Title: | Atšķirības pašvērtējuma un trauksmes rādītājos saistībā ar mobinga pieredzi jauniešiem vecumā no 15 - 16 gadiem |
Other Titles: | The differences in self-esteem and anxiety in relation to mobbing experience in youngsters aged 15 - 16 years |
Authors: | Ingūna Griškeviča Agita Kleinšmite Liepājas filiāle Liepāja branch |
Keywords: | Atslēgas vārdi: mobings un skola;pašvērtējums un skolēni;pašvērtējums un jaunieši;trauksme un jaunieši;trauksme un skolēni;pašvērtējums un trauksme;vardarbība un skola.;Keywords: mobbing and school;self-esteem and students;self-esteem and young people;anxiety and young people;anxiety and students;self-esteem and anxiety;violence and school.Keywords: mobbing and school;self-esteem and students;anxiety and students;self esteem and anxiety;school and viole |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Rīgas Stradiņa universitāte Rīga Stradiņš University |
Abstract: | Bakalaura darba mērķis bija noteikt atšķirības pašvērtējuma un trauksmes rādītājos
saistībā ar mobinga pieredzi jauniešiem vecumā no 15 līdz 16 gadiem.
Pētījumā piedalījās 117 jaunieši, vecumā no 15 līdz 16 gadiem.
Respondenti sadalījās divās grupās. Jaunieši ar mobinga pieredzi (n=38) un jaunieši bez
mobinga pieredzes (n=79).
Pētījuma instrumentārijs: Neklusē aptauja par mobingu skolēniem, Dž.Teilores trauksmes
– nemiera skala, TMAS-LV (Manifest Anxiety Scale, TMAS, Teylor, 1953), Rozenberga
pašcieņas aptauja (Rosenberg Self-esteem scale: RSE, Rosenberg, 1965).
Bakalaura darba rezultāti parāda, ka mobinga pieredzei nav saistība ar pašvērtējuma
rādītājiem (U=1341, p>0,05), taču mobinga pieredzei ir saistība ar trauksmes rādītājiem
(U=677, **p<0,01). Kā arī pašvērtējuma rādītājiem ir saistība ar trauksmes rādītājiem
jauniešiem vecumā no 15 līdz 16 gadiem ar mobinga pieredzi (rs= -0,37*, *p<0,05) rezultāti
uzrāda, ka trauksmes rādītāji negatīvi korelē ar pašvērtējumu grupā, kurā jauniešiem ir bijusi
mobinga pieredze. Pieaugot trauksmes rādītājiem, samazinās pašvērtējuma rādītāji. Kā arī
pastāv dzimumatšķirības starp pašvērtējuma rādītājiem un trauksmes rādītājiem jauniešiem
vecumā no 15 līdz 16 gadiem ar mobinga pieredzi. Sievietēm pašvērtējuma rādītāji ir zemāki
salīdzinot ar vīriešu pašvērtējuma rādītājiem (U=89,5 **p<0,01). Kā arī pastāv atšķirības
trauksmes rādītājos. Sievietēm ar mobinga pieredzi ir augstāki trauksmes rādītāji, salīdzinot
vīriešu grupā ar mobinga pieredzi (U=264,5 **p<0,01).
Atslēgas vārdi: mobings un skola, pašvērtējums un skolēni, pašvērtējums un jaunieši,
trauksme un jaunieši, trauksme un skolēni, pašvērtējums un trauksme, vardarbība un skola. The aim of the bachelor's work was to determine the differences in self-esteem and anxiety indicators related to mobbing experience among young people aged 15-16 years. 117 young people aged 15 to 16 participated in the study. The respondents were divided into two groups. Young people with mobbing experience (n=38) and young people without mobbing experience (n=79). Research tools: The survey about mobbing students, J. Taylor's anxiety-anxiety scale, TMAS-LV (Manifest Anxiety Scale, TMAS, Taylor, 1953), Rosenberg self-esteem scale (Rosenberg Self-esteem scale: RSE, Rosenberg, 1965). The results of the bachelor thesis show that mobbing experience has no relationship with self-esteem scores (U=1341, p>0,05), but mobbing experience has a relationship with anxiety scores (U=677, **p<0,01). Also, self-esteem indicators have a relationship with anxiety indicators in youth aged 15-16 years with mobbing experience (rs= -0,37*, *p<0,05) the results show that anxiety scores are negatively correlated with self-esteem in the group where young people have had mobbing experiences. As anxiety scores increase, self-esteem scores decrease. Also, there are gender differences between self-esteem scores and anxiety scores for youth aged 15 - 16 with mobbing experience. Women's self-esteem scores are lower compared to men's self-esteem scores (U=89,5 **p<0.01). Also, there are differences in anxiety scores. Women with mobbing experience have higher anxiety scores compared to men with mobbing experience (U=264,5 **p<0.01). Keywords: mobbing and school, self-esteem and students, self-esteem and young people, anxiety and young people, anxiety and students, self-esteem and anxiety, violence and school.Keywords: mobbing and school, self-esteem and students, anxiety and students, self-esteem and anxiety, school and violence. |
Description: | Psiholoģija Psychology Psiholoģija Psychology |
Appears in Collections: | Bakalaura darbi |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Liepajas_filiale_LFPSb_2023_Agita_Kleinsmite_048554.pdf | Bakalaura darbs | 920.39 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
2023_KF_PSb_Kleinšmite_Agita.pdf | Noslēguma darba pielikums | 300.2 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.