Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAndra Vabale-
dc.contributor.authorSabīne Trapāne-
dc.contributor.otherRehabilitācijas fakultātelv-LV
dc.contributor.otherFaculty of Rehabilitationen-UK
dc.date.accessioned2023-07-15T21:32:53Z-
dc.date.available2023-07-15T21:32:53Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.rsu.lv/jspui/handle/123456789/13824-
dc.descriptionAudiologopēdijalv-LV
dc.descriptionAudiologopaedicsen-UK
dc.descriptionVeselības aprūpelv-LV
dc.descriptionHealth Careen-UK
dc.description.abstractDarba nosaukums. Sistemātisks literatūras pārskats: dekodēšana un lasīta teksta izpratne skolēniem ar autiskā spektra traucējumiem. Darba mērķis. Sistemātiski apkopot un analizēt pieejamos pētījumus par dekodēšanu un lasītā teksta izpratni skolēniem ar autiskā spektra traucējumiem ar augstu funkcionalitāti. Pētījuma metodes. Sistemātiskā pārskatā datu vākšanai izmantotās datubāzes: ScienceDirect, ProQuest, Wiley Online library, SAGE Journals. Pētījumu atlase tika veikta, balstoties uz PRISMA izstrādātajām vadlīnijām. Pārskatā tika iekļauti raksti, kas pieejami pilnā formātā angļu valodā bez maksas, kā arī publicēti pēdējo 15 gadu laikā un atbilda iekļaušanas kritērijiem. Pētījumu kvalitāte tika noteikta, balstoties uz PEDro skalu. Rezultāti. Sistemātiskajā pārskatā tika analizēti trīs pētījumi, kuros tika salīdzināta dekodēšana un lasītā izpratne skolas vecuma bērniem ar AST un vienaudžiem ar tipisku attīstību. Vienā pētījumā papildus apskatīta darba atmiņas nozīme lasītā izpratnes veidošanā, citā pētījumā papildus apskatīta prāta teorijas ietekme uz lasītā izpratni. Divos pētījumos tika norādīta saistība starp lasīšanas dekodēšanu un lasītā izpratni AST grupā, kas netika novērota tipiskas attīstības grupā. Trešais pētījums norādīja uz samazinātiem rezultātiem valodas un lasīšanas mērījumos AST grupā. Secinājumi. Bērniem ar AST ar saglabātu un tipisku intelektu lasītā izpratni prognozē vairāki faktori: labas neverbālās kognitīvās spējas, dekodēšana, valodas spējas, vārdu krājums un sociālā izziņa. Bērni ar AST ar saglabātu un tipisku intelektu uzrāda zemākus valodas un lasītprasmes rādītājus nekā viņu vienaudži ar tipisku attīstību bez AST. Lasītprasmes intervencē, īpaši bērniem ar AST, ir jāiekļauj intensīva vārdu krājuma paplašināšana un semantiskās izpratnes veicināšana, kā arī jāattīsta sociālā izziņa, pilnveidojot lasīšanas sasniegumus ilgtermiņā. Atslēgas vārdi: dekodēšana, lasītā izpratne, autiskā spektra traucējumi, skolas vecuma bērni, valoda. Darbs satur: 41 lapu, 5 tabulas, 86 izmantotās literatūras avotus un vienu pielikumu.lv-LV
dc.description.abstractTitle of thesis. Systematic literature review: decoding and reading comprehension in children with autism spectrum disorders. Target of thesis. Systematically compile and analyse available studies about decoding and reading comprehension in school-age children with high functioning autism spectrum disorders. Research methodology. Databases used for data collection: ScienceDirect, ProQuest, Wiley Online library, SAGE Journals. The selection of studies was based on PRISMA guidelines. The study included free-access full text articles in English published within the last 15 years which met the inclusion criteria. PEDro scale was used to evaluate quality of the studies. Results. The systematic review analysed three studies that compared decoding and reading comprehension in school-age children with ASD and typically developing peers. One study additionally examined the importance of working memory in reading comprehension, another study additionally examined the influence of the theory of mind on reading comprehension. Two studies report a relation between reading decoding and reading comprehension in ASD group that is not observed in the typically developing group. The third study indicates reduced scores on language and reading measures in the ASD group. Conclusions. Reading comprehension predictors in children with ASD with borderline intellectual functioning and typical intellect are nonverbal cognition abilities, language abilities, vocabulary, reading decoding and social cognition. Children with ASD with borderline intellectual functioning and typical intelligence show lower language and literacy scores than their typically developing peers without ASD. Literacy intervention especially for children with ASD should include intensive vocabulary expansion, development of semantic awareness skills and social cognition to improve long-term reading achievement. Keywords: decoding, reading comprehension, autism spectrum disorder, school aged children, language. Thesis contains: 41 pages, five tables, 86 sources of literature, one appendix.en-UK
dc.language.isolv-LV-
dc.publisherRīgas Stradiņa universitātelv-LV
dc.publisherRīga Stradiņš Universityen-UK
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess-
dc.subjectDekodēšanalv-LV
dc.subjectlasītā izpratnelv-LV
dc.subjectautiskā spektra traucējumilv-LV
dc.subjectskolas vecuma bērnilv-LV
dc.subjectvaloda.lv-LV
dc.subjectDecodingen-UK
dc.subjectreading comprehensionen-UK
dc.subjectautism spectrum disorderen-UK
dc.subjectschool aged childrenen-UK
dc.subjectlanguage.en-UK
dc.titleSistemātisks literatūras pārskats: dekodēšana un lasīta teksta izpratne skolēniem ar autiskā spektra traucējumiemlv-LV
dc.title.alternativeSystematic literature review: decoding and reading comprehension in children with autism spectrum disordersen-UK
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen-UK
Appears in Collections:Bakalaura darbi

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Apliecinājums-RFA-TRAPANE.pdfNoslēguma darba pielikums3.18 MBAdobe PDFView/Open    Request a copyopen_acces_locked
Rehabilitacijas_fakultate_RFA_2023_Sabine_Trapane_043320.pdfBakalaura darbs495.1 kBAdobe PDFView/Open    Request a copyopen_acces_locked


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.