Title: Emociju regulācijas prasmju saistība ar depresijas, trauksmes un stresa rādītājiem 18 - 29 gadus veciem jauniešiem.
Other Titles: Emotion regulation skill correlation with depression, anxiety and stress in 18 - 29 years old adults.
Authors: Sandra Mihailova
Nikola Paula Kalniņa
Komunikācijas fakultāte
Faculty of Communications
Keywords: Emociju regulācija;emociju regulācijas prasmes;depresija;trauksme;stress;Emotion regulation skills;depression;anxiety;stress;emotion regulation startegies;emotion regulation.
Issue Date: 2023
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Šī bakalaura darba mērķis bija izpētīt emociju regulāciju prasmju saistību ar depresijas, trauksmes un stresa rādītajiem 18-29 gadus veciem jauniešiem. Pētījumā piedalījās 104 respondenti (85,6%-sievietes) vecumā no 18 - 29 gadiem (M=22,6 gadi, SD=3,5 gadi), kuri ikdienā lieto latviešu valodu. Pētījuma teorētiskajā pamatā bija adaptīvais emociju regulācijas modelis, kurš sastāv no septiņām emociju regulācijas prasmēm (jūtu un ķermeņa sajūtu apzinātu apzināšanās, emociju identificēšana, emociju nosaukšana vārdā, emociju izpratne un skaidrība; emociju modifikācija; nevēlamu emociju izturēšana un pieņemšana; gatavība konfrontēties un efektīvs sevis atbalsts). Lai iegūtu datus, respondenti attālināti aizpildīja sociāli demogrāfisko aptauju, emociju regulācijas prasmju aptauju (ERSQ-27), kurā iepriekš minētās septiņas emociju regulācijas prasmes tiek izdalītas deviņās skalās (izjūtu apzināšanās, ķermeņa sajūtu apzināšanās, skaidrība, izpratne, modifikācija, pieņemšana, tolerance, gatavība konfrontēties un sevis atbalstīšana), kā arī pieejama 10. skala, kura ļauj novērtēt respondentu kopējās emociju regulācijas prasmes. Depresijas, trauksmes un stresa rādītāju noteikšanai tika izmantota depresijas, trauksmes un stresa aptauja (DASS-42). Rezultāti parādīja negatīvu statistiski nozīmīgu negatīvu korelāciju starp emociju regulācijas kopējām prasmēm un depresiju (rs= -0,33, p<0,01) un stresu (rs= -0,19, p<0,05). Tika atklāta negatīva statistiski nozīmīga korelācija starp depresiju un sešām adaptīvā emociju regulācijas modeļa prasmēm- izpratni (rs= -0,24, p<0,05), pieņemšanu (rs= -0,30, p<0,01), toleranci (rs= -0,23, p<0,05), gatavību konfrontēties (rs= -0,32,p<0,01), sevis atbalstīšanu (rs= -0,45, p<0,01) un modifikāciju (rs= -0,33, p<0,01). Tika atklāta negatīva statistiski nozīmīga korelācija starp trauksmi un četrām adaptīvā emociju regulācijas modeļa prasmēm- pieņemšanu (rs= -0,28,p<0,01), toleranci (rs= -0,19,p<0,05), sevis atbalstīšanu (rs= -0,23,p<0,05) un modifikāciju (rs= -0,28,p<0,05) kā arī viena statistiski nozīmīga pozitīva korelācija ar emociju regulācijas prasmi - ķermeņa sajūtu apzināšanās (rs= 0,23,p<0,05). Tika atklāta statistiski nozīmīga negatīva korelācija starp stresu un trim adaptīvā emociju regulācijas modeļa prasmēm- pieņemšanu (rs= -0,25, p<0,05), sevis atbalstīšanu (rs= -0,30, p<0,01) un modifikāciju (rs= -0,42, p<0,01). Tiek secināts, ka labākas emociju regulācijas prasmes tiek saistītas ar mazāku depresiju, trauksmi un stresu 18-29 gadus veciem jauniešiem.
The aim of this bachelor's thesis was to investigate the relationship between emotion regulation skills and depression, anxiety and stress among 18-29 year olds. 104 respondents (85.6% women) aged 18 - 29 (M=22.6 years, SD=3.5 years) who use Latvian language on a daily basis took part in the study. The theoretical basis of the study was the adaptive emotion regulation model, which consists of seven emotion regulation skills (awareness of feelings and bodily sensations, identification of emotions, labeling emotions, understanding and clarity of emotions; modification of emotions; tolerance and acceptance of unwanted emotions; readiness to confront and effective self support). To obtain data, respondents remotely completed a socio-demographic survey, the Emotion Regulation Skills Questionnaire (ERSQ-27), in which the seven emotion regulation skills mentioned above are divided into nine scales (awareness of feelings, awareness of bodily sensations, clarity, understanding, modification, acceptance, tolerance, readiness to confront and self-support), as well as a 10th scale is available, which allows to assess the overall emotion regulation skills of the respondents. The Depression, Anxiety, and Stress scale (DASS-42) was used to measure depression, anxiety, and stress. The results showed a negative statistically significant negative correlation between emotion regulation overall skills and depression (rs = -0.33, p<0.01) and stress (rs = -0.19, p<0.05). A negative statistically significant correlation was found between depression and six skills of the adaptive emotion regulation model - understanding (rs = -0.24, p<0.05), acceptance (rs= -0.30, p<0.01), tolerance ( rs= -0.23, p<0.05), readiness to confront (rs = -0.32,p<0.01), self-support (rs= -0.45,p<0.01) and modification ( rs = -0.33, p<0.01). A negative statistically significant correlation was found between anxiety and four skills of the adaptive emotion regulation model - acceptance (rs= -0.28, p<0.01), tolerance (rs= -0.19, p<0.05), self-support (rs= -0.23, p<0.05) and modification (rs= -0.28, p<0.05), as well as one statistically significant positive correlation with emotion regulation skills - awareness of body sensations (rs= 0 .23, p<0.05). A statistically significant negative correlation was found between stress and three skills of the adaptive emotion regulation model - acceptance (rs = -0.25, p<0.05), self-support (rs= -0.30, p<0.01) and modification (rs= -0.42, p<0.01). It is concluded that better emotion regulation skills are associated with less depression, anxiety and stress in 18-29 year olds.
Description: Psiholoģija
Psychology
Psiholoģija
Psychology
Appears in Collections:Bakalaura darbi

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1. Pielikums.pdfNoslēguma darba pielikums153.79 kBAdobe PDFView/Open    Request a copyopen_acces_locked
3. Pielikums.pdfNoslēguma darba pielikums120.84 kBAdobe PDFView/Open    Request a copyopen_acces_locked
Komunikacijas_fakultate_PSb_2023_Nikola_Paula_Kalnina__049146.pdfBakalaura darbs675.8 kBAdobe PDFView/Open    Request a copyopen_acces_locked


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.