Title: Sākumskolas bērnu emociju regulācijas saistība ar bērnu – vecāku attiecībām.
Other Titles: The relationship between primary school children's emotion regulation and child-parent relationships.
Authors: Dudkina Aija
Samanta Saulīte
Komunikācijas fakultāte
Faculty of Communications
Keywords: Emocijas;sākumskolas bērni;bērnu - vecāku attiecības;emociju regulācija;Emotion;primary school children;child-parent relationships;emotion regulation
Issue Date: 2023
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Šī pētījuma mērķis bija izpētīt sākumskolas bērnu emociju regulācijas saistību ar bērnu - vecāku attiecībām. Pētījumam tika izvirzīti divi jautājumi: 1. Vai pastāv saistība starp sākumskolas bērnu emociju regulāciju ar bērnu - vecāku attiecībām? 2. Vai bērnu - vecāku attiecības ļauj prognozēt bērna emociju regulāciju? Attiecības ģimenē un tās uzvedība ir viens no svarīgiem mainīgajiem faktoriem bērna uzvedības attīstībā. Bērnu emociju regulācija pozitīvi korelē ar vecāku iejūtību, sapratni, tieksmi runāt par savām izjūtām, savukārt negatīvi korelē ar negatīvu un neatbalstošu vecāku uzvedību (Bigras & Dessen, 2002; Bohlin et al., 2005; Whiteside-Mansell, Bredley, & McKelvey, 2009, kā minēts Bayindir et al., 2017). Pirmajā nodaļā tika apskatīta sākumskolas bērnu emociju regulācija, otrajā bērnu – vecāku attiecības, nobeigumā tika apskatīta sākumskolas bērnu emociju regulācijas saistība ar bērnu – vecāku attiecībām. Pētījumā piedalījās 42 respondenti, no tiem 73,81% sievietes. Tika izmantota „Emociju regulācijas aptauja” (Emotion Regulation Checklist, Shields & Cicchetti, 1995, adaptāciju latviešu valodā veica A. A. Miesniece un prof. S. B. Sebre) un „Bērnu - vecāku attiecības skala īsā forma” (Child-Parent relationship scale short form, Robert C. Pianta, 1992, adaptāciju latviešu valodā veica A.Briede, 2021). Pētījumā tika sasniegts pētījuma mērķis, veikts literatūras pārskats un tika iegūtas atbildes uz abiem izvirzītajiem pētījuma jautājumiem. Pēc pētījuma veikšanas un rezultātu iegūšanas, tika secināts, ka jo biežāki būs konflikti bērnu un vecāku starpā, jo vairāk tas ietekmēs bērnu emociju regulāciju, kas tālāk var ietekmēt bērnu uzvedību. Kā arī, no iegūtajiem rezultātiem iespējams secināt, ka bērnu - vecāku attiecības ļauj izskaidrot daļu no bērnu spējas adaptīvi regulēt emocijas, sociāli pieņemamas emocionālas izpausmes un empātiju, kā arī bērnu – vecāku attiecības ļauj prognozēt lielu daudzumu no labilitātes / negativitātes rādītājiem, kuri norāda, cik daudz bērnu – vecāku attiecības ļauj prognozēt kāda būs bērnu spēja regulēt emocijas, uzbudinājuma līmeni, reaktivitāti, dusmu disregulāciju un garastāvokļa nestabilitāti.
The aim of this study was to investigate the relationship between primary school children's emotion regulation and child - parent relationships. Two questions were asked in the study: 1. Is there a relationship between regulating the emotions of primary school children with a child-parent relationship? 2. Does child-parent relationships make it possible to predict a child's emotion regulation? Family relationships and their behaviour are one of the important variables in the development of a child's social behaviour. Children's social competence behavior correlates positively with parental empathy, understanding, inclination to talk about their feelings, while negatively correlates with negative and unsupportive parental behavior (Bigras & Dessen, 2002; Bohlin et al., 2005; Whiteside-Mansell, Bradley, & McKelvey, 2009, as cited in Bayindir et al., 2017). The first chapter dealt with the regulation of the emotions of primary school children, the second chapter looked at child - parent relationship, and ended with the relationship between primary school children's emotion regulation and child-parent relationships. 42 respondents participated in the study, of which 73.81% was women. The study used “Emotion Regulation Checklist”, Shields & Cicchetti, 1995, was adapted in Latvian by A. A. Miesniece and Prof. S. B. Sebre) and “Child - Parent relationship scale short form” Child-Parent relationship scale short form, Robert C. Pianta, 1992, adapted in Latvian by A.Briede, 2021). The aim of the study was achieved in the study, a literature review was perfomed and answers to the two questions raised in the study. After conducting the study and getting results, it was concluded that the more common conflicts between children and parents will be, the more it will affect the regulation of children's emotions, which can further affect children's behaviour. As well as, it can be inferred from the results obtained that child-parent relationships make it possible to explain part of children's ability to adaptively regulate emotions, socially acceptable emotional expressions and empathy, as well as child-parent relationships make it possible to predict a large amount of lability/negativity indicators that indicate how much children-parent relationships allow predictions of children's ability to regulate emotions, levels of agitation, reactivity, anger dysregulation and mood instability.
Description: Psiholoģija
Psychology
Psiholoģija
Psychology
Appears in Collections:Bakalaura darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.