Title: Vientulības izjūtas un personības iezīmju saistība ar iepazīšanos online aplikācijās heteroseksuāliem vīriešiem un sievietēm.
Other Titles: The relationship of loneliness and personality traits to dating apps in heterosexual men and women.
Authors: Inese Jokste
Annika Petraškeviča
Komunikācijas fakultāte
Faculty of Communications
Keywords: vientulības izjūta;lielais piecinieks;personības iezīmes;attiecības;online iepazīšanās aplikācijas;feelings of loneliness;Big Five;personality traits;relationships;online dating applications
Issue Date: 2023
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Bakalaura darba mērķis bija noskaidrot, vai pastāv saistība starp vientulības izjūtu un personības iezīmēm ar iepazīšanos online aplikācijās heteroseksuāliem vīriešiem un sievietēm. Pētījuma jautājumi bija: Vai pastāv saistība starp vientulības izjūtu un personības iezīmēm online iepazīšanās aplikāciju lietotājiem?; Vai pastāv dzimumu atšķirības vientulības izjūtas rādītājos un personības iezīmēs online iepazīšanās aplikāciju lietotājiem?; Vai personības iezīmes prognozē vientulības izjūtu online iepazīšanās aplikāciju lietotājiem? Darbs sastāv no ievada un četrām teorētiskajām nodaļām. Pirmajā nodaļā sniegts ieskats par online iepazīšanās aplikācijām un to lietošanas motivāciju. Darba otrajā nodaļā aprakstīts vientulības izjūtas koncepts, sīkāk aplūkojot vientulības izjūtas teorijas un avotus. Darba trešajā nodaļā aplūkots Lielā piecinieka personības iezīmju teoriju koncepts. Darba ceturtajā nodaļā aplūkota vientulības izjūtas un personības iezīmju saistība online iepazīšanās aplikāciju lietotājiem. Kopumā pētījumā piedalījās 266 dalībnieki vecumā no 18 līdz 60 gadiem – 70% sieviešu un 30% vīriešu. Pētījuma dalībnieki bija gan psiholoģijas studenti, gan dažādu citu nozaru pārstāvji. Ar sociālo mediju un tiešsaistes sazināšanās aplikāciju palīdzību tika uzrunāti potenciālie pētījuma dalībnieki, lai veiktu trīs aptaujas: Vientulības izjūtas aptauju – UCLA vientulības skala (UCLA Loneliness Scale Version 3; Daniel W. Russell, 1996; adaptāciju latviešu valodā ir veikusi Viktorija Perepjolkina, 2009, RPIVA; Ieva Zariņa, 2022, RSU), Lielā piecinieka aptauju , BFI-LV (The Big Five Inventory; BFI, John, Donahue, & Kentle, 1991; Benet-Martínez & John, 1998; testa adaptāciju latviešu valodā ir veicis Ivars Austers, 2007; Viktorija Perepjolkina, Emīls Kālis, 2012) un sociāldemogrāfisko aptauju. Darbā tika secināts, ka pastāv saistība starp vientulības izjūtu un personības iezīmēm. Turklāt, vientulības izjūta ir pozitīvi saistīta ar neirotismu, un negatīvi saistīta ar tādām personības iezīmēm kā atvērtība pieredzei, apzinīgums, ekstraversija un labvēlīgums. Dzimumu atšķirības personības iezīmēs uzrādīja augtākus ekstraversijas rādītājus vīriešu izlasē. Savukārt, sieviešu izlasē tika novēroti augstāki atvērtības pieredzei, labvēlīguma un neirotisma rādītāji. Statistiski nozīmīgas dzimumu atšķirības vientulības izjūtas rādītājos netika novērotas. Visbeidzot, tika novērots, ka palielināti neirotisma rādītāji prognozē palielinātus vientulības izjūtas rādītājus, bet palielināti ekstraversijas un labvēlīguma rādītāji prognozē pazeminātus vientulības izjūtas rādītājus.
The aim of the bachelor's thesis was to find out a relationship between loneliness and personality traits with the use of online dating applications in heterosexual men and women. The research questions were: Is there a statistically significant correlation between loneliness and personality traits in online dating app users?; Are there any gender differences in loneliness scores and personality traits in online dating app users?; Do personality traits predict loneliness in online dating app users? The work consists of introduction and four theoretical chapters. The first chapter gives an insight into online dating applications and motivation behind their use. The second chapter describes the concept of loneliness, looking into the theory of loneliness and its sources in more detail. The definition of personality traits and Big Five model are discussed in the third chapter. The fourth chapter discusses the relationship between loneliness and personality traits amongst users of online dating applications. There were 266 participants in the research aged from 18 to 60 – 70% female and 30% male. The research participants were both psychology students and representatives of various other fields. With the help of social media and online communication applications, potential research participants were approached to complete three surveys: Loneliness Survey – UCLA Loneliness Scale Version 3; Daniel W. Russell, 1996; adapted into Latvian by Viktorija Perepjolkina, 2009, RPIVA; Ieva Zariņa, 2022, RSU), The Big Five Inventory, BFI-LV (The Big Five Inventory; BFI, John, Donahue, & Kentle, 1991; Benet-Martínez & John, 1998; test adaptation into Latvian made by Ivars Austers , 2007; Viktorija Perepjolkina, Emils Kālis, 2012) and sociodemographic survey. It was concluded that there is a relationship between loneliness and personality traits. Specifically, loneliness is positively correlated with neuroticism and negatively correlated with such personality traits as openness to experience, conscientiousness, extraversion, and agreeableness. Gender differences in personality traits showed higher extroversion scores in men. On the other hand, women reported higher scores of openness to experience, agreeableness, and neuroticism. Statistically significant gender differences in loneliness rates were not observed. Finally, the research has found that increased scores of neuroticism predicted increased scores of loneliness, but increased scores of extraversion and agreeableness predicted decreased scores of loneliness.
Description: Psiholoģija
Psychology
Psiholoģija
Psychology
Appears in Collections:Bakalaura darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.