Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorIeva Pakse-
dc.contributor.authorAgnese Knabe-
dc.contributor.otherLiepājas filiālelv-LV
dc.contributor.otherLiepāja branchen-UK
dc.date.accessioned2023-07-15T21:32:38Z-
dc.date.available2023-07-15T21:32:38Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.rsu.lv/jspui/handle/123456789/13799-
dc.descriptionPsiholoģijalv-LV
dc.descriptionPsychologyen-UK
dc.descriptionPsiholoģijalv-LV
dc.descriptionPsychologyen-UK
dc.description.abstractAnotācija Bakalaura darba jeb pētījuma mērķis ir uzsākt procesu diagnostikas instrumenta UDHS pieaugušajiem diagnostikas intervijas – DIVA-5 (turpmāk tekstā DIVA-5) adaptācijai latviešu valodā. 2013. gadā, pamatojoties uz Amerikas psihisko traucējumu diagnostikas un statistikas vadlīnijās DSM-5, ietvertajām izmaiņām par UDHS pieaugušajiem simptomiem, nīderlandiešu pētniece, psihiatre S. Koija un psihologs M.Frankens (Dr.J.J.Sandra Kooij un M.H.Francken), pārstrādāja DIVA 2.0 variantu, to nosaucot par DIVA-5 (angļu val. - Diagnostic Interview for ADHD in adults – DIVA-5). Tā kā Latvijā šobrīd nav neviena atzīta un pamatota instrumenta UDHS diagnosticēšanai pieaugušajiem, profesionāļi saskaras ar grūtību oficiāli diagnosticēt UDHS pieaugušajiem, lai nozīmētu ārstēšanas plānu pacientiem, un pacienti varētu saņem valsts apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus UDHS ārstēšanai. Līdz ar to bakalaura darbā ir uzsākts process diagnostikas instrumenta DIVA 5 adaptācijai latviešu valodā. Pētījumā tika izvirzīti uzdevumi: pārbaudīt Intervijas DIVA-5 tulkotā varianta ticamību atbilstoši zinātnē pieņemtajiem psihometriskajiem rādītājiem un pārbaudīt Intervijas DIVA-5 tulkotā varianta noturību laikā. Pētījuma jautājumi ir: vai Intervijas DIVA-5 tulkotais variants ir ticams, vadoties no zinātnē pieņemtajiem psihometriskajiem rādījumiem, vai Intervijas DIVA-5 tulkotais variants ir noturīgs laikā. Proti, tika pētīta intervijas pantu iekšējā saskaņotība un noturība laikā. Pētījuma laikā tika īstenotas divi pilotpētījumi mazajās grupās 30 dalībniekiem un viens pētījums lielajā grupā (300 dalībnieki), ar mērķi pārbaudīt intervijas saturisko saprotamību, pantu iekšējo saskaņotību un stabilitāti laikā. Saskaņā ar rezultātiem no 46 skalām tikai 21 skalai laba iekšējo pantu saskaņotība t.i. Kronbaha Alfa ≥ 0.7. Secināms, ka ir šobrīd adaptētā DIVA-5 versija nav uzticama, ir nepieciešams turpināt atkārtotus pētījumus DIVA-5 adaptācijas ticamībai.lv-LV
dc.description.abstractAbstract The aim of the research was to start the process with purpose to adapt the Diagnostic Interview for ADHD in adults DIVA-5. In 2013 Psychiatric Dr.J.J.Sandra Kooij and psychologist M.H.Francken in the Netherlands created DIVA-5 based on previous Interview – DIVA 2.0 according the changes of ADHD symptoms of American Psychiatric Association Diagnostic and statistical manual of mental disorders 5th edition DSM-5. During the research 3 pools were made. Two pools for small groups of respondents (30 persons) and one for bigger group (300 respondents). The aim of the pools was to find out the internal coherence of the items and to find out the stability of the results over the time. The results of first two polls shows that only 21 scale of 46 (less than 50%) has good internal coherence that is Cronbaha Alfa ≥ 0.7. The Conclusions shows that the adapted DIVA-5 is not reliable, repeated polls should be organised.en-UK
dc.language.isolv-LV-
dc.publisherRīgas Stradiņa universitātelv-LV
dc.publisherRīga Stradiņš Universityen-UK
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess-
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccess-
dc.subjectUDHSlv-LV
dc.subjectADHDen-UK
dc.subjectDIVA-5-
dc.titleUDHS diagnostiskā instrumenta pieaugušajiem adaptācija latviešu valodālv-LV
dc.title.alternativePsychological diagnostic tools for adults ADHD assessment - adaptation of DIVA-5 in Latvianen-UK
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen-UK
Appears in Collections:Bakalaura darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.