Title: Videospēļu spēlēšanas saistība ar sociāldemogrāfiskajiem faktoriem, internalizējošām grūtībām un eksternalizējošām grūtībām 15 gadus veciem pusaudžiem Latvijā
Other Titles: Association of playing video games with internalizing problems and externalizing problems among adolescents in Latvia
Authors: Kristīne Ozoliņa
Ilze Rozenberga
Sabiedrības veselības un sociālās labklājības fakultāte
Faculty of Public Health and Social Welfare
Keywords: videospēles;internalizējošas grūtības;eksternalizējošas grūtības;sociāldemogrāfiskie faktori;procesu atkarība;tiešsaistes videospēļu spēlēšana;video games;internalizing difficulties;externalizing difficulties;sociodemographic factors;behavioral addiction;gaming disorder;online gaming
Issue Date: 2023
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Darba tēma: Videospēļu spēlēšanas saistība ar sociāldemogrāfiskajiem faktoriem, internalizējošām grūtībām un eksternalizējošām grūtībām 15 gadus veciem pusaudžiem Latvijā Darba mērķis: Noskaidrot videospēļu spēlēšanas izplatības saistību ar sociāldemogrāfiskajiem faktoriem, internalizējošām grūtībām un eksternalizējošām grūtībām 15 gadus veciem pusaudžiem Latvijā. Aktualitāte: Videospēļu spēlēšana ir kļuvusi īpaši aktuāla kā brīvā laika pavadīšanas iespēja apmēram pēdējos 30 gados. Latvijas Sabiedrības veselības pamatnostādnēs no 2021. līdz 2027. gadam norādīts, ka ir jāmazina procesu atkarību īpatsvars Latvijas populācijā un viens no soļiem mērķa īstenošanā ir veikt pētījumu, kas sniegtu ieskatu par iedzīvotāju paradumiem un tendencēm. Hipotēze: Videospēļu spēlēšanai ir saistība ar sociāldemogrāfiskajiem faktoriem, internalizējošām grūtībām un eksternalizējošām grūtībām 15 gadus veciem pusaudžiem Latvijā.  Pētījuma dizains: Šķērsgriezuma pētījums Pētījuma metodes: Bakalaura darba izstrādei tika izmantoti Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) veiktā Latvijas skolēnu veselības paradumu pētījuma dati par 2017./2018. mācību gadu. Bakalaura darbā tika izmantota tikai 15 gadus vecu skolēnu izlase. Izmantotā izlase sastāvēja no 1335 respondentiem. Datu statistiskajai apstrādei tika izmantota SPSS programma, tabulu un grafiku veidošanai - MS Excel programma. Tika izmantotas aprakstošās statistikas metodes – biežuma sadalījums un Hī kvadrāta tests. Statistiskā nozīmība noteikta pēc ticamības intervāla un p vērtībām (<0,05). Secinājums: Statistiski nozīmīgas saistības videospēļu spēlēšanas ilgumam darba dienās ir atrastas ar dzimumu, emocionālām un uzvedības grūtībām. Videospēļu spēlēšanas ilgums netika saistīts ar ģimenes sastāvu vai hiperaktivitātes grūtībām. Saturs: Bakalaura darbs ir sadalīts 4 nodaļās un 21 apakšnodaļā. Kopējas darba apjoms ir 47 lappuses, ieskaitot 7 attēlus un 59 literatūras avotus. Valoda: latviešu valoda. Atslēgas vārdi: videospēles, internalizējošas grūtības, eksternalizējošas grūtības, sociāldemogrāfiskie faktori, procesu atkarība, tiešsaistes videospēļu spēlēšana.
Title: The relationship between playing video games and sociodemografic factors, internalizing difficulties and externalizing difficulties in 15-year-old adolescents in Latvia Aim: To determine the relationship between playing video games and socio-demographic factors, internalizing difficulties and externalizing difficulties among 15-year-old adolescents in Latvia. Background: Playing video games has become particularly relevant as a leisure activity in the last 30 years. The Public Health Guidelines of Latvia 2021.-2027. indicate that the prevalence of behavioural addictions in the population of Latvia must be reduced, and one of the steps in the implementation of the goal is to conduct a study that would provide insight into the behaviours and trends of the population. Hypothesis: Playing video games is related to sociodemographic factors, internalizing difficulties and externalizing difficulties in 15-year-old adolescents in Latvia. Study design: A cross-sectional study Study methods: The data of the study of health habits of Latvian schoolchildren for the 2017/2018 academic year conducted by Health Behavior in School-aged Children (HBSC) were used for the development of the bachelor thesis. The thesis used only a sample of 15-year-old students. The sample used consisted of 1335 respondents. The SPSS program was used for statistical data processing, and the MS Excel program was used for creating tables and graphs. Methods of descriptive statistics were used – frequency tables and Chi-square test. Statistical significance was determined by confidence interval and p values (<0.05). Conclusions: Statistically significant associations of duration of video game playing on weekdays were found with gender, emotional difficulties, communication difficulties, and behavioral difficulties. No association was observed between duration of video game playing, family composition, or hyperactivity difficulties. Contents: The thesis is divided into 4 chapters and 21 subsections. The total volume of work is 47 pages, including 7 images and 59 literature sources. Language: Latvian. Keywords: video games, internalizing difficulties, externalizing difficulties, sociodemographic factors, behavioral addiction, gaming disorder, online gaming.
Description: Sabiedrības veselība
Public Health
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Bakalaura darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.