Title: Atšķirības pašvērtējuma un trauksmes rādītājos saistībā ar mobinga pieredzi jauniešiem vecumā no 15 - 16 gadiem
Other Titles: The differences in self-esteem and anxiety in relation to mobbing experience in youngsters aged 15 - 16 years
Authors: Ingūna Griškeviča
Agita Kleinšmite
Liepājas filiāle
Liepāja branch
Keywords: Atslēgas vārdi: mobings un skola;pašvērtējums un skolēni;pašvērtējums un jaunieši;trauksme un jaunieši;trauksme un skolēni;pašvērtējums un trauksme;vardarbība un skola.;Keywords: mobbing and school;self-esteem and students;self-esteem and young people;anxiety and young people;anxiety and students;self-esteem and anxiety;violence and school.Keywords: mobbing and school;self-esteem and students;anxiety and students;self esteem and anxiety;school and viole
Issue Date: 2023
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Bakalaura darba mērķis bija noteikt atšķirības pašvērtējuma un trauksmes rādītājos saistībā ar mobinga pieredzi jauniešiem vecumā no 15 līdz 16 gadiem. Pētījumā piedalījās 117 jaunieši, vecumā no 15 līdz 16 gadiem. Respondenti sadalījās divās grupās. Jaunieši ar mobinga pieredzi (n=38) un jaunieši bez mobinga pieredzes (n=79). Pētījuma instrumentārijs: Neklusē aptauja par mobingu skolēniem, Dž.Teilores trauksmes – nemiera skala, TMAS-LV (Manifest Anxiety Scale, TMAS, Teylor, 1953), Rozenberga pašcieņas aptauja (Rosenberg Self-esteem scale: RSE, Rosenberg, 1965). Bakalaura darba rezultāti parāda, ka mobinga pieredzei nav saistība ar pašvērtējuma rādītājiem (U=1341, p>0,05), taču mobinga pieredzei ir saistība ar trauksmes rādītājiem (U=677, **p<0,01). Kā arī pašvērtējuma rādītājiem ir saistība ar trauksmes rādītājiem jauniešiem vecumā no 15 līdz 16 gadiem ar mobinga pieredzi (rs= -0,37*, *p<0,05) rezultāti uzrāda, ka trauksmes rādītāji negatīvi korelē ar pašvērtējumu grupā, kurā jauniešiem ir bijusi mobinga pieredze. Pieaugot trauksmes rādītājiem, samazinās pašvērtējuma rādītāji. Kā arī pastāv dzimumatšķirības starp pašvērtējuma rādītājiem un trauksmes rādītājiem jauniešiem vecumā no 15 līdz 16 gadiem ar mobinga pieredzi. Sievietēm pašvērtējuma rādītāji ir zemāki salīdzinot ar vīriešu pašvērtējuma rādītājiem (U=89,5 **p<0,01). Kā arī pastāv atšķirības trauksmes rādītājos. Sievietēm ar mobinga pieredzi ir augstāki trauksmes rādītāji, salīdzinot vīriešu grupā ar mobinga pieredzi (U=264,5 **p<0,01). Atslēgas vārdi: mobings un skola, pašvērtējums un skolēni, pašvērtējums un jaunieši, trauksme un jaunieši, trauksme un skolēni, pašvērtējums un trauksme, vardarbība un skola.
The aim of the bachelor's work was to determine the differences in self-esteem and anxiety indicators related to mobbing experience among young people aged 15-16 years. 117 young people aged 15 to 16 participated in the study. The respondents were divided into two groups. Young people with mobbing experience (n=38) and young people without mobbing experience (n=79). Research tools: The survey about mobbing students, J. Taylor's anxiety-anxiety scale, TMAS-LV (Manifest Anxiety Scale, TMAS, Taylor, 1953), Rosenberg self-esteem scale (Rosenberg Self-esteem scale: RSE, Rosenberg, 1965). The results of the bachelor thesis show that mobbing experience has no relationship with self-esteem scores (U=1341, p>0,05), but mobbing experience has a relationship with anxiety scores (U=677, **p<0,01). Also, self-esteem indicators have a relationship with anxiety indicators in youth aged 15-16 years with mobbing experience (rs= -0,37*, *p<0,05) the results show that anxiety scores are negatively correlated with self-esteem in the group where young people have had mobbing experiences. As anxiety scores increase, self-esteem scores decrease. Also, there are gender differences between self-esteem scores and anxiety scores for youth aged 15 - 16 with mobbing experience. Women's self-esteem scores are lower compared to men's self-esteem scores (U=89,5 **p<0.01). Also, there are differences in anxiety scores. Women with mobbing experience have higher anxiety scores compared to men with mobbing experience (U=264,5 **p<0.01). Keywords: mobbing and school, self-esteem and students, self-esteem and young people, anxiety and young people, anxiety and students, self-esteem and anxiety, violence and school.Keywords: mobbing and school, self-esteem and students, anxiety and students, self-esteem and anxiety, school and violence.
Description: Psiholoģija
Psychology
Psiholoģija
Psychology
Appears in Collections:Bakalaura darbi

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Liepajas_filiale_LFPSb_2023_Agita_Kleinsmite_048554.pdfBakalaura darbs920.39 kBAdobe PDFView/Open    Request a copyopen_acces_locked
2023_KF_PSb_Kleinšmite_Agita.pdfNoslēguma darba pielikums300.2 kBAdobe PDFView/Open    Request a copyopen_acces_locked


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.