka un bērna interakcija;vecāka un bērna diāde;izklaidīga audzināšana;nekustīga seja;zīdainis;bērns;agrīns vecumposms.;Keywords: parental smartphone use;parental technoference;parent-child interaction;parent-child dyad;distracted parenting;still face;infant;child;early years.
Issue Date: 2023
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Darba nosaukums: Sistemātisks literatūras pārskats: Vecāku viedtālruņu izmantošanas efekti mijiedarbībā ar agrīnā vecumposma (0-3 gadi) bērnu. Darba mērķis: Sistemātiski apkopot un analizēt pieejamos pētījumus par efektiem (specifiski ar bērna vai vecāka uzvedības reakcijām saistīti efekti), ko rada vecāku viedtālruņu izmantošana mijiedarbības laikā ar agrīnā vecumposma (0-3 gadi) bērnu. Pētnieciskais jautājums: Kādi ir pētījumos identificētie vecāku viedtālruņu izmantošanas efekti (specifiski ar bērna vai vecāka uzvedības reakcijām saistīti efekti) mijiedarbībā ar agrīnā vecumposma (0-3 gadi) bērnu?Pētījuma metodes: Sistemātisks literatūras pārskats. Pārskats tika veikts izmantojot PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses) vadlīnijas. Datu ievākšanai tika izmantotas datubāzes: Wiley Online Library, ExlibrisPrimo, PubMed un ScienceDirect. Pētījumā tika iekļauti raksti, kas ir brīvpieejas un pilnā apjomā, kas nav vecāki par 10 gadiem, un kuri atbilst iekļaušanas un izslēgšanas kritērijiem. Pārskatā iekļauto pētījumu uzticamība un atbilstība tika vērtēta izmantojot JBI (Joanna Briggs Institute) kritisko novērtēšanas rīku “Cheklist for analytical cross sectional design” kur attiecīgi četri pētījumi ieguva 7 punktus, divi pētījumi ieguva 6 punktus, kas vērtējami kā labas kvalitātes pētījumi. Pētījuma rezultāti: Sistemātiskā literatūras pārskata ietvaros tika analizēti 6 pētījumi par efektiem, ko rada vecāku viedtālruņu lietošana mijiedarbības laikā ar agrīnā vecumposma bērnu. Secinājumi: Vecāka viedtālruņa lietošanas laikā pieaug vecāka neatsaucīgums, bērni demonstrē paaugstinātu protesta uzvedību, piedzīvo negatīvas psihofizioloģiskas reakcijas, pieaug bērna sociālo pieprasījumu pēc iesaistīšanās skaits, cenšoties iniciēt kopīgoto uzmanību ar vecāku. Uzvedības reakcijas, kas samazinās ir bērna iesaistīšanās uzvedība ar māti vai rotaļlietām, samazinās arī mātes pedagoģiskā uzvedība, piemēram, tiešā uzmanība, atsaucīgums, lingvistiskā ievade un sarunu kārtas ar bērnu. Mātes daudz retāk uzsāk kopīgotās uzmanības iniciāciju ar bērnu, retāk atbild uz bērna kopīgotās iniciācijas uzvedību, kā rezultatā būtiski samazinās kopīgotās uzmanības starp māti un bērnu panākumu līmenis un kopējais kopīgotās uzmanības laiks, ko diāde spēj uzturēt.
Title of the thesis: Systematic literature review: Effects of parental use of smartphones in interaction with an early age (0-3 years) child. Target of the thesis: Systematically collect and analyze the available studies on the effects (specifically - child's or parent's behavioral reactions) caused by the parent’s smartphone use during the interaction with the early age (0-3 years) child. Research question: What are the studies-identified effects of parental use of smartphone (specifically effects related to the child’s or parent’s behavioural reactions) in interaction with an early age (0-3 years) child? Research methods: A systematic literature review. The review was created using PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses) guidelines. The following databases were used in the selection of scientific articles: Wiley Online Library, ExlibrisPrimo, PubMed un ScienceDirect. The study only includes open-access and full-length articles, which are not older than 10 years and have met the inclusion and exclusion criteria. The reliability and relevance of the studies included in the report were evaluated using JBI (Joanna Briggs Institute) critical appraisal tool “Checklist for analytical cross sectional design”, where respectively four studies scored 7 points, two studies scored 6 points, which are considered to be good quality studies. Results: Within the framework of the systematic literature review 6 studies were analyzed for the effects of parental use of smartphone in interaction with an early age child. Conclusions: During the parent’s use of smartphone, the parent’s unresponsiveness increases, children demonstrate increased protest behavior, experiencing negative psychophysiological reactions, the number of child’s social bids for involvement increases, also trying to initiate the joint attention with the parent much more often. Behavioral responses that decrease are child’s social engagement behavior and social monitoring, engagement behavior with mother or toys, decreases mother’s pedagogical behavior like responsiveness, linguistic input and conversational turns with the child. Also mothers much less often initiate joint attention with the child and respond to the initiation of joint attention by the child, which results in a reduced joint attention success between the mother and the child and the total amount of time of the joint attention that the dyad is able to maintain.
Description: Audiologopēdija
Audiologopaedics
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Bakalaura darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.