Title: Autentiskuma un pašvērtējuma saistība ar sociālo mediju lietošanu jauno pieaugušo vidū.
Other Titles: The relationship between authenticity and self- esteem with social media use among young adults.
Authors: Viktorija Perepjolkina
Arta Luīze Andermane
Komunikācijas fakultāte
Faculty of Communications
Keywords: Autentiskums;pašvērtējums;sociālo mediju lietošana;jaunie pieaugušie;Authenticity;self-esteem;social media use;young adults
Issue Date: 2023
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Ir pierādīts, ka regulāra sociālo mediju izmantošana var atstāt gan pozitīvu, gan negatīvu ietekmi uz indivīda psihisko veselību (Karim et al., 2020). Sociālo mediju lietošana ļauj cilvēkiem izpausties radoši, socializēties un sniedz dažādas priekšrocības. Tajā pašā laikā, tā var pazemināt pašvērtējumu, veicināt izlikšanos par to, kas patiesībā nav, kā arī nereālistiskas ekspektācijas par sevi un savu dzīvi, kā rezultātā var ciest indivīda autentiskuma izjūta un pašvērtējums (Bailey et al., 2020). Šī pētījuma mērķis bija noskaidrot vai pastāv saistība starp autentiskumu, pašvērtējumu un sociālo mediju lietošanu jauno pieaugušo vidū. Pētījuma uzdevumi bija noskaidrot, vai pastāv saistība starp autentiskumu, pašvērtējumu un sociālo mediju lietošanu jauno pieaugušo vidū; noskaidrot, kāda ir saistība starp autentiskumu, pašvērtējumu un sociālo mediju lietošanu jauno pieaugušo vidū; noskaidrot, kurš no mainīgajiem (autentiskums, tā aspekti un pašvērtējums) prognozē sociālo mediju lietošanu un tās aspektus. Dati tika ievākti elektroniski no 2023. gada 15. februāra līdz 2023. gada 24. februārim. Pētījumā piedalījās 229 dalībnieki, jaunie pieaugušie vecuma posmā no 18-40 gadiem (M = 25,24; SD = 5,77), 83% sievietes un 17% vīrieši. Rezultāti uzrāda, ka starp autentiskumu un pašvērtējumu pastāv pozitīva cieša un statistiski nozīmīga saistība (r = 0,60, p < 0,01), starp vispārējo autentiskumu un sociālo mediju lietošanu pastāv negatīva vidēji cieša un statistiski nozīmīga saistība (r = -0,30, p < 0,01), starp pašvērtējumu un sociālo mediju lietošanu pastāv negatīva vāja, taču statistiski nozīmīga saistība (r = -0,17, p < 0,05). Galvenie pētījuma secinājumi: starp autentiskumu, pašvērtējumu un sociālo mediju lietošanu jauno pieaugušo vidū pastāv negatīva saistība, taču tā nav cieša; galvenais mainīgais, kas prognozē pārmērīgu sociālo mediju lietošanu ir viegla ietekmēšanās no ārējiem apstākļiem. Šis pētījums var kalpot turpmāko darbu izstrādei par šo tēmu.
It has been shown that regular use of social media can have both positive and negative effects on an individual's mental health (Karim et al., 2020). Using social media allows people to express themselves creatively, socialize and it provides various benefits. At the same time, it can lower self-esteem, promote pretense of what one is not, as well as unrealistic expectations about oneself and one's life, as a result of which an individual's sense of authenticity and self esteem can suffer (Bailey et al., 2020). The purpose of this study was to determine whether there is a relationship between authenticity, self-esteem, and social media use among young adults. The objectives of the study were to find out whether there is a relationship between authenticity, self-esteem and social media use among young adults; explore the relationship between authenticity, self-esteem, and social media use among young adults; to find out which of the variables (authenticity, its aspects and self-esteem) predict social media use and its aspects. Data were collected electronically between February 15, 2023 and February 24, 2023. The study included 229 participants, young adults aged 18-40 (M = 25.24; SD = 5.77), 83% women and 17% men. The results show that there is a positive strong and statistically significant relation between authenticity and self-esteem (r = 0,60, p < 0,01); there is a negative moderately strong and statistically significant relation between general authenticity and social media use (r = - 0,30, p < 0,01); there is a negative weak but statistically significant relation between self-esteem and social media use (r = -0,17, p < 0,05). Key findings of the study: There is a negative but not strong relation between authenticity, self-esteem, and social media use among young adults; the main variable that predicts excessive use of social media is being easily influenced by external environment. This study can serve to develop further reaserch on this topic.
Description: Psiholoģija
Psychology
Psiholoģija
Psychology
Appears in Collections:Bakalaura darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.